www.car.cz
 

Jiří Janák: Když šance přicházela, já ji chytil a využil
     23.11.2007 22:17 - tisková zpráva


Jiří Janák: Když šance přicházela, já ji chytil a využil II.23.11.2007

   V Porsche Supercupu prožíval Jiří Janák mnohem těžší chvíle než v německém Carrera Cupu. Tento značkový pohár navíc Jirka považuje více za prestižní záležitost než za svou jezdeckou srdcovku. Jeho lesk podtrhuje zejména fakt, že dělá garde závodům Formule 1. „Pro mě je zajímavější Porsche Carrera Cup. Myslím, že se v něm více bojuje, má jinou atmosféru. Ale samozřejmě zajezdit si mezi jmény, které v závodech Porsche hodně znamenají, bylo pro mě velkou poctou a výzvou zároveň,“ uvedl Jirka. Itinerář soutěže počítal 11 závodů na deseti světoznámych okruzích, ze kterých měl Jirka doposud možnost poznat jenom čtyři. Možná i pro to zažil mladý český závodník více zklamání jako dobrých pocitů. Mechanici Schnabl Engineerig, pro které byl Porsche Supercup rovněž jako pro Jirku premiérou, v této soutěži těžko přicházeli na to, jaké nastavení vozu dopřát, aby s ním jezdec zabodoval.

 

 

   Proslavený monacký městský okruh rovněž nepřinesl Jirkovi a jeho týmu štěstí, ale asi největším zklamáním sezony byl následující závod v Magny Cours. V měřeném tréninku se Jirkovi konečně podařilo vydobýt si výbornou pátou pozici do závodu. Očekávání byla právem velká a odhodlání zúročit toto postavení ještě větší. Mechanici auto do detailů připravili, nic nenechali náhodě, všechno muselo fungovat perfektně. A taky fungovalo. Jirka vystartoval jako šíp a všechno šlo jak si umínil. Navzdory tomu, že trať byla od rána mokrá, předvedl perfektní stíhací jízdu a už v polovině prvního kola se usadil na třetí příčce. O několik minut později zareagoval  na chybu soupeře a využil jí na zisk 2. místa. Situaci měl pod kontrolou, snažil se stahovat náskok vedoucího Alzena a zároveň si za zády vytvářel dostatečný odstup od třetího v pořadí. Učebnicová jízda se ale ve druhé polovině závodu nečekaně skončila. Za Jirkou jedoucí pilot nedobrzdil zatáčku a skončil na zadním kole jeho vozu. Vážné poškození způsobilo, že auto se stalo neovladatelným a český pilot v následující zatáčce narazil do svodidel. Zranění žádné, ale zklamání obrovské. „Světlým okamžikem byla kvalifikace, ale dokonale ji zastínila druhá část závodu. Právě takové chvíle člověka odrazují. Zvlášť, když jsem si uvědomoval, že to nebyla moje jezdecká chyba. Byl jsme hodně rozzlobený. Naštěstí mě to vždycky rychle přejde, i když nad tím pak ještě nějakou dobu přemýšlím.“ Ani v Silverstonu si Jirka pošramocenou náladu nevylepšil. Další kolize, další nedokončený závod. Karta se pomalu začínala obracet na německém Nürburgringu. 14 bylo číslo, které Jirku doprovázelo celým víkendem – začal s ním ve volných trénincích, pokračoval v kvalifikaci a zůstalo mu i v závodě. O úspěchu se sice mluvit nedalo, ale po čtyřech nedokončených podnicích to byl první světlý bod. Týmu bylo jasné, že jestli chce do konce sezony míchat karty na vyšších příčkach, musí urgentně najít způsob jak vychytat nedostatky nastavení vozu. Neúnavná práce mechaniků kombinovaná s perfektním jezdeckým výkonem Jiřího Janáka přinesla vytoužené ovoce na maďarském okruhu Hungaroring. V měřeném tréninku nechal Jirka na nemilé překvapení konkurentů většinu z nich za sebou a do závodu startoval ze slibné čtvrté pozice. Předepsaná kola odkroužil téměř bez chyb a šachovnici minul jako pátý v pořadí. V rámci Porsche Supercupu to bylo jeho nejlepší umístění. „Tenhle výsledek jsme velice potřebovali. V předchozích čtyřech závodech jsme měli neskutečnou smůlu, to určitě celý tým poznačilo. Opět jsme získali velikou motivaci. Byl to i důkaz toho, že máme na víc, jako zůstavat „odstřeleni“ někde v  záchytné zoně,“ vzpomíná Jirka.

   Do konce sezony zbývaly tři závody. Do Turecka tým odcestoval, jako vždycky, odhodlán předvést co nejlepší výkon. Českého reprezentanta země dvou kontinentů příliš nelákala, ale od prvního momentu, kdy do ní vstoupil, si ji zamiloval. Největším překvapením byl ale okruh, kterému podle Jirky snad žádný jiný nemůže konkurovat. „Je tu všechno co si může závodník přát. Je to nádherný ultramoderní okruh s dokonalým profilem, nechybí zatáčky „na srdíčko“, technické pasáže ani rychlé části. Přitom patří k nejbezpečnějším na světě. Týmy tady mají vynikající zázemí, pro mě je to bezkonkurenčně číslo jedna,“ pochvaloval si tamní okruh Jirka. Kvalifikace dopadla dobře a Jiřímu přinesla start z osmého místa. Do závodu vyrazil razantně a přesně díky tomu se zanedlouho dostal na 6. pozici. Tyto závody, o kterých se mluví jako o nejlepších v sezoně, si Jirka opravdu užíval. O už vzpomínané 6. místo bojoval i poté, co se propadl o jednu pozici níž. Nechybělo množství kontaktů a predcházecích manévrů. Na velikou radost týmu i fanoušků nechybělo ani množství záběrů Jirkova vozu v přímém přenosu, navíc protkané obrázky přímo z jeho auta. Škoda, že si tuhle slávu nemohl náš závodník vychutnat úplně a dokonale. Závod, jenž měl po celou dobu svého průběhu přívlastek vynikající, se v poslední zatáčce stal pro Jirku noční můrou. Podepsala se pod to neuvěřitelně zbytečná kolize se soupeřem, která mu dodatečně přinesla penalizaci. Jirka je ještě i dnes přesvědčen, že mu byla přisouzena nespravedlivě.
 

   Mechanici Svena Schnabla do konce sezony bojovali s autem, které se nedařilo nastavit tak, aby v nejdůležitějším momentu závodů, to znamená v kvalifikaci, dosahovalo rychlejších časů. V Monze Jirka obsadil 19. a v závodě 13. místo, co však jeho ambice ani zdaleka nenaplnilo. Podobný scénář, akorát s o něco lepším výsledkem, se zopakoval i v závodech ve Spa Francorchamps v Belgii. Vyhlášený okruh, kterého zatáčka Eau Rouge je snad nejznámější ve světe okruhových závodů, rozbouchal i srdce Jiřího Janáka. Patnácté místo v měřeném tréninku Jirka v závodě vylepšil o 4 pozice. Dát sbohem své priemiérové sezoně v Porsche Supercupu však chtěl z podstatně lepší příčky....

   „V Porsche Supercupu to rozhodně nedopadlo podle mých představ, ale nemůžu mluvit ani o nespokojenosti. Učím se a hledám si místo mezi podstatně zkušenějšími piloty. Cupy na takovéto úrovni jsou těžké a vyžadují mnoho tvrdé práce. Jsem na ni připraven. Už několikrát jsem vyjádřil svůj vděk fanouškům, sponzorům, týmu Svena Schnabla, jeho mechanikům a taky organizátorům, jenž o nás perfektně pečovali v průběhu celé sezony. Ale strašně rád bych poděkoval také lidem, kteří jsou pro mě velice důležití – rodině a přítelkyni Zuzaně. Vím, že oni stojí a budou stát při mě, ať jsou moje výsledky jakékoli,“ uzavřel ohlédnutí se za sezonou Jirka.

    Na první klání, které bylo zároveň jediným dvouzávodem sezony, odcestoval tým do exotického Bahrajnu. Ten ale nepřinesl Jirkovi ani dobrý výsledek ani dobrý pocit. „Bahrajn zní exoticky, ale to je asi tak vše. Poušť, písek – i na trati, zničující horko a demotivující výsledek, to opravdu není nic k závidění. První závod jsem nedojel, v první zátáčce mě knokautoval soupeř a skončil jsem dřív než jsme vůbec něco mohl začít. Ve druhém závodě jsem získal 14. místo, ale s tím jsem přeci nemohl být a ani jsem nebyl spokojený,“ vzpomíná na víkend Jirka. To ještě netušil, že dva body za 14. místo z Bahrajnu budou nadlouho jediným skóre, které se mu podaří získat. Barcelonský Circuit de Catalunya, který se Jirkovi zalíbil už na první pohled, mohl být dejištěm zajímavé bitvy. Kvalifikační 16. místo sice nebylo nadějí na historický úspěch, avšak první desítka reálně připadala v úvahu. Jirka se však ve 4. kole dostal do kolize s favorizovaným Uwe Alzenem, jenž si příliš svérazně razil cestu ze zadních pozic, a naděje obou jezdců se v tomto okamžiku rozplynuly.

Oficiální stránky týmu : www.jiri-janak.com 


 
 
Fotogalerie:   Epilog 2007, pozlacená premiéra Jiřího Janáka v Audi DTM, foto týmu

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose