www.car.cz
 

Tatranské víkendové stříbro pro Jarka Orsáka
     17.9.2008 17:55 - tisková zpráva


Rally Tatry: stříbro pro Jarka Orsáka a Karla Vajíka

Velmi dobrý výkon podala posádka Orsák rally sport teamu Jaroslav Orsák – Karel Vajík při čtvrtém závodě slovenského mistrovství – 39.Aquacity rally Tatry. Cílovou rampu zkrápěli kapkami šampaňského za druhé místo v rámci FIA Evropského poháru a třetí místo náleží Jarkovi s Karlem v hodnocení Slovenského mistrovství.

Popradští pořadatelé připravili pro dvaašedesát převzatých posádek trať dlouhou 857 km s patnácti erzetami rozdělenou do dvou etap. Na soutěžní dvojice čekalo celkem 206,15 km ostrých kilometrů. Rally Tatry byla trošku komplikovaně hodnocena. Do Slovenského mistrovství se započítávala první etapa, jako samostatný závod a stejně byla hodnocena i sobotní část závodu. Jako celek, tedy závod se dvěmi etapami, bylo potom hodnocení do FIA Evropského poháru – zóna Centrál s koeficientem 10.

Když jsem odjížděl na Rally Tatry, tak jsem si myslel, že se bude závodit po úzkých silničkách typu Pindula a jim podobné. Ale když jsem při prvních seznamovacích jízdách zjistil, že se pojede po širokých cestách, byl jsem z toho trochu otrávený. Rychlostky byly hodně rychlé. Průměry byly v několika případech přes 120 km/hod, což je opravdu hodně rychlé. Pokud se však týká prostředí, jakož krajiny, tak nádhera,“ přiblížil slovenskou rally Jarek Orsák. ¨¨

První problémy se ozvaly posádce již při shakedownu. Když byl Jarek na startu zkušební erzety, uslyšel nepříjemný zvuk. „Na startu shakedowu praskla u Lanceru poloosa. Mechanici tak měli o práci postarané. Poloosu vyměnili a my stihli ještě projet zkoušku dvakrát,“ přiblížil předstartovní problém Jarek Orsák. Do samotné rally vstoupila posádka v klidu. Zatímco Grzyb s Bérešem nasadili pekelné tempo, Jarek jel na jistotu. Během první etapy svedl zajímavý souboj s domácím Peterem Gavlákem. Peter pokořil Jarka na erzetách v páteční etapě čtyřikrát, Jarin byl rychlejší v pěti případech. Na konci úvodní etapy byl rozdíl mezi oběma kohouty 22,4 vteřiny ve prospěch valašského jezdce.

„O slovenských jezdcích je známé, že jsou velmi rychlí na domácích tratích. Před závodem jsme se hodně těšili na souboj s Karlem Trojanem. Český duel trval jen čtyři zkoušky. S ohledem na závažnost havárie mne ani vítězství netěší a oběma klukům přejeme brzké uzdravení,“ vzkazuje Jarek Orsák společně s Karlem Vajíkem Karlovi Trojanovi a Petrovi Říhákovi. Klobůcká posádka chtěla bodovat do Slovenského mistrovství, proto zvolila taktiku pošetření vozu i na sobotní část rally. „V pátek jsme zvolili vlažnější tempo, ale asi to bylo až moc vlažné. V cíli etapy jsme byli na 6.místě, což nebylo podle našich představ. Původně jsme se chtěli pohybovat kolem třetího místa.

Konkurence se ale sešla v Tatrách hodně silná. Navíc tratě spíše vyhovovaly vozům kategorie S2000 a WRC. My jsme navíc v pátek dojížděli staré pneumatiky a to se pochopitelně odrazilo i na časech. Do sobotní části závodu jsme dali nové gumy a posun byl markantní,“ konstatoval Jarin. První Slovenský závod tedy dokončili Jarek s Karlem na 6.místě. Na pátého Cserhalmiho ztráceli 8,5 vteřiny. V rámci Evropského poháru se díky nebodování jezdců s vozy specifikace WRC posunuli průběžně o jedno místo výše.


Doslova pohroma favoritů, tak by se dalo nazvat sobotní ráno. V uzavřeném parkovišti zůstal stát Pechův Lancer pro poškozený závěs ramene. První ranní zkouška byla poslední pro Tibiho, který havaroval. Havaroval i Béreš, jenž však s velkou ztrátou pokračoval v soutěži. Najednou se Jarin ocitl na druhém místě. „Bylo zajímavé sledovat pořadatele a časoměřiče v cíli první sobotní zkoušky, když po Grzybovi jsme dojeli do cíle my. O tom, že neodstartoval Pech jsme věděli a na trati erzety jsme postupně projeli kolem Béreše a Tibiho. Proto naše taktika do zbytku závodu byla jasná: jet rychle a bez rizika,“ uvedl Karel. Jen jednu zkoušku udržel Jarin za svými brzdovými světly Drotára s Octávií WRC. Závod spěl v poklidu ke svému závěru. Naše posádka si ale zažila ještě jednu horkou chvilku. Předposlední zkoušku zajížděl Jarek hodně divoce. Auto bylo často ve smyku a to se projevilo poškozením diferenciálu. „Jarek okamžitě zamkl diferenciál a více jak polovinu zkoušky jsme jeli s náhonem zadních kol. Hodně jsme tady ztratili. V cíli zkoušky jsme pak rychle počítali odstupy od soupeřů za námi. Závěrečnou zkoušku jsme museli jet jako s dvoukolkou. Nejhorší na poslední vložce byly odjezdy z retardérů, protože auto se těžce rozjíždělo,“ popsal krizi ze závěru rally Karel Vajík. Posádka i přes závěrečné problémy své postavení udržela. Ve druhém slovenském závodě obsadila třetí místo za Grzybem a Drotárem.

V hodnocení Evropského poháru bodovala konečným druhým místem. S výsledkem je valašská dvojice spokojena. Horší poznatky si odvezla domů o organizaci rally. V průběhu rally se posádky s velkým zpožděním dovídaly výsledky. Velké zklamání panovalo i nad roztažeností závodu. „V sobotu jsme skončili na Slovensku třetí a v Evropě druzí, což je super výsledek. Ale dojeli jsme tak tak. Paradoxem je, že před předposlední rychlostkou jsem říkal Karlovi, jak je závod nudný a není žádná přetahovaná o vteřinky. Pokud jsou velké rozestupy, tak je závod pro nás nezáživný. Zkrátka chybí tady to správné závodění. Ale pak jsme měli adrenalinu až až,“ bral s humorem v cíli závěr soutěže Jarin. „Chtěl bych poděkovat mechanikům za perfektně odvedenou práci při přípravě vozu na rally, ale i během samotného závodu. Mé díky směřuje také obchodním partnerům, kteří nám pomáhají realizovat naše starty na Slovensku. Velké díky pak patří společnosti Pneumarket.sk,“ nezapomíná na nejbližší Jarek Orsák.

Jen pár dní na regeneraci sil a dohnání zameškané práce měli Jaroslav Orsák s Karlem Vajíkem. Z úspěšného startu na východu Slovenska se posádka vrátila v neděli a již ve středu si to namířila do Příbrami. V pátek zde startuje XXX.Fuchs Oil rally Příbram 2008, závěrečný díl mezinárodního mistrovství ČR v automobilových soutěžích.

V letošní sezóně je odjeto osm z devíti podniků ve velkém mistráku. Jarek Orsák s Karlem Vajíkem mají oproti loňskému roku bodově bohatší sezónu. Posuďte sami. Osmkrát stanula posádka na startu a z toho šestkrát projela cílovou rampou. Na svém kontě mají 64 mistrovských bodů a v průběžné tabulce drží sedmou příčku. Výsledek mohl být i lepší, nebýt dvou smolných soutěží. V Hustopečích připravila posádku o super výsledek ohnuté pravé přední rameno, na Bohemce pak lehký výlet mimo trať. Bodovou sbírku bude chtít posádka Orsák rally sport teamu rozšířit v Příbrami. Není tajemstvím, že právě příbramskou rally považuje Jarek za jednu z nejoblíbenějších. „Do Příbrami jedeme s jasným cílem. V mistráku se totiž už nemůžeme výše posunout, můžeme však umístění ztratit. Proto zvolíme taktiku, abychom jeli v klidu a hlavně pojedeme na body. Chceme si udržet šesté místo a tomu podřídíme vše,“ prozradil taktiku Jarek Orsák. Tajným přáním posádky je umístění po skončení soutěže v TOP5.


Tisková informace
Orsák rally sport teamu
Vebr Miroslav


 
 
Fotogalerie:   Havarie KarlaTrojana na Rally Tatry 2008, foto Pavel Douša

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose