www.car.cz
 

Trendy v automobilovém průmyslu 2008
     29.1.2008 10:48 - tisková zpráva


Trendy v automobilovém průmyslu 2008:

nízká spotřeba, alternativní pohonné hmoty a stále rostoucí čínský trh

 

Firmy působící v automobilovém průmyslu se v nadcházejícím období soustředí na hledání alternativních paliv a zároveň budou pružně reagovat na současnou poptávku po levných automobilech a hybridních vozech. To jsou některá zjištění každoroční studie Momentum: Global Auto Executive Survey 2008, kterou provádí specializovaný tým pro automobilový průmysl KPMG International.

Průzkum je založený na rozhovorech se 113 vrcholovými manažery jednotlivých automobilek či jejich dodavatelů z celého světa.

 

Budoucnost přeje levným a hybridním vozidlům

V horizontu pěti let lze očekávat významný nárůst prodejů a tržního podílu nejlevnějších automobilů a hybridních vozů. To potvrdilo 81 procent oslovených respondentů. Právě do vozů s alternativním či hybridním pohonem vkládají dotazovaní velké naděje a jsou v odhadech růstu jejich prodeje v nadcházejícím období velmi optimističtí. Pro rok 2007 očekávalo pouhých 17 procent nárůst prodeje k hranici 500 tisíc kusů vozidel s tímto typem pohonu. Pro rok 2008 odhaduje celkem 25 procent dotazovaných nárůst prodejů na 600 až 700 tisíc a dalších 27 procent dokonce až na hranici 800 tisíc kusů.

 

„Výsledky tohoto průzkumu ukazují, že automobilový průmysl zachytil trendy a firmy jsou si dobře vědomy požadavků svých zákazníků. Ti se stále častěji přiklánějí nejen k bezpečným a kvalitním vozům, ale také hledí na ekonomickou stránku provozu automobilů. Automobilový průmysl čeká velká výzva v podobě hledání nových alternativních pohonných hmot a investic do jejich vývoje,“ říká Andrew Sutherland, partner společnosti KPMG Česká republika odpovědný za automobilový průmysl.

 

Kvalita bude dle oslovených manažerů hrát ve výběru vozu stále nejdůležitější roli. V rámci průzkumu si to myslí přibližně osm z deseti oslovených odborníků. Spotřebitelé se ale budou stále více přiklánět k vozům s nízkou spotřebou – tento parametr se tak v pomyslném žebříčku důležitosti dostane na úroveň kvality. Mezi další kritéria budou tradičně patřit bezpečnost a cenová dostupnost. Oslovení manažeři se zároveň domnívají, že hitem se stanou vozy na alternativní paliva, jejichž význam se podle průzkumu meziročně zvýšil o 12 procent.

 

Hrozí nadprodukce?

V souvislosti s problémem nadprodukce se dotazovaní odborníci vyjadřovali většinou optimisticky. V aktuálním průzkumu odhadlo nadprodukci ve výši přes 20 procent pouze 14 procent oslovených, což je méně než v předchozích dvou průzkumech KPMG International (25, respektive 34 procent). Trendem, který automobilový průmysl čeká, by mělo být spojování, akvizice a tvorba aliancí. Čtyřicet sedm procent respondentů předpokládá nárůst těchto aktivit mezi OEM výrobci, 72 procent mezi jejich přímými dodavateli a 64 procent na 2. a 3. úrovni dodavatelského řetězce.

 

Automobilový průmysl očekává zisky

Vrcholoví manažeři i přes možné ohrožení nadprodukcí a mírně nejistou celosvětovou ekonomickou situaci očekávají pozitivní vývoj v otázce ziskovosti. Takto optimisticky vidí situaci bezmála 26 procent oslovených odborníků. Naopak pokles předpokládá 14 procent manažerů.

 

„Automobilový průmysl prošel v uplynulých letech určitou stagnací, nyní se ale zaměřuje na další vývoj a investice do nových technologií. Vedoucí manažeři si dobře uvědomují, že je nutné zachovat kvalitu produkce, ale zároveň zvýšit efektivitu výroby a zachytit trendy,“ říká Andrew Sutherland, partner společnosti KPMG Česká republika, a dodává: „Nové technologie a hledání alternativních paliv totiž nabízí možnosti, jak se odlišit od konkurence, ale zároveň naplnit představy samotných spotřebitelů o ideálním voze.“

 

Vývoj v jednotlivých regionech v oblasti aliancí, fúzí a akvizicí

 

Jak a kde snižovat náklady

V pořadí nejdůležitějších příležitostí pro snížení nákladů se na prvním místě umístily inovace výroby a technologií (67 procent), poté následovalo levné národní zásobování (65 procent) a inovace výrobních materiálů (57 procent). Ovšem největší meziroční nárůst očekávaných úspor nákladů byl zaznamenán u zdravotní péče, odměn a sociálního zajištění (nárůst z 34 procent na 46 procent).

 

USA se pomalu zotavuje

Průzkum se také zaměřil na dokončení restrukturalizace OEM výrobců v USA. Více než polovina dotázaných manažerů (58 procent) ji očekává do roku 2011 a měla by podle nich především přinést vyšší efektivitu a konkurenceschopnost.

 

Čína dostihne Spojené státy, ale možná bude mít problémy

Růst automobilového trhu v Číně vedl 58 procent respondentů k závěru, že se prodej aut na čínském trhu může během příštích pěti let vyrovnat prodeji ve Spojených státech. Odborníci jdou však s odhadem ještě dál a počítají během následujících šesti až deseti let s významným nárůstem prodeje čínských automobilů na samotném americkém trhu (74 procent).

 

Zároveň však upozorňují, že výsledkem mohou být rovněž problémy s nadprodukcí. Bezmála 45 procent oslovených odborníků se vyjádřilo, že očekává v Číně během pěti let problémy spojené s nadprodukcí.

 

Další na řadě je… Indie

Kromě Číny vidí respondenti průzkumu KPMG International největší potenciál v růstu zákaznické poptávky v Indii (72 procent) a pak také v Rusku (11 procent) a ostatních jiho- a východoasijských zemích (6 procent). Indické automobilové značky také zaznamenaly v očekávání respondentů největší růst – celkem 73 procent z nich se domnívá, že jejich podíl na globálním trhu vzroste. V předchozím roce to bylo jen 55 procent.

 

Česká republika

Jaká je situace na českém automobilovém trhu v porovnání se světovými trendy? Automobilový průmysl v České republice zažil velmi dobrý rok a téměř pokořil hranici jednoho milionu vyrobených automobilů. Kromě tradičně úspěšných osobních automobilů zaznamenala velmi zřetelný nárůst produkce nákladních automobilů – Tatra o 61 procent a Avia o 50 procent.[1] Do budoucna bude pro automobilový průmysl v České republice důležité pokračovat v produkci kvalitních výrobků a udržet si v této oblasti standard, který zákazník i zahraniční firmy očekávají.

 

Neméně zásadní také bude vyrovnat se s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, růstem cen surovin a směnnými kurzy. Velmi důležitým faktorem budou i investice do vývoje a hledání inovací v jednotlivých segmentech. I tak by měl automobilový průmysl zůstat jedním z lídrů tuzemského hospodářství.

 

Kateřina Konečná                                           Petra Koláčná

Marketing and Communications Manager        Mmd Corporate, Public Affairs & Public

KPMG Česká republika                                 Relations Consultants

 

KPMG je celosvětová síť poradenských společností poskytujících služby v oblasti auditu, daní a poradenství. V jejích členských společnostech pracuje více než 123 000 pracovníků ve 145 zemích. Nezávislé členské společnosti KPMG jsou přidružené ke KPMG International, které neposkytuje žádné služby klientům.

 

Společnost KPMG Česká republika zahájila svou činnost v roce 1990, kdy byla v Praze otevřena první kancelář. V současné době má 750 zaměstnanců a kanceláře v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Jablonci nad Nisou a Ostravě. KPMG Česká republika poskytuje služby v oblasti auditu, daní a poradenství. Z 616 odborných pracovníků je 26 partnerů, 24 statutárních auditorů, 79 certifikovaných účetních a 47 daňových poradců. V KPMG Česká republika působí celkem 25 kvalifikovaných zahraničních odborníků.



[1] V České republice byl vloni vyroben rekordní počet vozidel: K nárůstu produkce došlo u všech kategorií vozidel a výrobců, Tisková zpráva SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU, 2/2008,

 

Tento  text s GRAFY zde

 

PR


 
 
Fotogalerie:   Winter Trial 2008 - noční Hradec a zasněžené Orlické hory, foto J. Rohlena

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose