www.car.cz
 

Bruslíte po chodníku?
     26.8.2009 16:24 - Vladimír Rožánek


Pak vězte, že jezdci na kolečkových in-line bruslích jsou podle ustanovení § 2 , písmeno j) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ve znění pozdějších předpisů chodci. To znamená, že musí dodržovat všechny povinnosti dané tímto zákonem - jak obecně všem účastníkům provozu na pozemních komunikacích (§ 4), tak i specifické povinnosti dané chodcům, a to v § 53 zákona 361/2000 Sb.

Tyto povinnosti mimo jiné zahrnují:

  • Nesmí ohrozit ostatní chodce (§ 53, odstavec 8)
  • Chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní (§ 4, písmeno a)) > Povinnost řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích (§ 4, písmeno bac))

Tuto skutečnost by si každý, než si nasadí brusle, samozřejmě přilbu a chrániče, měl uvědomit. Měl by vědět, kde se může pohybovat:

  • na chodníku vpravo
  • na stezce pro chodce,
  • ze zákona se může pohybovat i na stezce pro cyklisty

Velmi důležité je si uvědomit, že na silnici musí na bruslích jet vlevo - po levé krajnici a kde není krajnice, při levém okraji vozovky.

Bohužel, bruslař, jedoucí rychlostí dvacet kilometrů v hodině, rychlost chodce asi dost překračuje a zastaví v lepším případě po čtyřech, v horším až po osmi metrech. Stejně rychle jedoucí cyklista potřebuje k zastavení 2,8 až 4,4 metru, a automobilu stačí pouhých 1,7 až 2,2 metru. Pokud si tedy bruslař hodlá zajezdit v běžném silničním provozu, je vinou tohoto handicapu vystaven – kromě porušení předpisů – i výraznému riziku.

Prokázala to evropská studie, při níž odborníci z oblasti silničních nehod posuzovali následky nárazů figurín při jízdě na kolečkových bruslích v podmínkách, které se blížily realitě. Začátečníci by se proto nejen měli vyhnout silničnímu provozu, ale také nepřeceňovat své schopnosti, neboť podle evropských odborníků se naprostá většina nehod stane v prvních dnech bruslení – a hlavně nezapomenout, že podle zákona jsou chodci!

V současné době se odhaduje, že v České republice aktivně používá kolečkové in - line brusle přibližně 400 000 zejména mladých lidí. Právě podle zdravotnických statistiky patří jízda na kolečkových in - line bruslích k nejčastějším sportovním úrazům, kdy velice často dochází k vážným úrazům zejména zlomeniny dolních a horních končetin a úrazy hlavy. Přitom těmto úrazům lze účinně předcházet. Materiály Centra úrazové prevence 2. Lékařské fakulty University Karlovy například uvádějí, že používání přilby dokáže snížit riziko poranění hlavy o 85 % a riziko poranění mozku o 88 %. Zdravotnické statistiky udávají, že každoročně dojde v České republice přibližně k 410 0001) sportovních úrazů, kde velkou část tvoří právě úrazy spojené s jízdou na kolečkových in line bruslích.

Vzhledem k tomu, že jezdec kolečkových bruslích je chodec, není možné vysledovat ve statistice dopravních nehod počet střetů bruslař - chodec. Lze jen kvalifikovaně odhadovat, že se nebude jednat o malá čísla a bruslaři by si tuto skutečnost měli uvědomit a zvážit, zda není vhodnější si pro jízdu vybrat taková místa, kde svým jednáním nikoho neohrozí.

Základní zásady jak předcházet úrazům na in - line kolečkových bruslích

  • Jezdit pouze tam, kde nemůžete ohrozit ostatní
  • Při jízdě mezi chodci dbát zvýšené opatrnosti a předvídat jejich chování
  • Vždy používat ochrannou přilbu, chrániče loktů, kolen a zápěstí
  • Používat reflexní prvky na oblečení a reflexní doplňky
  • Nepřeceňovat své schopnosti, neriskovat
  • Přizpůsobit styl a rychlost jízdy povrchu po kterém jedeme
  • Neopomíjet pravidelnou údržbu bruslí
  • Nezapomínat na skutečnost, že brzdná dráha na in - line bruslích je podstatně delší než na jízdním kole
  • Nepožívat před a během jízdy alkohol, zpomaluje reakce a stabilitu
  • Nejezdit se sluchátky v uších

In-line kolečkové brusle jsou sportovní náčiní a pohyb bruslařů po chodníku mezi ostatními chodci, je s ohledem na rychlost bruslaře, zdrojem potenciálních konfliktů, a to zejména s chodci se sníženou pohyblivostí a seniory.

Zdroj: Zdravotnická ročenka České republiky, ÚZIS ČR, 2008, ISBN 978 - 80 - 7280 - 736 – 9 Společná tisková konference Ministerstva dopravy a ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia ČR, 3. srpna 2009

infoservis ÚAMK


 
 
Fotogalerie:   Barumka 2009 a požár P207 S2000 Vouilloze objektivem P. Douši

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose