www.car.cz
 

Vltava historic 2010 pozlacená pro Miroslava Janotu
     25.4.2010 09:20 - tisková zpráva


Zlatá radost Hájek historic rally teamu na Vltavě

Doslova snový víkend zažil při 19. ročníku Historic Vltava Rallye s centrem v západočeských Klatovech Hájek historic rally team se svojí posádkou Miroslav Janota a Pavel Stráský. Třetí podnik FIA Mistrovství Evropy v rallye historických automobilů byl pro příbramsko-netřebickou dvojici v kokpitu Opelu Kadett C GTE premiérou na této soutěži, zároveň ale také velkou výzvou, když mohla před domácími fanoušky ukázat, co se naučila na předchozím podniku šampionátu v San Remu.

Soutěže se zúčastnila také druhá týmová posádka - za volantem totožného soutěžního speciálu, který však byl na rozdíl od Janotova vozu nově postaven, se objevil majitel týmu Ctirad Hájek navigovaný Eduardem Perskim. Jejich působení ale nemělo dlouhého trvání.

Do závodu čítajícího rovný tucet rychlostních zkoušek o celkové délce necelých 145 ´ostrých´ kilometrů nastupovali Janota se Stráským s velkým respektem, jelikož rychlost svých konkurentů poznali již o tři týdny dříve v přímořském italském letovisku. Přesto však nehodlali dát svoji kůži lacino a bojovali už při úvodních kilometrech první rychlostní zkoušky. „S Pavlem jsme se dohodli, že do toho půjdeme od začátku. Etapu jsme chtěli dokončit na medailových příčkách, takže jsme museli zatáhnout,“ vzpomíná Miroslav Janota na taktiku, pro kterou se společně se svým spolujezdcem rozhodli.

Zatímco Janotův plán fungoval na jedničku a posádce Hájek historic rally teamu se dařilo zajet na úvodních třech rychlostních zkouškách druhé časy, šéf stáje Ctirad Hájek se potýkal od úvodních kilometrů Klatovského okruhu s technickými problémy. „Přestože byly u motoru našeho auta, které jsme měli za úkol otestovat pro další podniky evropského šampionátu, omezeny otáčky a tím pádem i snížen výkon, v půlce prvního kola přestal kadett jet. V dalším okruhu se potom zastavil úplně. Motoru chyběl benzin, a tak jsme přepnuli na druhou pumpu. Auto ale nechtělo nastartovat, tudíž nás museli roztlačit diváci. V servisu se nám sice podařilo závadu odstranit, na přejezdu k druhé rychlostní zkoušce však praskla hadice od chladiče. Po dohodě s manažerem Honzou Možným jsme se rozhodli v soutěži nepokračovat ani druhý den, abychom auto pošetřili a měli dostatek času na doladění technických nedostatků, kterými zbrusu nové auto zatím trpí,“ uvedl Ctirad Hájek a rezolutně dodal:

„Neměli jsme za úkol na Vltavě zajet nějaký výsledek. Šli jsme do soutěže s tím, že odhalíme ´mouchy´ nové techniky. To se nám povedlo, a tím pádem tento závod splnil cíle, se kterými jsme do Klatov odjížděli.“

Týmový Opel Kadett se startovním číslem 15 na dveřích a Miroslavem Janotou za volantem se však nebojácně hnal za vedoucím rakouským matadorem Ernstem Harrachem, jenž měl po třetím testu k dobru náskok 4,7 sekundy. Rychlé Mitsubishi Lancer dosavadního lídra Vltavy si ale postavilo ´hlavu´ a těsně před cílem posledního měřeného testu dne zazlobilo. Tato peripetie připravila Harracha o jedenačtyřicet sekund, tudíž se do čela soutěže propracovali Janota a Stráský se slušným náskokem 36,8 vteřiny.
„Čekali jsme, zda někdo udělá chybu. Nakonec se štěstí přiklonilo na naši stranu a dostali jsme se do vedení. Díky tomu jsme mohli jet v sobotu s větší rozvahou. Přesto jsme se museli soustředit na soupeře a hlídat si svůj náskok. Člověku se nejede moc dobře, když víc než nad tratí přemýšlí sám nad sebou,“ popsal Janota své pocity před startem druhého dne.

S vědomím těžké druhé etapy šel spát i spolujezdec Pavel Stráský: „Počítali jsme spíš s tím, že ráno odstartuje druzí nebo třetí. Měli bychom soupeře před sebou a mohli jsme se je pokusit donutit chybovat. Takto jsme byli tou kořistí my…“

Do rychlostních zkoušek na Vimpersku, které dělají Vltavu Vltavou, tedy startovala dvojice Hájek historic rally teamu jako absolutně nejrychlejší posádka první etapy. „Tratě na Šumavě jsou nádherné a byly perlou této soutěže. Nechybělo na nich mnoho štěrku, a tak jsme mohli pobavit diváky,“ řekl Stráský, jenž přiznal i následky tlaku, jaké české soutěžáky na trati potkaly: „Chybu udělal jak Mirek, když jsme točili hodiny, tak jsem několikrát zaváhal i já. Na psychiku to bylo velmi náročné.“

Janota se Stráským se však dokázali s úplně novou zkušeností vypořádat a zajížděli v jednotlivých rychlostních zkouškách časy buď na medailových příčkách, nebo těsně pod nimi. Po devátém testu už figurovali v čele s náskokem jedné minuty a devíti sekund na druhého Fina Ruohorinneho s dalším kadettem. Dvěma druhými místy a vítězstvím v závěrečné erzetě potom navíc čeští zástupci pojistili svoje vedení, ujeli svým rivalům o dalších osm sekund a na cílové rampě už mohly propuknout velké oslavy.
Miroslav Janota a Pavel Stráský, stále ještě nováčci evropského šampionátu, vyhráli domácí 19. Historic Vltava Rallye 2010 nejen ve třídě C3 a kategorii 2, ale stali se především absolutními vítězi jak v českém šampionátu historiků, tak i nejrychlejší posádkou FIA Mistrovství Evropy! Za zvuku české národní hymny už bylo naprosto jasné, že se jedná o největší úspěch obou soutěžáků v životě.

„Je to další splněný sen, který bezkonkurenčně převyšuje všechny moje dosavadní výsledky v rallye. Závody jsme si maximálně užili se vším všudy. Vyhlášení probíhalo až do rána. Moje obrovské díky patří všem, kteří se na našich startech podílí. Musím zmínit hlavně Ctirada Hájka, všechny sponzory, mechaniky a také fanoušky, kteří za námi chodili a gratulovali nám za průjezdy, které jsme jim předvedli,“ neskrýval upřímnou radost jezdec Miroslav Janota.

„Takový úspěch jsem vůbec nečekal. Je to něco neskutečného. Když jsme stáli na rampě a hrála hymna, draly se nám slzy do očí,“ doplňuje nepopsatelné pocity svého pilota navigátor Pavel Stráský.

Nadšení z výborného výkonu svých svěřenců neskrýval ani majitel týmu Ctirad Hájek: „Výsledek naprosto předčil naše očekávání. Kluci měli závodní štěstíčko, navíc zafungovali jako posádka skvěle! I přes to, že měl Míra za úkol poslední erzetu projet v klidu a pošetřit techniku, věnoval ji fanouškům a zajel navíc ještě nejrychlejší čas. To se jen tak nevidí. Musím poděkovat nejen sponzorům, mechanikům a fanouškům, ale také manažerovi Honzovi Možnému za jeho profesionalitu, s jakou k našemu týmu přistupuje. Co se týká soutěže jako takové, překvapil mě velký počet cizinců, kteří přijeli do Čech závodit, měl jsem radost i z celkového počtu startujících, který převýšil pole soudobých aut.“
Následující program Hájek historic rally teamu doznal oproti původnímu plánu drobné změny.

V rámci testu druhého vozu před šestým podnikem ME v belgickém Ypres se Janota se Stráským postaví na start 38. Rallye Český Krumlov. Čeští fanoušci se tak můžou těšit na další soutěž tuzemského šampionátu, při kterém uvidí vítěze Vltavy v akci.

„Abychom do Belgie odjížděli s připraveným autem, rozhodl jsem o Mirkově startu v Krumlově. Test na skutečné soutěži je totiž nenahraditelný. Jinde totiž závoďáku nemůže dát tak ´pod ocas´,“ řekl týmový boss Ctirad Hájek. „Do Belgie už ale nepojedeme jako úplní outsideři, takže si nás konkurence určitě pohlídá. Budeme víc sledováni také odbornou veřejností. Hned po Vltavě jsem začal s přípravou na další závody, takže podle videí již vím, že nás na Ypres čekají hodně rychlé tratě, kde bude záležet hlavně na motoru a brzdách,“ uzavřel Miroslav Janota.


Pavel Kacerovský

Neprošlo jazykovou korekturou


 
 
Fotogalerie:   Vltava 2010 objektivem Jaromíra Beneše

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose