Aleš Loprais zahájil svůj premiérový Dakar 13. místem v první speciálce 10.1.2007 07:55 - tisková zpráva
Aleš Loprais zahajuje svůj premiérový Dakar 13. místem v první speciálce
Úvodní speciální test 29. ročníku Rallye Dakar nabídl divákům i účastníkům lahůdkový, více než 100 km dlouhý, okruh poblíž města Setúbal. Trať vedla po pobřeží a vyznačovala se hlubokým písčitým podložím a hustým porostem borovic, mezi kterými vedla.
Těžká zkouška důkladně prověřila zejména méně zkušené účastníky. Spousta jich na trati zapadla a ostatní pak museli hledat okružní cestu lesem okolo. Aleš Loprais se musel nejprve vyhýbat zapadlému Ginafu Jana de Rooye a po celou první polovinu speciálky pokračoval ve slušném tempu. Zhruba v polovině etapy naši posádku zpomalila drobná kolize při jednom z vyhýbacích manévrů, při níž došlo k lehkému poškození předního nárazníku. „Nárazník jsme rovnali kliklakem, aby nekolidoval s chodem předního kola. Ve druhé polovině etapy jsme se navíc museli dvakrát kvůli ucpané trati vracet, couvali jsme z prudkého svahu,“ řekl nám těsně po dojezdu Aleš Loprais.
Výsledné 13. místo se ztrátou 24:52 minuty na vítězného Gerarda de Rooye je solidním základem pro další průběh závodu, ztráta na nejbližší soupeře je totiž minimální. Problémům se totiž hned na úvod nevyhnulo několik favoritů. Jan de Rooy zapadl po nápravy do písku hned v úvodní zatáčce a dlouho se nedokázal dostat ven ani za pomoci týmového kolegy Dusiterse, navíc mu nefungoval pohon předních kol. Na stejném místě mírně zaváhal i favorizovaný Čagin a zapadly tam i dva tovární Ginafy. Hans Bekx měl kolizi s Hinem J. Sugavary a poškodil při ní chladič. Tomáš Tomeček nabral velkou ztrátu hned v úvodu kvůli technickým problémům.
Karel Loprais hodnotil výkon svého synovce veskrze pozitivně: „Aleš jel přesně to, co měl a etapu zajel velmi dobře. V obou případech, kdy jsem jej viděl, byla na daném místě krizová situace a pokaždé se s ní vypořádal bravurně. Až v Africe se ukáže, co kdo umí. Pro nás je jednoznačně výhodou, že Čagin, de Rooy a Stacey se bijí o každou vteřinu, v konečném efektu z toho můžeme lecos vytěžit, a nejen my.“
Pořadí po 1. etapě:
- G. De Rooy (NL, Ginaf) 1:40:00
- Stacey (NL, MAN) – 0:20
- Čagin (RUS, Kamaz) –0:46
- Jacquot (NL, MAN) –2:39
- Van Ginkel (NL, Ginaf) –5:31
…
- Macík (CZ, LIAZ) –14:23
- Azevedo (BR, Tatra) –15:33
13. Loprais (CZ, Tatra) –24:52
Jiří Vintr
Loprais Tatra Team
Alcacer
Ales Loprais enters his first Dakar on the 13th place in the first special
The opening special stage of the 29the Dakar offered a spectacular test to both fans and competitors. The special was more than 100 km long and it was located in a coastal area near the city of Setubal. It was chacterized by deep sandy tracks in which getting stuck was the easiest thing. It proved the qualities especially of the rookies and the inexperienced.
A lot of competitors got stuck in the sand and suffered a bitter foreplay before what will come in Africa. Ales Loprais had to pass the stuck Ginaf of Jan de Rooy and continued at a solid pace the first part of the special. After that, our crew suffered a mild collision in one of the passing maneuvers, in which the guys damaged the bumper and had to fix it using the tree and the towing rope. „In the second half, moreover, we had to comeback twice due to totally jammed racetrack, we had to pull back to decent a steep slope twice,“ Ales said.
The 13the place in the overall ranking is a solid base for the further process of the rally. Ales is losing a gap of 24:52 mins to Gerard de Rooy who won today’s special. However, numerous favorites ran into problems already. Jan de Rooy gut stuck in the sand in the first curve of the rally and his team mate Dusters had to help him. At the same time even the Russian Vladimir Chagin ran into troubles and two crews of Ginaf Rally Power and lost nearly 20 minutes. Hans Bekx damaged a radiator at a collision with Y. Sugawara. Tomas Tomecek lost a lot of time at technical problems and Andre Azevedo lost 10 minutes due to puncture.
Karel Loprais gave credit to his nephew: „Ales did exactly what was necessary to do for the opening of the rally. The time loss does not mean anything. Only the Africa will test our strengths. The advantage for us is that Chagin, de Rooy and Stacey are fighting mightly for seconds, we can benefit from their potential losses of that.“
Rankings after Stage 1:
- G. De Rooy (NL, Ginaf) 1:40:00
- Stacey (NL, MAN) – 0:20
- Chagin (RUS, Kamaz) –0:46
- Jacquot (NL, MAN) –2:39
- Van Ginkel (NL, Ginaf) –5:31
…
- Macík (CZ, LIAZ) –14:23
- Azevedo (BR, Tatra) –15:33
13. Loprais (CZ, Tatra) –24:52
Jiri Vintr
Loprais Tatra team
Alcacer
|