www.car.cz
 

Dakar 2010: Novinář Standa Berkovec se hlásí z bivaku
     4.1.2010 00:47 - tisková zpráva


Standa Berkovec píše z bivaku v Cordobě
Co jste hasiči, co jste dělali?

Známá česká píseň by mohla letos na Dakaru pokračovat: "Že jste nám tu motorku Pizzolita Javiera, shořet nechali!". Zlí jazykové tvrdí, že Bomberos se občerstvovali u stánku a těch deset minut, než zasáhli, stačilo na to, aby motocykl argentinského závodníka shořel na hromádku popela a zkroucených trosek. Ale dlužno poznamenat, že policie, hasiči i záchranáři jsou organizováni bezchybně a Argentina se opět ukázala jako skvělý hostitel.

Z Colónu v kolonách
Z místa prvního bivaku – Colónu (centra stejnojmenného správního celku – „partidos“, kterých má provincie Buenos Aires 134) jsme vyrazili večer, abychom se přesunuli na trasu prvního speciálu. Je to neuvěřitelné, ale publikum se přesouvalo na trať v celých kolonách už v noci a kolem třetí hodiny ranní už byla nejlepší místa obsazená. Inu, je to publikum zvyklé na závody– v údolí Calamuchita se totiž jezdí slavná argentinská rallye a rezonují tu motory vozů WRC.

První motorkáři startovali ve 4.25 místního času (je tu o čtyři hodiny méně než u nás) a zdá se, že oddělené rozvržení kategorií plynulosti a bezpečnosti závodu prospělo. Což se, bohužel, po poslední tragické příhodě na trati nedá říci o disciplíně publika. Podle našich nepotvrzených informací měla havárie jednoho ze závodních vozů za následek jednu smrt a těžká i lehčí zranění lidí z publika. Jejich fandovství v tomto smyslu doslova nezná mezí a objevují se na kritických a nebezpečných místech. Smrt sáhla na Dakar už v prvním speciálu a černý křížek v dnešním roadbooku se s námi poveze až do cíle.

Češi se těší!
Jednak každoročně na Dakar a druhak každoročně na Dakaru dobré pověsti. Czech Dakar Team dnes podal vyrovnaný a klidný výkon. Těší mě, že za slovem vyrovnaný se skrývá hlavně tajemství dálkových maratónů – nebýt zbrklý. Vyrovnaná leč ostrá jízda znamenala, že Marek Spáčil skončil se svou Tatrou na osmém místě. Byla to „brzdící“ etapa, plná rozjezdů a akcelerací a to byl pro naši Tatru – Miss Dakar tak trochu handicap.

Ale brzdy odcházely dnes všem a v zatáčkách to bylo setsakramentsky cítit. O trochu méně klidněji a o trochu více ostřeji jel s druhou Tatrou Martin Kolomý, který skončil za Markem devátý. Startoval ze 45 pozice a tak si můžete spočítat, kolikrát musel řešit dilema jak a kde předjet. Což se každému nepodařilo tak úspěšně – mám tím na mysli havárii Tomáše Tomečka s Mammutem, která byla celá jak vystřižená ze špatného filmu, promítaného navíc ve špatný den. Máme radost i z pěkného výkonu Jirky Janečka a Dušana Kunovského, který se vůbec neostýchal jako nováček předjet několik vozů.

Americko – německý stroj z konstrukční dílny Bražina and company drží na svých čtyřech kolech s příslušenstvím 4 plus quad stále dobře. Motorkáři dojeli v pořádku a nejlépe si vedl Martin Macek – nějakých jedenáct a půl minuty na vedoucího jezdce – tak to je prima čas. Ale jsme na začátku a je brzy na nějaké prognózy a závěry. Jo, a Pepa „Mačačéék“ a Aleš Loprais – tak to byl koncert. Jen aby nám to kluci všem vydrželo!

A kde dnes spíme?
V Córdóbě. Je to nádherné město, nacházející se na úpatí hor Sierras Chicas na řece Suquía asi 700 kilometrů severozápadně od Buenos Aires. Je hlavním městem provincie Córdoba. Córdoba je třetím nejdůležitějším argentinským městem už od svého založení v16. století. Je to druhé největší průmyslové centrum Argentiny. Ve městě se nachází mnoho stavebních památek z období kolonialismu, včetně románského katolického kostela s jezuitským křídlem, který je od roku 2000 na seznamu chráněných památek UNESCO.

Córdoba byla založena 6. července 1573 Jeronimem Luisem de Caberou, který jí pojmenoval po španělském městě Córdoba. Córdoba byla jednim z prvních měst založených španělskými kolonizátory na území dnešní Argentiny. Ve městě se nachází nejstarší univerzita v Argentině, Universidad Nacional de Córdoba, (založena v roce 1613 řádem Jezuitů).Po 2. světové válce se Córdoba stala největším leteckým centrem Argentiny, byly tam založeny závody Instituto Aerotécnico, Později Fábrica Militar de Aviones. Ten byl na konci 20. století odkoupen známou formou Lockheed Martin.

A je to všechno pravda, protože mi to dnes u pumpy potvrdil takový sympatický chlapík. Létal jako pilot argentinské armády se stihačkou Mirage. Popřál nám „Suerte!“ – hodně štěstí, a odojel na svém enduru jen v helmě, trenkách a vietnamkách. Prostě pilot, jako na Dakaru – prima kluk.
Standa Berkovec, Berotaran a Cordóba, 2.1. 2010

Czech Dakar Team

www.czechdakar.cz


 
 
Fotogalerie:   Dakar 2010- slavnostní start objektivem fotografů Czech Dakar teamu

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose