www.car.cz
 

Historie, pravidla a skoro všechno k DTM
     tisková zpráva


První ročník šampionátu DTM, ačkoliv oficiální název tehdy zněl Deutsche Produktionswagen Meisterschaft, se konal v roce 1984. Startovní pole bylo velmi rozmanité, častokrát šlo o bitvu Davida s Goliášem. Vždyť proti sobě stály například vozy Chevrolet Camaro, BMW 325i, Alfa Romeo GT6, Ford Mustang a Volvo 240 Turbo. Palmu vítězství si nakonec odnesl Volker Strycek s BMW635 CSi.

Š a m p i o n á t  DTM

Historie

O rok později již šampionát začal lákat velká jména, asi nejznámějším jezdcem byl Klaus Ludwig. V dalších letech zažil šampionát obrovský boom a v roce 1988 dostal svůj proslulý název Deutsche Tourenwagen Meisterschaft.
Ve startovním poli se v letech 1990 a 1991 třikrát objevil i jeden v té době neznámý mladík, jehož jméno dnes zná celý svět - nebyl to nikdo jiný, než šestinásobný šampion formule 1 Michael Schumacher. Po létech expanze, kdy se část závodů jezdila mimo Německo v rámci šampionátu ITC, přišla krize. Rok 1995 byl posledním rokem DTM, o rok později se jel pouze šampionát ITC, nicméně ani účast jezdců jako Juan Pablo Montoya, Ricardo Zonta, Christian Fittipaldi či Tony Kanaan ho nezachránila. Náklady byly stále vyšší a počet startujících týmů klesal.

O čtyři roky později však myšlenka závodů cestovních vozů v Německu ožívá a začíná druhá éra DTM, plný název zní Deutsche Tourenwagen Masters. Za znovuzrozením šampionátu stojí automobilky Mercedes, Audi a Opel. Dramatické a vyrovnané závody si brzo získávají srdce fanoušků a popularita letí prudce vzhůru. Nabité tribuny na okruzích i čísla televizních stanic jsou nejlepším důkazem. foto archiv pořadatelů - dtm.de


Organizace

Organizací závodů DTM má na starosti společnost Internationale Tourenwagen Rennen (ITR), kde mají zastoupení všechny automobilky působící v šampionátu (Mercedes, Audi, Opel). V čele ITR stojí Hans Werner Aufrecht, který je jakýmsi Bernie Ecclestonem DTM. Aufrecht založil společnost AMG, kterou později odkoupil přímo Mercedes. Poté založil další společnost spřízněnou s Mercedesem a tou je HWA. Nejvíce pozornosti však Aufrecht věnuje řízení DTM, drtivou většinu pravomocí v ostatních aktivitách přenechal výkonným ředitelům.

Pod jeho vedením DTM vzkvétá a o rostoucí popularitě svědčí zaplněné tribuny na okruzích i počet diváků u televizních obrazovek. Zajímavostí je, že jedním z členů vedení ITR je i Volker Strycek, vítěz vůbec prvního ročníku šampionátu v roce 1984. Strycek má nyní na starosti aktivity Opelu.

Jezdci a závody

Zájem diváků a fanoušků o DTM neustále roste a ruku v ruce tím stoupá i jezdecká úroveň startovního pole. Nadcházející šampionát nabídne doslova lahůdkové obsazení. Vždyť ve startovním poli nebude chybět Bernd Schneider, který má na svém kontě nejvíce titulů DTM, miláček fanoušků a formulí 1 ostřílený Jean Alesi, oba závodí za tovární tým Mercedesu. Nesmírně silnou sestavu nasadí i Audi, největším klenotem je pětinásobný vítěz 24 hodin Le Mans Tom Kristensen. Mimochodem Audi nyní dalo svému programu v DTM oficiální tovární status, předtím se automobilka angažovala pouze prostřednictvím týmu Abt.
Rovněž Opel se chlubí nejsilnější sestavou posledních let, nechybí v ní předloňský šampion a vítěz 24 hodin Le Mans Laurent Aiello a také vicemistr světa F1 z roku 1997 Heinz-Harald Frentzen, kterého také zlákaly atraktivní závody. Při ostrých bojích není nouze i o kolize, díky krytým kolům zde kontakty vozů na rozdíl od formulí nekončí vážnějšími následky.

Pravidla

V roce 2003 došlo k poměrně výrazným změnám sportovních předpisů. Kvalifikační a hlavní závod nahradil závod jediný a jeho délka byla prodloužena z cca 100 km na 160 km. V jeho průběhu musí jezdci povinně absolvovat alespoň dvě zastávky v boxech, při kterých musí být vyměněny všechny čtyři kola. Tankování paliva je povoleno, ale není povinné. Vzhledem k maximálnímu objemu palivové nádrže, který činí 70 litrů, však není možné dokončit závod bez tankování. Počty zastávek signalizují nejen TV v okolí tratě, ale také speciální signální světla za zadním sklem, takže každý divák je dokonale informován o tom, kolik který jezdec absolvoval zastávek.

Změn doznala i kvalifikace, po klasickém měřeném tréninku (v délce trvání 20 minut, maximální počet kol je devět) se deset nejrychlejších jezdců utká v Super Pole. Každý jezdec má k dispozici jediné letmé kolo a bojuje se o prvních deset míst. I v případě nezajetí času skončí daný jezdec nejhůře desátý. Samotný systém bodování závodů je stejný jako ve formuli 1, boduje prvních osm jezdců v cíli (10-8-6-5-4-3-2-1), vedle pořadí jezdců se hodnotí i pořadí týmů a značek.
Technické pravidla DTM se zaměřují zejména na to, aby startovní pole bylo co nejvyrovnanější, vozy co nejbezpečnější a náklady co nejnižší. Všechny vozy musí mít poháněnou zadní nápravu, jako pohonná jednotka se využívají osmiválce o maximálním objemu čtyři litry. Šampionát má jediného dodavatele pneumatik, kterým je Dunlop, všechny týmy dostávají identické pneumatiky. Některé systémy vozů patří mezi tzv. kontrolované, kdy je stanovena například minimální hmotnost či velikost, sem patří například brzdový systém, karbonové brzdy jsou povoleny. Elektroničtí pomocníci jako ABS či kontrola prokluzu jsou zakázáni. Rovněž převodovky podléhají kontrole, týmy si mohou zvolit mezi výrobky společností X-Trac a Hewland. V zájmu snížení nákladů jsou zakázány exotické látky jako například Berylium a některé součástky motoru mají stanovenou velikost a minimální váhu.

Omezen je rovněž počet motorů, dva jezdci týmu mají k dispozici na celou sezonu pouze tři motory. Pohonné jednotky mají zároveň stanovenou minimální hmotnost na 165 kg, úhel rozevření válců musí být 90° a vzdálenost mezi válci 102mm. Velký důraz se klade na bezpečnost, například systém ochrany hlavy a krku HANS byl povinný o rok dříve než ve formuli 1. Ač jde o cestovní vozy, jsou stejně jako monoposty vybaveny tzv. celou pro přežití, která má ochránit jezdce při nárazu.

Vozy

Rok 2004 bude nepochybně zapsán jako revoluční rok novodobého DTM. Zatímco až do minulého roku zde závodily kupé, letos již bude startovní pole smíšené. Přímé tovární týmy nasadí sedany, hlavním motivem tohoto kroku je přiblížit startovní pole běžným vozům. Vozy kupé přeci jen tvoří zlomky prodeje normálních vozů. Mercedes CLK tak nahradí C Classe, Audi TT vystřídá Audi A4 a místo Opelu Astra Coupe vyjede Opel Vectra. Určitě bude zajímavé sledovat, jak nové vozy obstojí ve srovnání s předchozími kupéčky, které ze startovního pole nezmizí, neboť většina partnerský či soukromých týmů zůstává zatím u nich.

Kalendář závodů

Sezona 2004

18.4. Hockenheimring Baden-Württemberg (D) *
2.5. Estoril (P) *
16.5. Adria International Raceway (I) *
6.6. EuroSpeedway Lausitz (D) *
27.6. Norisring (D) *
1.8. Nürburgring (D) *
8.8. Oschersleben (D) *
5.9. Circuit Park Zandvoort (NL) *
19.9. BRNO (CZ) *
3.10. Hockenheimring Baden-Württemberg (D) *

* změny vyhrazeny
tisk info BPA

Oficiální stránky DTM s kompletními výsledky, informacemi i v češtině a s fotogalerií: www.dtm.de
Oficiální informace též na: www.bpa.cz nebo www.jarek-janis.cz

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose