www.car.cz
 

Tomáš Enge se vrací do polské Poznaně, kde začínal
     23.7.2008 22:34 - tisková zpráva


Mezinárodní mistrovství ČR pokračuje o víkendu v Poznani. Po úvodu sezony v Budapešti jde o druhé letošní zastavení série za českými hranicemi. K jedinému polskému autodromu míří i početná závodnická flotila týmu Charouz Racing System, která působí v královské kategorii šampionátu – Divizi 4. Mezi jezdci Mercedesů AMG DTM C-Klasse je opět také Tomáš Enge, který má na čtyřkilometrový okruh řadu vzpomínek z počátku své bohaté kariéry. Do Poznaně se vrací po čtrnácti letech…

V sezonách 1992 až 1994 totiž na polské trati závodil v populární pohárové sérii Ford Fiesta Cup. Zatímco ve dvaadevadesátém, kdy mimochodem jel v Mostě svůj vůbec první závod, se spíše rozkoukával, o rok později se předvedl v plném lesku
. V květnovém dvojzávodě jednou vyhrál. Ve druhé jízdě byl mladík čtvrtý, ovšem zato získal jiný cenný skalp – porazil svého otce Břetislava. V červenci následující sezony jel Tomáš v Poznani s fiestou opět a po třetím čase v kvalifikaci skončil v závodě druhý.

„Jakýmsi obloukem se vracím tam, kde jsem před lety začínal,“ říká Tomáš. „Poznaňský okruh byl pro mě tehdy docela překvapením. Proti Mostu a Brnu byl totiž hodně pozadu. Hrbolatá, úzká trať, žádné boxy, ve srovnání s českými autodromy prostě nic moc. Ale vím, že polští organizátoři okruh vylepšili. Má nový povrch, některé zatáčky jsou upravené. Jsem na to zvědavý. Poté, co jsem závodil téměř na celém světě, se vrátím do Poznaně, kde jsem svou kariéru začínal.“

Z dalších pilotů Charouz Racing Systemu má s polskou tratí nejvíce zkušeností Václav Nimč. Loni v Poznani vyhrál s Mercedesem AMG DTM CLK závod patřící do středoevropského mistrovství a před deseti lety tam závodil se speciálem VW Golf Kit Car tehdejší Divize 1. Společně s Antonínem Charouzem v Poznani také zkraje letošního roku testovali.

„Upravený okruh jsem si loni hned oblíbil a moc se něj těším. Střídají se na něm rychlé zatáčky s pomalými, trať má poutavý rytmus a třeba nájezd na cílovou rovinu, to je úsek, na kterém se pozná závodníkovo srdce,“ vypráví Václav Nimč, držitel poznaňského traťového rekordu pro cestovní automobily.

Půlhodinový sestřih závodů v Poznani přinese televizní stanice SPORT 5. Záznam poprvé poběží ve středu 6. srpna od 15.00. Podrobný program a další informace na www.sport5.cz.

Historie/zajímavosti
Formule 1 v Poznani
K největším zajímavostem poznaňského autodromu se váže rok 1979, kdy se na trati objevil vůz F1. Mezinárodní federace FIA zvažovala zařazení některé země tehdejšího socialistického tábora do kalendáře formule 1 a Polsko bylo jedním z kandidátů.
I proto, že právě v Poznani byl autodrom (od roku 1977), který odpovídal tehdejším předpisům FIA. Proti jiným zemím z východního bloku to byla výhoda. Třeba Československo nemělo tenkrát žádnou stálou trať, jakkoli zde byly automobilové závody velmi populární.
S delegací FIA přijel v červnu 1979 do Poznaně i tým Kanaďana Waltera Wolfa, který pro testovací jízdu zapůjčil svůj monopost Wolf WR5 polskému jezdci Andrzeji Jaroszewiczovi. Byl to tenkrát šok, dostat formuli 1 přes „Železnou oponu“. Jaroszewicz byl v 70. letech minulého století velmi dobrým jezdce rally a také synem polského premiéra z let 1970-1980 Piotra Jaroszewicze… Byť šlo tenkrát spíše jen o dotek se světem Grand Prix, byl Andrzej Jaroszewicz prvním Polákem, který řídil formuli 1. Dnešní hvězda F1 Robert Kubica tenkrát nebyl na světě.

Jediný autodrom v Polsku
„Tor Poznań“ je jediným stálým závodním okruhem v Polsku. O jeho vzniku se začalo debatovat v roce 1974 a do provozu byl dán v sezoně 1977. Leží západně od centra města, blízko poznaňského letiště Lawica, z čehož plyne i jeho profil – autodrom o délce 4083 metry leží v naprosté rovině.

Okruh Poznaň: www.aw.poznan.pl  
Polský motorsport: www.autoklub.pl  


Divize 4 v Poznani
Pátek 25/07/08
15.10 – 15.40 1. kvalifikace D4 do 2000 ccm
15.45 – 16.15 1. kvalifikace D4 nad 2000 ccm
Sobota 26/07/08
08.00 – 08.10 Warm Up D4 do 2000 ccm
08.15 – 08.25 Warm Up D4 nad 2000 ccm
14.00 – 14.30 2. kvalifikace D4 do 2000 ccm
14.40 – 15.10 1. kvalifikace D4 nad 2000 ccm
17.00 – 20.00 Vytrvalostní závod D4
Neděle 27/07/08
09.00 – 09.10 Warm Up D4 do 2000 ccm
09.15 – 09.25 Warm Up D4 nad 2000 ccm
12.15 – Sprint D4 do 2000 ccm (15 kol)
13.15 - Sprint D4 nad 2000 ccm (15 kol)

Charouz Racing System v Poznani
Divize 4, závod na 3 hodiny
A. Charouz, Nimč, Enge, Mücke (Mercedes AMG DTM C-Klasse)
A. Charouz, Nimč, Enge, Mücke (Mercedes AMG DTM C-Klasse)
A. Lacko, M. Urban, J. Urban (Lamborghini Gallardo EVO)
Hordossy, Barčák (Ford Fiesta)
F. Renauer, Blažek (VW Polo)

Divize 4, Sprint nad 2000 ccm
A. Charouz (Mercedes AMG DTM C-Klasse)
Nimč (Mercedes AMG DTM C-Klasse)
Enge (Mercedes AMG DTM C-Klasse)
M. Urban (Lamborghini Gallardo EVO)

Divize 4, Sprint do 2000 ccm
T. Vojtěch (Ford Fiesta)
Blažek (VW Polo)

MMČR NA OKRUZÍCH 2008
20/04/2008 Hungaroring (pouze dva Sprinty)
18/05/2008 Most
08/06/2008 Most
27/07/2008 Poznaň
10/08/2008 Most
21/09/2008 Brno
25/10/2008 Brno
www.autoklub.cz  

BPA


 
 
Fotogalerie:   Výstava amerických aut - Olympia Brno, foto Phen

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose