www.car.cz
 

Na Motosalonu Brno představeny helmy nové generace
     13.3.2010 23:44 - tisková zpráva


Helma by se v žádném případě neměla kupovat bez zkoušení a nejlepší je se v ní předem projet, říká v rozhovoru Richard Bayer, zástupce japonské značky SHOEI na českém trhu.

Jaké jsou trendy ve výrobě motocyklových přileb?
Helmy jsou z hlediska konstrukce poměrně konzervativní produkt, ale samozřejmě i zde se projevuje vývoj nových technologií a materiálů. Úkolem vnější skořepiny je zachytit a rozložit náraz, její výplň tlumí náraz podobně jako airbag v autě a vnitřní čalounění poskytuje jezdci maximální komfort. V minulosti se helmy vyráběly ze sklolaminátu, výplň tvořil polystyrén nebo korek a čalounění bylo z kůže či saténu.

Dnes jde o syntetické hmoty, které svými vlastnostmi nejlépe vyhovují danému účelu, nové materiály jsou především lehčí a pevnější. U dražších modelů je vnější skořepina z vícevrstvého kompozitu zalitého v pryskyřici, ale přesné složení si každá firma tají; levnější helmy se dnes vyrábějí technologií vstřikování plastů. Změnil se také tvar, protože nové helmy mají řadu aerodynamických prvků.

O kvalitě zpravidla rozhodují právě detaily. Na jaké vychytávky se dnes výrobci zaměřují?
K výraznému vývoji došlo v oblasti větrání. Čím je využití helmy sportovnější, tím více se jezdec potí a je třeba zajistit intenzivnější ventilaci. V závodních helmách je přímo průvan, což jezdci zaručí komfort potřebný k udržení koncentrace a kvalitnějšímu výkonu.

Také hledí prošlo velkým vývojem, dnes je nejen netříštivé, ale také maximálně flexibilní, má zajištěný přívod vzduchu a často dvojitou konstrukci, což brání zamlžení a zaručuje kvalitní vidění. Vrcholem helmy pak je design, pomocí různých inovativních technologií dostávají současné helmy punc originality a módnosti, třeba dámské modely zdobí i květinové motivy. Je to módní záležitost stejně jako oblečení.

Do jaké rychlosti může helma splnit svou ochrannou funkci?
To je velmi specifické. Samozřejmě jezdit bez helmy je nesmysl, protože k pádu může dojít i při malé rychlosti ve městě a následky mohou být fatální. Na druhé straně při Velké ceně se stalo, že jezdci praskla guma v rychlosti přes 300 km/hod a odešel po svých. Záleží na charakteru pádu: když čelně trefíte zeď nebo strom, je jedno, jestli máte na hlavě helmu nebo ne. Pokud se kutálíte po silnici a klepete hlavou zem, helma svou funkci splní. Ale je třeba zdůraznit, že helma splní svou bezpečnostní funkci pouze jednou. Jestliže dojde k nehodě a helma je poškozena nárazem, je nutné ji vyměnit, protože tlumicí hmota je trvale deformována i v případě, že navenek poškození není znát. Helmy se zkrátka neopravují.

Jaký je cenový rozptyl nabídky na českém trhu?
Ceny motocyklových přileb začínají snad už na 500 korunách, ale v tomto oboru opravdu platí, že kvalita koresponduje s cenou. Slušnou helmu koupíte možná za 2500 korun. Cenový střed je pět až sedm tisíc, a kdo vlastní nějaký slušný motocykl, tak by pod tuto cenovou hladinu asi jít neměl. Za špičkové helmy, které splňují i požadavky pro závodní použití, zaplatíte přes dvacet tisíc korun.

Na co si při výběru dát pozor?
V prvé řadě na to, aby šlo o helmu homologovanou pro silniční provoz. Motocyklová helma se od lyžařské nebo cyklistické na první pohled liší tvarem, dále větráním, které umožňuje použití při značně vyšších rychlostech, a zpravidla i vyšší hmotnosti. Hmotnost se sice s vývojem materiálů snížila, ale varuji před výběrem pouze podle hmotnosti. Mnohem důležitější je aerodynamika helmy, její těžiště a celkový komfort při nošení. Důležité je větrání, které přímo ovlivňuje bezpečností jízdy. V žádném případě by se helma neměla kupovat naslepo, například přes internet. Nejlepší je se s helmou i projet, což lepší výrobci umožňují.

Jak se helmy dělí a podle čeho má zákazník zvolit tu správnou?
Liší se hlavně podle účelu použití, rozlišujeme helmy na silnici a do terénu, v rámci silničních pak helmy turistické, sportovně-turistické nebo závodní. Důležitá je správná velikost - v helmě se musíte dobře cítit, má vám být těsná, ale zároveň pohodlná. Rozsah velikostní škály je známkou kvality a renomé výrobce, například SHOEI nabízí až osm velikostí.

Při výběru je důležité, aby helma dobře seděla na temeni, ale lepší firmy nabízejí také několik variant interiéru, třeba různé lícní vycpávky, tak aby se helma co nejdokonaleji přizpůsobila tvaru hlavy. Značka tady opravdu hraje roli, ale rozdíl v kvalitě poznáte, teprve když si helmu nasadíte na hlavu. A právě proto jsme na veletrhu, abychom srovnání umožnili návštěvníkům. Zatím se to daří a z Motosalonu jsem opravdu nadšený. Musím říci, že mě čtvrteční návštěvnost velmi mile překvapila.

Jaké novinky tady značka SHOEI představuje?
Letos máme dva nové modely, v nejvyšší řadě je to X-Spirit II a ve střední sportovně turistické řadě XR-1100, oba v několika designových provedeních. Oba modely udělaly velký pokrok v konstrukci a aerodynamice, mají nový intenzivnější systém větrání a revoluční systém upevnění plexiskla. Mechanika opět posunula helmy o generaci dál.

 

BVV

PR

Neprošlo jazykovou korekturou


 
 
Fotogalerie:   

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose