www.car.cz
 

Karel Loprais v nové roli - komentuje z Rallye Dakar 2007....
     11.1.2007 09:10 - tisková zpráva


                                                                         10.01.2007 Rallye Dakar 2007

Karel Loprais komentuje z Rallye Dakar....

Dosavadní průběh Dakaru mě příliš nepřekvapil, protože souboj trojice Čagin, mladý de Rooy a Stacey se dal očekávat. Pokud se budou vpředu takto řezat, časem z toho můžou těžit i ostatní, v takovém temp je vždycky blízko k chybám.

Soutěž si z nové pozice jinak opravdu užívám. První portugalská speciálka byla naprosto fantastická, pořadatelé skvěle vybrali trať a bezvadně zorganizovali přístup k ní, nikde nebyly žádné zácpy. Jako diváci jsme se navíc dostali hned do první zatáčky a okruh byl tak strukturovaný, že poté stačilo ujít 500 metrů a viděli jsme závěr etapy dlouhé přes 100 kilometrů. Na jednom „fleku“ jsme viděli v obou případech takové divadlo, že jsem se na Dakaru dlouho takto nebavil.

Úvodní startovní rovinka byla velmi rychlá a tvrdá, ale za horizontem následoval „padák“ do první zatáčky, a v ní byl hluboký měkký písek. Hned jsem to klukům volal na start, aby si stihli včas podfoukout kola. Jedině tak mohli situaci zvládnout, a to se jim podařilo. Takový Čagin to neudělal a zdržel se tam v minuty. To ani nemluvím o de Rooyovi, který tam udělal školáckou chybu a bylo vidět, že už příliš nezávodí. Navíc mu buď nefungoval přední náhon, nebo jej ani nenapadlo ho použít, stále se zahrabával hlouběji. Příběh obou továrních Ginafů byl kapitolou samou o sobě. Znovu zbrklé zapadnutí, špatná práce s centrálním dofukováním a nedostatek zkušeností.

To však nemůžu říct o André Azevedovi, jeho průjezd byl fenomenální, je to pan závodník.

Čachry pořadatelů s přeřazováním de Rooye a Bekxe, který byl navíc v předešlé etapě penalizován, na preferenční startovní pozice, to opravdu nepamatuji. Třeba se účelově zrušila etapa, ale tohle se mi nestalo. Uvidíme, čeho všeho se ještě dočkáme. O to víc jsem rád, že oba dva dnes Alešovi v etapě do Er Rachidie neujeli, Aleš je doslova tlačil před sebou. Jen tak dál.

Karel Loprais, LOPRAIS TATRA TEAM

 

4. etapa, Er Rachidia – Ouarzazzatte, speciální zkouška 405 km

Dnešní 4. etapa znamenala dosud nejdelší speciální test ve vyprahlé marocké krajině. Trasa speciálky byla rychlá a zejména velmi prašná. Slabý vítr byl i příčinou toho, že prach velmi pomalu mizel a kvůli zhoršené viditelnosti šlo jen obtížně předjíždět.

Aleš Loprais vystartoval do etapy jako šestý v pořadí a přibližně první třetinu si dokázal svou pozici udržovat. Poté však přišla málo vídaná závada v podobě prasklé kulisy řízení, tedy prvku, který byl pro letošní Dakar překonstruován. Improvizovaná oprava znamenala pád v pořadí a zabrala ca 35 minut, během níž se před Aleše dostala kompletní holandská konkurence.

„Je to opravdu smůla, protože se nám jelo výborně. Ale není všemu konec a v celkovém pořadí jsme jen na skok od čtvrté příčky. Závadu jsme odstranili na trase a kluci se na to podívali i v bivaku, všechno je už v pořádku. Musím říci, že tahle Tatra je opravdu vynikající v technických pasážích, má výborné jízdní vlastnosti. Ale například Ginafy nám hodě dávají na rovinkách díky mamutímu výkonu, zrychlení mají opravdu brutální. Pak jsme se museli přes ně prodírat dopředu. Holanďané jsou letos velmi nadupaní a motivovaní a bohužel musím konstatovat, že jdou mnohdy už za hranici běžné závodnické slušnosti, zejména v bezohlednosti a blokování rychlejších soupeřů. Jejich jezdcům ale, zdá se, chyb větší grif při přejezdu měkkých písečných pasáží, a na to se dá sázet,“ shrnul dojmy z etapy Aleš Loprais.

Navíc při brutálních otřesech praskla zadní palivová nádrž, jejíž obsah Petr Gilar ještě během etapy přečerpal do hlavních. Oprava je naplánována na bivak před etapou do Zoueratu, protože rezerva paliva bude v dlouhých pouštních etapách potřeba.

Večer mechanici pečlivě všechno zkontrolovali a také ještě upravili roh kabiny, který byl pomuchlaný po kolizi z první etapy. 

Závodu suverénně dominuje ruský „car“ Čagin, který ve vyhecovaném souboji zvyšuje postupně náskok před Staceym a mladým de Royem, jehož tým nám dnes večer v bivaku dělá sousedy. Dnešek znamenal citelné ztráty pro některé z Holanďanů. Dvojka od Staceyho Jacquot ztratil přes tři hodiny a přišel o velmi lichotivé čtvrté místo. Dvojka Bekxe Van Vliet byl podobný případ, stejně jak Rob Vink s Ginafem. Ve včerejším bivaku pracoval kompletní tým Ginafu dlouho do noci na opravách zavěšení kol, které bylo nutno kompletně rozebrat a vyměnit.

Jiří Vintr, Loprais Tatra Team, Ouarzazate 

PS: vedoucí Čagin v následující etapě  odstoupil ze závodu


 
 
Fotogalerie:   Vzpomínka na Dakar 2006, foto archiv týmu Ivo Kaštana

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose