www.car.cz
 

Ford investuje do životního prostředí
     23.1.2007 07:13 - tisková zpráva


/Praha/ – Ford připravuje ve Velké Británii masivní investici ve výši nejméně jedné miliardy liber (asi 41,5 mld. Kč). Peníze poputují do nových technologií, přispívajících k trvale udržitelnému rozvoji.

Na dosud nevídaném projektu bude spolupracovat na 9500 inženýrů z mnoha vývojových oddělení skupiny Premier Automotive Group (Ford, Volvo, Jaguar a Land Rover). Výsledkem jejich společného úsilí bude více než 100 nových modelů, nabízejících nižší spotřebu paliva i emise skleníkových plynů. Například Ford Focus, auto roku 2006 v ČR, dosáhne kombinované spotřeby 4,0 l/100 km. „Díky sjednocení inženýrského potenciálu všech našich značek nabídneme širší spektrum nových technologií. 

A využitím těchto technologií napříč celou produktovou řadou dosáhneme významného snížení emisí CO2. Rovněž pomůžeme našim zákazníkům snížit spotřebu fosilních paliv a uspořit tak jejich peníze, řekl v pondělí na tiskové konferenci v Londýně šéf Ford of Europe Lewis Booth..“

Booth také zdůraznil efekt, o kterém mluví jako o „faktoru násobení“. Například Ford Focus je nejprodávanějším vozem ve Velké Británii - každoročně si ho pořídí 145 000 Britů. Už malé zlepšení sníží množství CO2, vypouštěného na britských ostrovech do atmosféry, víc než všechny hybridy dohromady. „V budoucnu vyprodukuje běžný Ford Focus během sta kilometrů méně než 100 gramů CO2, tedy o dvacet procent méně než dnešní model“, vysvětlil Booth.

Odvážné plány Fordu
Technický ředitel Fordu Richard Parry Jones zmínil další souvislosti: „Je jasné, že (ze zvyšování emisí) nelze vinit pouze automobilový průmysl. Podle některých odhadů vytvoří provoz běžné domácnosti (vytápění, horká voda, osvětlení atd.) až dvakrát více skleníkových plynů než osobní doprava téže domácnosti. Změny se musí dotknout všech oblastí života. My ve Fordu jsme si své odpovědnosti vědomi.

Ke strategii několika různých technologií nás vedou tři důvody. Za prvé se na obzoru nerýsuje žádná automobilová technologie, která by umožnila stabilizovat úroveň CO2 v atmosféře beze změn v dalších oblastech života. Za druhé, nedokážeme přesně říci, jakým směrem se bude ubírat automobilový trh a jakou roli sehrají rozdíly v jednotlivých regionech. A konečně, jak se vozidla stávají ekologičtějšími, najít další prostor ke zlepšení je stále těžší.

Naše strategie nám dovoluje přizpůsobit nabídku podle požadavkům jednotlivých trhů. Díky uplatnění nových technologií nabídneme v následujících šesti letech více než sto modelů či modelových variant.

“ Ve svém úsilí se Ford zaměří na následující klíčové oblasti:

1. Celohliníkové vozy a daší cesty ke snižování hmotnosti

Jaguar již představil dva sériově vyráběné vozy se samonosnou hliníkovou karoserií: limuzínu Jaguar XJ a sportovní kupé Jaguar XK. Celohliníková karoserie modelu XJ je asi o čtyřicet procent lehčí než předchozí ocelová.
Zkušenosti Jaguaru s hliníkem mohou využívat i další značky koncernu.
2. Zážehové motory s přímým vstřikováním, vyspělé vznětové motory, nové převodovky

Ford brzy nabídne zákazníkům pětici nových motorů s přímým vstřikováním paliva. (Benzín je vstřikován přímo do spalovací komory, což zvyšuje účinnost spalování.) Některé z nich budou vybaveny přeplňováním, jiné technologií stop-start či vyspělými ventilovými rozvody. Výsledkem bude až dvacetiprocentní pokles emisí CO2.
Tři moderní dieselové motory přinesou snížení emisí CO2
pět až deset procent. o Plán zahrnuje rovněž čtyři nové převodovky, které přispějí ke snížení emisí (taktéž o 5-10%) díky vhodnějšímu odstupňování převodů.
3. Hybridní systémy, přizpůsobené jednotlivým trhům:

V Severní Americe je Ford lídrem na poli hybridních pohonů a ostatní značky skupiny PAG budou z jeho zkušeností těžit.
Jiné provozní podmínky a masové rozšíření dieselů v Evropě si pravděpodobně vyžádají nový kombinace elektrických a spalovacích pohonných ústrojí. Například dieselové mikro-hybridy slibují hospodárnější provoz než běžné hybridy se zážehovými motory a proto by se mohly Evropanům zamlouvat. Mikro-hybridy sníží emise CO2 asi o osm procent, běžné hybridní vozy až o 25 procent.
4. Alternativní paliva:

Další vývoj a rozšiřování biopaliv, zejména jejich druhé generace, bude jedním z nejdůležitějších faktorů ve snaze o plošné snížení emisí skleníkových plynů.
Ford spolupracuje na vývoji nových paliv s ropnými společnostmi.
Jak ve Spojených státech, tak v Evropě dominuje Ford trhu s vozidly flexi-fuel (palivo tvořené směsí benzínu a etanolu). Ve Švédsku tvoří varianty Flexi-fuel neuvěřitelných 80% prodejních výsledků Focusu a Focusu C-Max. U vozů Volvo S40 a Volvo V50 činí tento podíl šestnáct procent.
Připravuje se celá řada dalších modelů, schopných jezdit na palivo flexi-fuel.
5. Změna chování řidičů a snížení energetických ztrát:

Připravované systémy pro volbu jízdních režimů umožní řidiči optimálně využít nových úsporných technologií.
Řada nových opatření zabrání zbytečnému plýtvání energií. Inženýři Fordu se soustředí zejména na zkrácení doby potřebné k zahřátí motoru, snížení aerodynamického odporu, ztráty v hydraulickém vedení. Tato a další opatření by měla přinést úhrnné snížení emisí CO2 asi o tři procenta.


 
 
Fotogalerie:   Premiérová Rallye Krkonoše 2007, foto Jirka Rohlena

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose