www.car.cz
 

Ypres Westhoek Rallye 2009 je minulostí
     20.6.2009 22:48 - Administrátor


Ypres Westhoek Rallye 2009

(neprošlo jazykovou korekturou !!)

 V pátek 19.6 a v sobotu 20.6 se konala Belgická Ypres rallye, která  je podobně jako česká barumka zařazena do prestižního serialu IRC a taky ME. Na rallye si podalo přihlašku 74 posádek a hned 19 z nich mělo vůz S2000.  11 jezdců osedlalo Peugeot 207 S2000, 3 jezdci si vzali do parády Škodu Fabii S2000 ( k tradičnímu továrnímu duu přibyl F. Duval), další S 2000 byl Proton Satria Neo, Opel Astra  a Volkswagen Polo (každé z těchto tří aut zde bylo obsazenou pouze jedenkrát) a poslední byly 2 tovární vozy Fiat Punto.

 Hned na první erzetě se událo mnoho zajimavostí. Asi všechny nejvíce uchvátila havárie jednoho z nějvětších favoritů a to domácího Francoise Duvala, který celou rallye zabalil už v první zatáčce. Dalším,  kdo se nevyvaroval chyby, byl loňský šampion IRC a jezdec Kronosu Nicolas Vouilloz.Ten byl mimo trať a do cíle první rychlostky dojel se ztrátou téměř 3 minut na vítězného Meeka.  Zároveň ale zbrzdil Honzu Kopeckého, který startoval až za ním. 

Další, kdo havaroval , byla Melisa Debackere. Ta skončila na místě, kde chyboval Nicolas Vouilloz.  Mezi ty, co chybovali v první rychlostce, se zařadil polský jezdec Michal Solowow,  jenž ztratil taky téměř 3 minuty. Po 3 odjetých vložkách bylo pořadí následující : 1. místo patřilo domácí posádce  Freddy Loix / Fredéric Miclotte,  startující s Peugeotem 207 S2000 od Kronosu. Druhá příčka byla opěvována Britským rychlíkem Krisem Meekem a jeho spolujezdci Paulu Naglemu, kteří měli vůz totožný, jako Fast Fredy.

Třetí místo hrdě hájila česká posádka továrního týmu ŠKODA Jan Kopecký a Petr Starý, kteří sedlali škodováckou Fabii S2000.

Pořadí dalších jezdců bylo: 4. místo: Pieter Tsjoen  s 207 S2000 od Peugeotu, 5. místo: Thierry Neuville taktéž s Peugeotem v barvách Bf Goodrich (vítěz Belgické části projektu), 6. místo: Finský jezdec továrního týmu ŠKODA Juho Hänninen taktéž jako Kopecký s Fabií, 7.místo: italský asfaltový specialista Giandomenico Basso s jedním ze dvou továrních Fiatů Grande Punto S2000, 8. místo: Bernd Casier, jenž na Ypresu startuje v továrním týmu Abarth místo finského jezdce Antona Alena.

 Po návštěvě aut v servisní zoně se pokračovalo v závodění. Na plánu byly opět 3 rychlostní zkoušky, které se jeli v první sekci, ale s tou výjimkou, že ted to bylo za tmy. Minimální časové rozestupy z předchozích tří RZ slibovalo hlavně mezi jezdci na pomyslných stupních vítězů velké souboje a taky tomu tak bylo. Čtvrtou zkoušku ovládl domácí Loix. Ten ale měl v patách o 2 sekundy pomalejšího českého pilota Kopeckého. O 0,6 vteřin než Kopecký byl pomalejší lídr průběžného pořadí šampionátu Meeke.

Na páté RZtě vše pokračovalo. Průjezd touto zkouškou měl nejlepší ze všech jezdců Meeke, ale o sekundu na  26-ti kilometrové trase byl za ním Loix a jen půl vteřiny za Loixem byl Čech Kopecký. Poslední  páteční již 6 RZtu  vyhrál zase Meeke a o tři desetiny sekundy byl pomalejší vůz číslo 14, pilotovaný Janem Kopeckým. Za Kopeckým dojel se ztrátou 2,4 vteřiny na prvního Loix. Po pátku bylo mezi prvními třemi pořadí a časové rozestupy takové: 1.místo: Loix, 2.místo: Meeke se ztrátou 4,9s a 3.místo: Kopecký, kterému scházelo na vedoucího muže 13,3 sekundy. 

Souboje se děly i mezi jinými jezdci. O průběžnou čtvrtou příčku se po servisu rvali 4 jezdci a každý z nich sedlal vůz kategorie S2000. Po první etapě ale nejlepe z nich vyšel ital Basso s Fiatem. O jedno místo za ním, tedy na páté pozici, byl Hänninen se Škodou. Třetím, kdo se rval o čtvrtou pozici, byl domácí Neuville, bohužel na 5RZtě chyboval a havaroval. Posledním, kdo se rval o 4 pozici, byl Casier s Fiatem, ale toho na 5 rychlostce postihl defekt. 5 RZta ale zkomplikovala život i jiným jezdcům.

Guy Wilks startující s Protonem se zde ocitl mimo trať a tak ztratil velké množství času a na šesté zkoušce odstoupil po následcích havárie (poškozené zavěšení). Defekt postihl i Francouze Vouilloze. Po 6 RZtě odstoupil domácí Patrik Snijers. Ten nemohl svoje Polo vytočit do ideálních otáček, místo 8500 mu omezovač dovolil pouhých 6000.

Průběžné celkové pořádí po první etapě prvních osmi jezdců bylo takovéto : 1. Loix, 2. Meeke, 3. Kopecký, 4. Basso, 5. Hänninen, 6. Tsjoen, 7.Van Den Heuvel (jediný z TOP 10 s produkčním autem) a 8.Schammel.

 Před startem 2. etapy bylo rozhodnuto, že Duval nevyužije super rally. Na začátku druhé etapy se dalo říct, že první tři jezdci si to vše rozdají nanovo, jelikož rozestupy byly tak malé, že mohla rozhodnout jakákoliv chybička. 7RZtu vyhrál Kris Meeke, jenž zde naložil druhému Janu Kopeckému 2 sekundy, i když na prvním mezičase byl český jezdec ve vedení. Druhý tedy dojel český borec, který však byl jen o 0,9 vteřin rychlejší, než zatím vedoucí jezdec Ypreské rally Freddy Loix. Souboj mezi Hanninenem a Bassem taktéž pokračoval a lépe na první RZtě z něj vyšel právě italský jezdec.

Vše bylo ale otevřené a tak jezdci si nemohli ani na sekundu polevil. Na řadě byla 8 RZta. Tu vyhrál jako první svoji vítěznou rychlostku na letošním Ypresu Jan Kopecký. 0,4 vteřiny, přesně takový čas byl za škodováckým jezdcem domácí Loix.A o 1,9 sekundy byl Kopecký lepší , než stále zrychlující Meeke. Na přejezdu do servisu ale potkal Kopeckého jeden nepříjemný okamžik a to ten, když mu do levého boku auta narazil nějaký motorkář. Až na pár pomačkaných plechů se posádce ani vozu nic nestalo, ale určitě to rozházelo jezdcovu psychiku

 

Vše  se dalo v servise do kupy a tak mohl Kopecký na další RZtu. Na následující RZtě kraloval Loix když vyhrál před Meekem o 0,2sekundy a před továrním duem Škody o 4 sekundy. Desátým testem projel nejlépe Meeke když svému největšímu soupeři (Loix) dal 2,1 sekundy a třetímu jezdci, kterým teď nebyl Kopecký ale jeho týmový parťák Juho Hanninen, rovné 3 vteřiny.Kopecký byl až na čtvrté pozici. Jezdce čekal 11 rychlostní test a ten vyhrál opět Meeke o 1,4 sekundy před Loixem a o 2,5 před Kopeckým.

Po 11 měřených testech byl rozdíl mezi prvním Loixem a druhým Meekem pouze 0,2 vteřiny!!!! Třetí Jan Kopecký byl až o 18,8 vteřin pomalejší než Loix. Čtvrtou příčku hájil Fin juho Hanninen.Ten dokázal na předcházejících testech předjet Bassa a udělat si před ním téměř 15ti sekundový náskok. Naopak k pátému Bassovi se přiblížil na 13,1 vteřin domácí Tsjoen.

Sedmý byl van den Heuvel s produkčním Lancerem EVO X. Osmý byl stále Schammel. Kdo na letošní Yepres nebude dobře vzpomínat bude Nicolas Vouilloz. Ten se i v sobotní etapě dopustil chyby a na 8RZtě havaroval. Mezi další odpadlíky byl Franz Wittmann jun. který udělal hodně defektů a když se pokoušel na ušlé pneu dojet do cíle tak zničil poloosu a byl nusen odstoupit.

Po servisupřed dvanáctnou rychlostní zkouškou se vozy vratili na tratě. Dvanáctku ovládl zase Meeke který zde dojel o jednu sekundu lépe a posunul se i tak na celkově první místo průběžného pořadí. Jak už si mnozí během sledování výsledků zvykli, tak třetím na této rychlostce nebyl nikdo jiný než Kopecký. Ten ztratil 1,3 sekundy. Zvyšoval se i náskok Hanninena na Bassa, kterému ujel téměř o 20 sekund. 13RZta s sebou přinesla mnoho překvapení.

Vítězem se stal Meeke a druhá již v celkovém pořádí patřila Honzovi Kopeckému. Ten ztratil na Meeka 1,6 vteřiny. Fast Freddy, který bojoval o absolutní prvenství zde udělal defekt a ztratil téměř 2 minuty a propadl se až za Hanninena. Hanninen zde zase zvýšil náskok na Bassa.Ten čítal více než 21 sekund. Teď šel očekávat další souboj a to o třetí pozici a mezi sebou si to měli rozdat Juho Hanninen a Freddy Loix, a teoretickou možnost měl tovární jezdec Fiatu Basso.

Následující RZtu vyhrál Loix,který určitě chtěl získat aspoň bronzovou příčku. Druhým nejrychlejším jezdcem byl Hanninen se ztrátou 0,3 sekundy. Třetí příčka patřila Meekovi ,jenž už mohl vypustit maximální tempo a dojet si pro vítěztví a zatím vše temu tak nasvědčovalo.

Čtvrtým nejrychlejší byl Jan Kopecký, u něj se dalo taky očekávat že si pojede svoje aby získal body za druhé místo ale k tomu mu scházeli dokončit 2 RZty čítající 38 km. Pořadí před posledními kilometry a tady servisem bylo následující: 1. byl Meeke, 2.místo náleželo Kopeckýmu který ztrácel na vítěztví 23,8 sekund, 3. pozici okupoval Juho Hanninen, ten měl ale za sebou velmi rychlého Loixe a tak se největší souboje daly očekávat převě mezi těmahle dvěma pilotama. 5. místo držel Basso,ten ale měl minimální naději za zlepšení a navíc musel si hlídat záda kvůli šestému Tsjoenovi, jenž ztrácel 12 sekund na zkušeného Itala. 7. místo si udržoval van del Heuvel. Osmý byl Lucemburský jezdec Schammel.

Rallye pokračovala 15touRZtou. Tu vyhrál Loix, jenž pokud se chtěl umístit na stupních vítězů musel jen opravdu velmi rychle aby stáhl ztrátu na Juhu Hanninena. Druhý, hned za Loixem byl o 0,9 desetin vteřiny právě finský pilot se Škodou Fabia. Třetí byl Mekee, který měl již téměř jisté vítěztví. Největší šanci mu tento plán překazit měl Jan Kopecký. Ten ale na meekeho ztratil 0,7 sekundy a celkově ztráta činila 24,5 sekund. Poslední, 31 km dlouhá zkouška měla hlavně rozhodnout o třetí pozici, jelikož první dvě místa byla téměř jistá.

Na prvním místě dojel Freddy Loix, který zkoušku vyhrál o 6,9 vteřin před Janem Kopeckým. Přetí dojel na Rztě Kris Meeke. Ohromnou smůlu měl Juho Hanninen, kterého postihl defekt pravého předního kola a do cíle dojel poráfku a propadl se o několik příček pořadím. Defekt postihl i itala Bassa , kterého před cílem předjel Jan Kopecký. Vítěz rally se stal tedy Kris Meeke. O 20,4 sekundy pomalejší a tedy i druhý celkově byl Čech Jan Kopecký s Škodou Fabia Super2000. Třetí byl domácí jezdec Freddy Loix, jenž sváděl po celou rally nádherné souboje s vítězem celé rally.

Čtvrté místo patřilo po pěkném výkonu domácímu Pieteru Tsjoenovi s vozem Peugeot 207 S2000. Pátý byl smolař poslední rychlostky Fin Juho Hanninen. Šesté místo patřilo Schammelovi ale ten tuto pozici získal až v posledním testu a navíc ji uhájil jen o 0,1 desetinu vteřiny!!! Sedmý byl tedy van del Heuvel s produkčním Mitsubishi. Osmá pozice byla určena pro dalšího smolaře poslední zkoušky a to Giandomenica Bassa s továrním Fiatem Grande Punto S2000.

Po celou dobu rallye tedy panovaly těsné a hlavně pěkné souboje, které však několikrát překazily defekty. Škoda prokázala že se s ní musí do bojů počítat i když na prémiové vítěztví stále čeká. Naopak Fiat, jenž disponuje technikou S2000 nejdéle ze všech se hodně trápí. Diváci , co se nedostali přímo na rally si taky mohli přijít na své u televizních obrazovek, jelikož promotér IRC Eurosport odvysílal celkově 4 RZ v přímém přenosu.


Lukáš Janík

(15 let, žák ZŠ)


 
 
Fotogalerie:   AGROTEC MOGUL Rally Hustopeče 2009 - foto Vladislav Maschl

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose