www.car.cz
 

Historie: Antonín Charouz právě před 20 lety vyhrál závod MS !!
     16.8.2007 11:59 - tisková zpráva


V bohaté závodnické kariéře Antonína Charouze je řada okamžiků, na které jezdec i fanoušci motorsportu nezapomenou. Jedním z nich je i závod mistrovství světa cestovních automobilů v Brně v roce 1987. Dnes je to přesně dvacet let, kdy Antonín Charouz na zbrusu novém jihomoravském autodromu zvítězil v Divizi I. tenkrát nového světového šampionátu. Mnohonásobný český mistr má k závodu řadu vzpomínek.

Třeba na to, jak svou tehdejší Toyotu Corollu GT 1600 ccm s německými kolegy Georgem Alberem a Helmutem Maierem postavili z vraku, který našli na šrotišti. „To je dnes samozřejmě nemyslitelné,“ usmívá se Charouz nad vzpomínkou. S japonským vozem upraveným pro skupinu A závodil několik let. Nejprve mělo auto jako hlavní červenohnědou barvu, pak přišel známý „kabát“ Marlboro. Právě v něm Charouz dobyl brněnské vítězství.

Do závodu MS byl Charouz v roce 1987 přihlášen ještě ve druhé, zcela bílé toyotě, s italskými kolegy Pierluigim Grassettem a Danielem Toffolim. První místo ale patřilo triu Charouz, Alber, Maier. „Jak já byl tenkrát nervózní,“ vzpomíná závodník, kterému bylo v srpnu 1987 třiatřicet let.

„Brno tehdy bývalo jediným podnikem, ve kterém jsme se mohli předvést domácím divákům. Na staré trati jsme my Čechoslováci vždy cítili a měli výhodu, ale autodrom byl zcela nový pro všechny. Jel jsem na něm jen jeden volný závod. Okruh nás šokoval svou neuvěřitelnou šířkou, najít ideální stopu byla pořádná fuška.“

Nervozita se projevila už v první kvalifikaci. Přemotivovaný Charouz se na bílých pruzích vyznačujících vlhkou trať roztočil do divokých hodin. Na startovní rovině! Otočky skončily úderem do zdi boxů. Jezdec zdravý, auto zničené. „Klasika, moc jsem chtěl a pak se pořádně styděl, jaký to jsem vůl,“ vypráví Charouz. Nebylo jasné, jestli mechanici opraví corollu do druhého měřeného tréninku. Nakonec se jim to povedlo, ale před bojem s časem začalo hustě pršet. „Byl jsme vůbec rád, že jsem se vešel do kvalifikačního limitu,“ říká Charouz.

Samotný závod pak české stáji vyšel náramně. Před bezmála 70 000 diváky Charouz dosáhl jednoho ze svých největších úspěchů. Bylo to měsíc po narození první syna Jana. Pražský závodník a manažer se ovšem na své prvenství dívá realisticky. Ví, že nedosahuje záře tehdejších výkonů Zdeňka Vojtěcha a Břetislava Engeho, především historického vítězství Vojtěcha s Rakušanem Jo Gartnerem v absolutním pořadí ME cestovních vozů Zeltwegu 1982.

„To bych byl naivní, srovnávat svá vítězství s výkony Zdeňka a Slávka, oni bojovali v nejsilnější nebo prostřední třídě ME, nicméně nikdo z Čechů nemá divizní vítězství v mistrovství světa,“ přemítá Charouz, který má vedle brněnské výhry řadu dalších triumfů v ME/MS ze zahraničních tratí. Když má odpovědět, kam Brno 1987 ve svém žebříčku řadí, řekne: „To se těžko srovnává, ale ještě více pro mě asi znamená, že jsem vyhrál mistrovství Evropy nebo vítězství ve třídě v americkém Pikes Peaku, kde jsem pak i dlouho držel rekord trati.“

Pro příznivce historie ME a MS cestovních automobilů, přinášíme dva tipy na pozoruhodné webové stránky. Nizozemec Frank de Jong spravuje neuvěřitelně působivý web www.touringcarracing.net, na kterém najdete kromě podrobných výsledků i stovky, či spíše tisíce fotografií včetně záběrů řady českých závodníků.

Web www.racingsportscars.com Martina Krejčího se dlouhé roky věnoval výhradně sportovním vozům, nicméně nedávno přidal i historii „cesťáků“. Kromě ME a MS tam najdete i statistiky a fotografie z okruhového mistrovství Československa.

 

BPA


 
 
Fotogalerie:    Supersport Trophy Most 2007 - pohledy do zákulisí objektivem Pavla Douši

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose