www.car.cz
 

Aleš Loprais se ve třetí etapě Dakaru posunul vzhůru. Komentář Karla Lopraise !
     10.1.2007 12:01 - Robert Jeníček


Aleš Loprais se v celkovém pořadí posouvá vzhůru

3. etapa: Nador - Er Rachidia, speciální zkouška: 252 km

 

Šestým místem v pondělní třetí etapě, první na území Afriky, se Aleš Loprais posunul o stejný počet příček v celkovém pořadí a zaujímá nyní sedmé místo.

 

Jestliže první marocká etapa byla vždy pojímána jako víceméně zahřívací, už úvodní portugalská speciálka ukázala, že legrace jde od začátku v každém případě stranou. Pondělních 252 km to jen potvrdilo. Mimořádně tvrdé „rozbíječky“ v horách prověřily zejména odolnost podvozků, byla to etapa, kterým se říká „tlumičová.“ Úzké horské cesty navíc naprosto znemožňovaly předjíždění a v oblacích prachu bylo snadné udělat chybu, mnoho se nedalo získat, zato bylo možné leccos ztratit.V závěru navíc výhled znepříjemňovalo podvečerní ostré slunce nízko nad obzorem.

 

Aleš Loprais do etapy nastupoval v situaci, kdy byl ve startovním pořádku, daném výsledky předešlé etapy, odsunut administrativním rozhodnutím od zeleného stolu o dvě příčky vzad. Před něj k překvapení mnohých pořadatelé postavili Jana de Rooye a Hanse Bekxe, tedy závodníky, kteří utrpěli vlastními jezdeckými chybami velké ztráty v předešlé etapě a měli tak startovat až úplně zezadu.

 

Tato pozice byla z důvodu nemožnosti předjíždět pro oba nevýhodná, a tak podal de Rooy žádost o přeřazení ve startovním pořadí, aby „nebyla ohrožena bezpečnost předjížděných.“ Vskutku bezprecedentní rozhodnutí, oba výtečníci se tak vyhnuli další ztrátě cca 30-40 minut v dnešní etapě.

 

Za daných okolností je to dobrý výsledek,“ shrnul etapu Aleš Loprais,“pokud uvážím, kolik soupeřů nás dnes zdržovalo. Nejdřív to byl Rob Vink s Ginafem, toho jsme řadu kilometrů doslova tlačili před sebou, než se nám podařilo před něj dostat. Když se to podařilo, měl jsem před sebou de Rooye a Bekxe, které mi posadili před auto administrativně. Byl jsem hodně naštvaný, protože jsem byl rychlejší než oni, ale oba mě blokovali 180 kilometrů, jak to jen šlo.

 

Nakonec jsem to nechal být a dojel v těsném závěsu za nimi, ale v celkovém čase jsem byl lepší. Auto je ale skvěle nastavené a dá se s ním jet střelba, můžeme být opravdu hodně vepředu.“ Ani žlutá Tatra nepřestála všechno bez šrámů: „Při přejezdu jednoho z kamenů jsme  zavadili o balvan, a ten nám prorazil pravou nádrž, musíme to spravit. Také jsme měli pomalý defekt, který se dal ovšem centrálním systémem dofukovat, takže jsme pneumatiku vyměnili až po dojezdu,“ řekl mechanik a navigátor soutěžní posádky Petr Gilar.

 

Soutěž zatím podobně jako vloni kontroluje pětinásobný vítěz Vladimir Čagin, v těsných patách mu jsou bratranci Gerard de Rooy a Hans Stacey, překvapením je výborné čtvrté místo Staceyho dvojky Francouze Jacquota. Smůlu měl dnes De Azevedo s Tatrou, který při defektu ztratil přes 20 minut, Tomáš Tomeček startoval ze zadní pozice a obsadil dnes 20. příčku.

 

Pořadí po 3. etapě:

 

1.      Čagin (RUS, Kamaz)

2.      G. De Rooy (NL, Ginaf)

3.      Stacey (NL, MAN)

4.      Jacquot (F, MAN)

5.      Rešentnikov (RUS, Kamaz)

6.      Loprais (CZ, Tatra)

7.      Macík (CZ, LIAZ)

 

Karel Loprais komentuje z rallye Dakar.

 

Dosavadní průběh Dakaru mě příliš nepřekvapil, protože souboj trojice Čagin, mladý de Rooy a Stacey se dal očekávat. Pokud se budou vpředu takto řezat, časem z toho můžou těžit i ostatní, v takovém temp je vždycky blízko k chybám.

 

Soutěž si z nové pozice jinak opravdu užívám. První portugalská speciálka byla naprosto fantastická, pořadatelé skvěle vybrali trať a bezvadně zorganizovali přístup k ní, nikde nebyly žádné zácpy. Jako diváci jsme se navíc dostali hned do první zatáčky a okruh byl tak strukturovaný, že poté stačilo ujít 500 metrů a viděli jsme závěr etapy dlouhé přes 100 kilometrů. Na jednom „fleku“ jsme viděli v obou případech takové divadlo, že jsem se na Dakaru dlouho takto nebavil.

 

Úvodní startovní rovinka byla velmi rychlá a tvrdá, ale za horizontem následoval „padák“ do první zatáčky, a v ní byl hluboký měkký písek. Hned jsem to klukům volal na start, aby si stihli včas podfoukout kola. Jedině tak mohli situaci zvládnout, a to se jim podařilo. Takový Čagin to neudělal a zdržel se tam v minuty. To ani nemluvím o de Rooyovi, který tam udělal školáckou chybu a bylo vidět, že už příliš nezávodí. Navcí mu buď nefungoval přední náhon, nebo jej ani nenapadlo ho použít, stále se zahrabával hlouběji. Příběh obou továrních Ginafů byl kapitolou samou o sobě. Znovu zbrklé zapadnutí, špatná práce s centrálním dofukováním a nedostatek zkušeností.

 

To však nemůžu říct o André Azevedovi, jeho průjezd byl fenomenální, je to pan závodník.

 

Dnešní čachry pořadatelů s přeřazováním de Rooye a Bekxe, který byl navíc v předešlé etapě penalizován, na preferenční startovní pozice, to opravdu nepamatuji. Třeba se účelově zrušila etapa, ale tohle se mi nestalo. Uvidíme, čeho všeho se ještě dočkáme. O to víc jsem rád, že oba dva dnes Alešovi v etapě do Er Rachidie neujeli, Aleš je doslova tlačil před sebou. Jen tak dál.

 

Karel Loprais

 

Ales Loprais climbs higher in the overall ranking

Stage 3: Nador - Er Rachidia, special test: 252 km

 

Having placed 6th in the 3rd special of the 29th Dakar, Ales Loprais jumps by 6 spots to the 7the overall…

 

Whereas the first special in Morocco has always been considered to be rather a warm-up, it was already the first SS in Portugal to prove that fun was definitely going to be set aside from the very beginning. The 252 km on Monday was to prove it and it did. The hard-surface „destroyers“ put emphasis on the quality of the chassis of each vehicle and good damping was a key factor of success. Narrow tracks in the mountains also made passing very difficult and it was very easy to make a mistake in dusty clowds. Not much could be gained but a lot could be lost. At the end of the day, the sunset made the orientation on the track more difficult as all drivers were faced to having to look against the sun.

 

Ales Loprais was starting the stage in a situation when Jan de Rooy and Hans Bekx, both being key competitors, were put in the starting order in front of him to the surprise of everyone. Not to the surprise of de Rooy. De Rooy and Bekx lost a lot of time in the previous stage and therefore were set to start the stage from the back position and therefore to lose time unable to pass. De Rooy asked for being put to the front of the starting list in order „not to endanger slower competitors.“ No comment…

 

„At the cirstumstances given it is a good result,“ Ales Loprais summarized the stage,“ if I consider how many rivals truly delayed us today. First it was Rob Vink on a Ginaf and when we finally passed him it was Bekx and de Rooy senior. They were blocking me for 180 kilometers and I could not pass them although I was faster in many paces. But the truck is set up well and I thing it will prove its qualities.“ But the yellow Tatra did not survive the stage without sratches. „We hit a rock and punctured the right  fuel tank, now we need to fix it. Also, there was a slow puncture, which could be controlled through the central inflation system. So the tire could be replace afterwards„ the crew mechanic and navigator Petr Gilar said.

 

The leading position is controlled by the five-time winner, Vladimir Chagin on his blue Kamaz. Chagin is followed by Gerard de Rooy and Hans Stacey with his surprisingly successful new teammate, Philippe Jacquot.

 

 

Overall ranking after Stage 3:

 

1.      Čagin (RUS, Kamaz)

2.      G. De Rooy (NL, Ginaf)

3.      Stacey (NL, MAN)

4.      Jacquot (F, MAN)

5.      Rešentnikov (RUS, Kamaz)

7.  Loprais (CZ, Tatra)

8.      Macík (CZ, LIAZ)

 


 
 
Fotogalerie:   První fotky z Dakaru 2007, přejímky, foto Jirka Vintr

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose