Další "rána" od FIA: Konec “velkých placek“ ve vrchařském ME Pavel Jelínek
Konkrétně jde o nově stanovenou velikost restriktoru, při které ztratí královské vozy seriálu mistrovství Evropy přibližně 120 koňských sil a klesnou tak až pod úroveň dvoulitrových speciálů téže skupiny. Z jistého úhlu pohledu lze rozhodnutí FIA pochopit, protože s rostoucí rychlostí se zvyšuje riziko a nejsilnější “placky“ značky Osella na mnoha tratích dosahují rychlosti až 270 km/h. Jenže proč tedy zůstaly formulové vozy, mezi nimi i formule 3000, beze změn? Vždyť i průměrná F3000 disponuje o sto koní výkonnějším motorem, než je tomu v případě prototypů, tudíž hrozí i srovnatelné riziko.
Navíc z diváckého pohledu patřily právě souboje speciálů F3000 a CN mezi ozdobu každého závodu. Je sice pravda, že nelze tyto dvě skupiny házet do jednoho pytle, protože placky se účastní mistrovství Evropy, zatímco formule mají svůj vlastní pohár, ale i tak soupeří na stejných tratích, za stejných bezpečnostních podmínek a obě skupiny se řídí pravidly FIA.
A i když ve všech národních mistrovstvích, s výjimkou Itálie, zůstávají pravidla beze změn, tak stejně vymizí atraktivní mezinárodní souboje těch nejrychlejších. Přímo se tedy nabízí otázka, zda bude mít vůbec kategorie II v mistrovství Evropy nějaký smysl, když se ho, podle neoficiálních informací, hodlá zúčastnit sotva 4-5 jezdců, nebo zda budou chtít sami jezdci závodit s tak drahými vozy bez šance na mezinárodní úspěch.
Ondra Koubek
|