www.car.cz
 

Unikátní technologie, která řidiče upozorní na únavu a nesoustředěnost
     2.1.2008 12:40 - tisková zpráva


Sledování bdělosti řidiče - unikátní technologie, která řidiče upozorní na únavu a nesoustředěnost Upozornění na vybočení z jízdního pruhu - upozorní řidiče, pokud automobil bez zjevného důvodu přejede čáru ohraničující jízdní pruhStudie ukazují, že až 90 procent všech nehod je způsobeno nepozorností řidiče.

Společnost Volvo Cars nyní představuje systém nazvaný Sledování bdělosti řidiče (Driver Alert Control) - technologické řešení, které je u osobních automobilů světovým prvenstvím. Cílem tohoto systému je řidiče upozornit v případě poklesu jeho soustředění, například při dlouhé jízdě.

Dalším novým systémem je Upozornění na vybočení z jízdního pruhu (Lane Departure Warning), jež řidiče upozorní, pokud automobil bez zjevného důvodu přejede čáru ohraničující jízdní pruh.

Oba tyto systémy budou součástí jedné položky volitelné výbavy s názvem Systém upozornění řidiče (Driver Alert System). Tento systém bude od konce roku 2007 k dispozici pro Volvo S80, V70 a XC70.

„Bezpečnost v reálném životě je klíčem naší bezpečnostní filozofie. Pokud se týče aktivní bezpečnosti, používáme zde stejný přístup, jako při vývoji pasivních bezpečnostních systémů. Jinými slovy, náš výzkum a technický vývoj se zaměřují na oblasti, kde mohou nové technologie znamenat významný přínos pro reálný provoz,“ říká Ingrid Skogsmo, ředitelka střediska Volvo Cars Safety Centre.

S ohledem na výše uvedenou statistiku nehod se společnost Volvo Cars zaměřuje na vývoj efektivních technologií, které pomáhají řidičům předcházet nebo snižovat závažnost nehod způsobených nepozorností nebo únavou řidiče.

Sledování bdělosti řidiče – jedinečná inovace

Na základě rozsáhlých studií chování řidičů za volantem společnost Volvo Cars vyvinula systém Sledování bdělosti řidiče (Driver Alert Control) – světovou novinku, která sleduje způsob jízdy vozidla po silnici a upozorní řidiče na ztrátu koncentrace.

Únava řidiče představuje na celém světě jeden z hlavních problémů pokud jde o bezpečnost provozu. Podle Americké správy pro bezpečnost silničního provozu U.S. NHTSA způsobí řidiči, kteří usnou za volantem, každoročně pouze ve Spojených státech více než 100 000 nehod, při kterých přijde 1 500 osob o život a více než 70 000 jich je zraněno.

V Evropě je situace podobná. Německá asociace pojišťoven GDV odhaduje, že přibližně 25 procent všech smrtelných nehod na německých dálnicích je způsobeno únavou řidiče.

Systém Sledování bdělosti řidiče vyvinutý společností Volvo představuje v tomto směru důležitou inovaci. Systém je primárně určen pro situace, kde je riziko ztráty koncentrace nejvyšší, a kde by nehoda mohla mít závažné důsledky. Například na rovných, hladkých vozovkách, které řidiče do určité míry ukolébají, čímž se zvýší riziko, že se řidič bude věnovat činnostem odvádějícím jeho pozornost, nebo že za volantem usne. Systém se aktivuje při rychlosti 65 km/h a zůstává aktivní, dokud rychlost jízdy nepoklesne pod 60 km/h.

Sleduje dění na vozovce

Systém Sledování bdělosti řidiče sleduje pohyby vozidla a vyhodnocuje, zda má řidič vozidlo plně pod kontrolou. Tuto metodu dosud nevyužívá žádný jiný výrobce automobilů, ačkoliv je velmi spolehlivá.

„Nesledujeme chování člověka, které se u každého řidiče liší – namísto toho se zaměřujeme na to, jaký vliv má snížení koncentrace nebo únava na chování řidiče. Náš systém vyhodnocuje způsob jízdy vozidla po silnici. Na základě získaných údajů systém spolehlivě zjistí, zda nehrozí nějaké nebezpečí, a v případě potřeby na něj řidiče včas upozorní,“ vysvětluje Daniel Levin, projektový manažer ve společnosti Volvo Cars odpovědný za systém Sledování bdělosti řidiče. Dodává:

„Často se nás lidé ptají, proč jsme namísto sledování očí řidiče zvolili tuto koncepci. Odpověď zní, že podle našeho názoru není technologie pro sledování očí řidiče zatím dostatečně vyspělá.“

Systém Sledování bdělosti řidiče navíc dokáže rozpoznat i situace, kdy se řidiči příliš věnuje svému mobilnímu telefonu nebo dětem, a nevěnuje tak potřebnou pozornost řízení.

„Toto je pozitivní průvodní výsledek naší koncepce, který je možný díky tomu, že systém vyhodnocuje chování vozidla a nikoliv chování řidiče,“ vysvětluje Daniel Levin.

Textové informace a zvukové signály

Z technického hlediska je systém Sledování bdělosti řidiče tvořen kamerou, senzory a řídicí jednotkou.

Kamera, která je umístěna mezi sklem a vnitřním zpětným zrcátkem, nepřetržitě sleduje vzdálenost vozidla od značení jízdních pruhů na vozovce. Čidla sledují pohyb vozidla. Řídicí jednotka ukládá získané informace a vypočítává, zda řidič riskuje ztrátu kontroly nad vozidlem.

Pokud je riziko vyhodnoceno jako vysoké, je na něj řidič upozorněn zvukovým signálem. Na informačním displeji vozidla se navíc objeví textová informace se symbolem šálku kávy, která řidiče vyzývá k přestávce.

Řidič navíc může potřebné informace kdykoliv získat za pomoci palubního počítače. Výchozí hodnota je pět čárek. Čím méně se řidič na jízdu soustředí, tím menší počet čárek zbývá.

„Vždy je samozřejmě na řidiči, aby si v případě potřeby udělal přestávku, v některých případech si však nemusí jasně uvědomit že v daném okamžiku není dostatečně pozorný. V takových situacích mu systém Sledování pozornosti řidiče pomůže správně se rozhodnout, aby si udělal přestávku nebo si odpočinul, než úroveň jeho soustředění poklesne pod přijatelnou úroveň,“ uzavírá Daniel Levin.

Upozornění na vybočení z jízdního pruhu

Na amerických dálnicích představují nehody, při kterých jedno vozidlo sjede z vozovky, přibližně čtvrtinu všech nehod a třetinu všech úmrtí. Tyto statistiky potvrzují nebezpečí ztráty koncentrace při jízdě na rovné a přehledné komunikaci.

Společnost Volvo Cars toto nebezpečí řeší zavedením systému Upozornění na vybočení z jízdního pruhu. Tento systém pomáhá předcházet nehodám, při kterých jedno vozidlo sjede z vozovky, ale také čelním nárazům v důsledku dočasné nepozornosti řidiče.

Výzkumníci společnosti Volvo Cars odhadují, že systém Upozornění na vybočení z jízdního pruhu může pomoci zabránit 30-40 procentům nehod tohoto typu při rychlostech mezi 70 a 100 km/h.

Systém se aktivuje tlačítkem na středové konzole a pokud řidič bez zjevného důvodu (například bez použití směrovek) přejede některou z čar ohraničujících jízdní pruh, systém jej na nebezpečí upozorní výstražným zvukem.


Systém navíc pomocí kamery sleduje polohu vozidla v jízdním pruhu mezi čarami. Systém se aktivuje při rychlosti 65 km/h a zůstává aktivní, dokud rychlost jízdy nepoklesne pod 60 km/h.


Omezení systému

Některé z popsaných schopností těchto systémů závisí na množství a kvalitě viditelného dopravního značení. Čáry ohraničující jízdní pruhy musí být pro kameru jasně viditelné. Slabé osvětlení, mlha, sněžení a extrémní povětrnostní podmínky mohou systém dočasně vyřadit z provozu.

Více : http://www.volvocars.cz/


 
 
Fotogalerie:   BMW a guláš z lišky...

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose