www.car.cz
 

Další hektary ojetin kolem našich obcí
     20.9.2007 07:08 - tisková zpráva


Další hektary ojetin se rozprostírají kolem našich obcí. V období od účinnosti nové zákonné úpravy, která zrušila věkový limit na dovoz ojetin z EU od 1. července 2006 do konce dubna 2007 bylo do ČR dovezeno celkem 201 427 ojetých osobních automobilů, z nichž bylo 91361 starších osmi let (celkem 45,4%).

Ve srovnání s lednem 2006 se v lednu 2007 do České republiky dovezlo více než dvojnásobné množství ojetých osobních automobilů starších osmi let, toto množství zároveň tvořilo téměř polovinu všech dovezených ojetých vozů. Myslíme si, že "zdravé" by bylo dovážet ze zahraničí ojetiny ve stáří maximálně 8 let a splňující alespoň emisní normu Euro 3.

Jedním z nových opatření je zpřísnění kontroly práce STK (Stanic technické kontroly) prostřednictvím on-line systému propojeného přes internet. Nový systém bude mimo jiné spočívat v on-line kontrole fyzické přítomnosti vozu na stanici STK prostřednictvím internetu. Do systému investovalo Ministerstvo dopravy cca 10 milionů korun.
 
Nové opatření by mohlo pomoci omezit zejména dovoz nekvalitních ojetin ze zahraničí. Individuální dovozci se přestanou spoléhat na to, že vozy po totálních haváriích či s pochybným původem projdou STK, aniž by je fyzicky navštívily. To by mohlo značně pomoci zkvalitnit vozový park v České republice.
 
Jakým rizikům se při koupi ojetého vozidla vystavujeme? Především je to riziko, že koupíme vůz neznámého původu, buď kradený, nebo sestavený ze součástek. Tomu se vyhneme jedině tak, že prověříme veškeré dostupné doklady, až k prvnímu majiteli. Samozřejmě, že veškerá čísla - rámu, karoserie i motoru - musí odpovídat údajům v dokladech, a že nenesou stopy pozměňování. Důležité je také prověřit, zda jsou v dokladech zaznamenány všechny dodatečné změny, jako např. širší ráfky, pneumatiky, závěsné zařízení a podobně. To vše se samozřejmě podstatně jednodušeji prověřuje u vozů, kupovaných původně u našich prodejců.
 
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA brání práva spotřebitelů) zákazníků autobazarů a uživatelů ojetých vozů. Na stránkách http://www.sdruzeni-sova.cz si můžete stáhnout příručku pro zájemce o bezpečnou koupi ojetého automobilu, kterou sdružení v minulém roce rozeslalo v tištěné podobě také na odbory dopravy pověřených obcí a STK po celé ČR.
 
K problematice se oficiálně vyjádřilo i Sdružení dovozců automobilů, najdete je v plném znění na http://www.sda-cia.cz.

Zajímavý poznatek zveřejnila i CEBIA, která se zabývá prověřováním vozů.

"Se vzrůstajícím počtem dovozů ojetin stoupá i počet dovozů závadových vozidel a s ním spojená i nežádoucí rizika pro jejich současné i budoucí majitele. Nemůžeme neupozornit na skutečnost, že ve Slovinsku, na hranicích s Chorvatskem a Srbskem, započali před letní sezónou s testováním provozu Schengenského informačního systému (ostrý provoz je plánován na 1.1.2008) zejména s cílem identifikovat odcizená vozidla a vozidla s pozměněnou identitou. Bohužel musíme konstatovat, že kontroly jsou směřovány i na vozidla občanů ČR, pro něž je Jadranské pobřeží vyhledávanou destinací pro letní dovolené. Od 15.6.2007 jsme zaznamenali enormní nárůst zajištěných vozidel českých majitelů, kteří jsou ze svých automobilů vysazováni na slovinské hranici. Budoucnost zajištěných vozidel je zcela nejistá a dle našich zkušeností velké procento z nich se zpět českým majitelům již nikdy nevrátí.
 
Jedinou možnou systémovou ochranou pro majitele vozidel v ČR může být pouze zavedení kontroly originality vozidel, jak je zavedeno v Maďarsku a připravováno na Slovensku."
 
 
 Infoservis UAMK

 
 
Fotogalerie:   MX Cup 2007 - Dalečín, foto Ladislav Kuruc

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose