www.car.cz
 

FMaster 2009: Tým ISR připravila o druhý den testů agresivní ochranka a rvačka !!
     4.3.2009 16:01 - tisková zpráva


FM: Tým ISR připravila o druhý den testů agresivní ochranka

Tým ISR vstoupil do nové sezony při prvních oficiálních testech šampionátu Formula Master, které se na počátku března uskutečnily na okruhu ve španělské Valencii. Zatímco v neděli se Eriku Janišovi a Filipu Salaquardovi dařilo, v pondělí se už nesvezli. Důvodem byl nepřiměřený a agresivní zákrok příslušníka ochranné služby autodromu, jehož důsledkem bylo zranění Filipa Salaquardy.

Účastníci seriálu Formula Master měli ve Valencii první příležitost vyzkoušet monoposty specifikace 2009 s inovovanými motory, pozměněným zadním křídlem, brzdami, výfukovým systémem, s novým softwarem řídící jednotky motoru a s novým krytem motoru.

Erik Janiš si šampionát Formula Master vyzkoušel při dvou podnicích sezony 2007, ale velmi rychle se v silné konkurenci znovu aklimatizoval. V neděli se blýskl druhým nejrychlejším časem (1:27,234 min). „Mou výhodou bylo, že jsem valencijskou trať znal už z minulého roku, kdy jsem tam testoval vůz formule 3. Mohl jsem se tak soustředit jen na poznávání nového auta. Monopost Formula Master má o něco větší výkon než formule 3 a zvykal jsem si také na řazení pod volantem. Oba vozy se liší, pokud jde o přítlak. Můj současný vůz nemá tak velký přítlak, přesto se s ním jede snadněji. Rychleji se hledá jeho maximum, zatímco s formulí 3 se jezdec hodně nadře, než dokáže zajet opravdu rychlý čas. Skvěle jsem si rozuměl se svým inženýrem i s celým týmem. Myslím si, že jsme na sezonu dobře připravení a oba s Filipem budeme schopní bojovat o nejvyšší příčky v celkovém pořadí,“ věří Erik Janiš.

Filip Salaquarda v neděli zkoušel stejně jako jeho týmový kolega nejrůznější varianty nastavení a neustále zrychloval. V konečném hodnocení dne patřila pražskému jezdci sedmá příčka (1:27,692 min). „Byl to náš první letošní test, takže jsme začali se základním nastavením, které jsme postupně upravovali. Letošní vůz je ve srovnání s loňskou specifikací stabilnější v rychlých zatáčkách a má větší výkon, hlavně díky jinému výfuku a nové řídící jednotce motoru. Věřím, že ve srovnání s loňskem budeme o sekundu až sekundu a půl na kolo rychlejší. Oba inženýři, s nimiž s Erikem spolupracujeme, odvedli skvělou práci. Musím ocenit Erikův výkon, protože zajel opravdu skvěle a bylo znát, že si na vůz rychle zvyká. Věřím, že budeme schopní bojovat o pozice na stupních vítězů,“ říká Filip Salaquarda.

„Zkoušeli jsme nové věci a z nedělního testování jsme měli dobrý pocit. Dosáhli jsme dobrých časů, i když jsme ve srovnání s konkurencí ušetřili jednu sadu pneumatik, kterou jsme chtěli využít v pondělí. Erik si na vůz rychle zvykl a dařilo se i Filipovi, který v neděli odpoledne trochu doplatil na špatný tlak v pneumatikách. Nebýt toho, mohl dosáhnout podobného času jako Erik. Samozřejmě nás mrzí, že jsme v testech nepokračovali i druhý den, protože na pondělí byla připravena nová mapa řídící jednotky motoru a všichni, kteří v pondělí jezdili, ještě zrychlili,“ hodnotil šéf týmu Igor Salaquarda.

V testování měl tým ISR podle plánu pokračovat také v pondělí, místo toho ale musel řešit velmi nepříjemný incident, když Erika Janiše a Filipa Salaquardu při příjezdu do paddocku napadli členové ostrahy. „Při příjezdu na okruh nás zaujala auta, která stála na velkém parkovišti vedle hlavní brány, proto jsme se na ně jeli podívat. Udělal jsem klukovinu, když jsem se na konci parkoviště otočil přes ruční brzdu, ale široko daleko nikdo nebyl a my jsme jeli opravdu pomalu. Tak třicet čtyřicet kilometrů v hodině,“ popisuje Filip Salaquarda.

Drobná nerozvážnost ovšem měla dalekosáhlé následky kvůli naprosto nepřiměřené reakci zaměstnanců okruhem najaté bezpečnostní služby. Proti vozu českých závodníků se za okamžik vyřítil jiný automobil, který je málem naboural a vzápětí začal pronásledovat až do paddocku. Zde Španěl dokonce fyzicky napadl Filipa Salaquardu, oběma pilotům se ale podařilo uchýlit se do týmového kamiónu, odkud se snažili dovolat do boxu šéfovi týmu.

„Už jsme pracovali na vozech, proto jsem telefon neslyšel,“ vysvětluje šéf týmu Igor Salaquarda. „Po několika minutách proto kluci z kamiónu vyšli, ale tam na ně čekal jak již zmíněný muž, tak jeho kolega ozbrojený obuškem. Snažili se našim jezdcům bránit v přístupu do boxu a Filipa dokonce napadli, když jej jeden muž držel a druhý do něj tloukl obuškem. Filip jim nakonec utekl, ale těsně před boxem ho jeden z mužů dohnal a vší silou ho obuškem udeřil zezadu do hlavy.“

„Byla to obrovská rána, která mi rozbila hlavu. Všude byla spousta krve. Lékaři mi museli hlavu sešít pěti stehy, navíc mám lehký otřes mozku a také něco se zády,“ bilancuje Filip Salaquarda.

„Musím pochválit oba naše jezdce, že se s útočníky neprali, ačkoliv členové ochranky nebyli nijak označení, ani se nelegitimovali. Na okruhu totiž musí piloti za všech okolností dodržovat pravidla FIA, jinak by mohli přijít o licenci. Oba si to uvědomili a zachovali se naprosto správně,“ ocenil počínání závodníků Igor Salaquarda. „Také velice děkuji pořadatelům Formula Master, kteří nám maximálně pomohli při následném řešení incidentu.

Chování ostrahy mě ale nesmírně rozhořčilo. Na okruhu ve Valencii se něco podobného nestalo poprvé a nesmí se to opakovat. Kluci možná udělali hloupost a měli být potrestáni, ovšem v žádném případě ne tímto způsobem! Adekvátní by bylo, kdyby je za mnou, jako šéfem týmu, ochranka dovedla, vše mi popsala a dostali bychom třeba pokutu. Něco takového, jako se stalo, ale není možné!“

“To, co se stalo, není možné jen tak přejít, budeme trvat na vyšetření. Bohužel mám podobné osobní zkušenosti z minulých let. Také děkujeme ministerstvu zahraničí a českému konzulovi ve Španělsku, kteří nám velice pomohli. Bez jejich zásahu by se s našimi jezdci a týmem asi nikdo ani moc nebavil,“ dodává Antonín Charouz, manažer Erika Janiše.


Filip Salaquarda musel vyhledat lékařské ošetření a v testech nemohl pokračovat ani otřesený Erik Janiš. „Byl jsem vyděšený, úplně v šoku. Nebyl jsem schopen usednou do závodního vozu. Před závody i testy musím být ve skvělé fyzické i psychické kondici, abych podal stoprocentní výkon. V pondělí jsme se proto s týmem dohodli, že s ohledem na bezpečnost už testovat nebudeme,“ vysvětlil olomoucký jezdec.

Tým ISR čekají další oficiální testy už za dva týdny, kdy se účastníci šampionátu Formula Master 2009 sejdou na okruhu v italské Imole.

TESTY FORMULA MASTER, VALENCIE 01-02/03/2009

Časy jezdců I.S.R. Racing:

čas umístění kol
1. DEN, NEDĚLE 01/03/2009
Erik Janiš 1:27.234 2. 77
Filip Salaquarda 1:27.692 7. 59
2. DEN, PONDĚLÍ 02/03/2009
Erik Janiš nestartoval
Filip Salaquarda nestartoval

Kompletní výsledky testů: ve španělské Valencii.ZDE

KALENDÁŘ ŠAMPIONÁTU FORMULA MASTER 2009

Kalendář oficiálních testů
 01-02/03    Valencie  Španělsko
 18-19/03    Imola  Itálie
 25-26/03    Spa  Belgie
 21-22/04    Brno  Česká republika
 27-28/04    Hungaroring  Maďarsko


Kalendář závodů

 16-17/05    Pau  Francie
 30-31/05    Valencie  Španělsko
 20-21/06    Brno  Česká republika
 18-19/07    Brands Hatch  Velká Británie
 25-26/07    Hungaroring  Maďarsko
 29-30/08    Spa  Belgie
 05-06/09    Oschersleben  Německo
 19-20/09    Imola  Itálie


oficiální stránky týmu I.S.R. Racing:  www.isr-racing.cz
oficiální stránky Erika Janiše:  www.erik-janis.cz
oficiální stránky Filipa Salaquardy:  www.filip-salaquarda.cz
oficiální stránky šampionátu:  www.formulamaster.net


 
 
Fotogalerie:   Erik a Filip ve formuli Master 2008, foto týmu

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose