www.car.cz
 

Sto let pneumatik Continental s dezénem – příběh pokračuje
     tisková zpráva


„Epochální inovace“  - 100 let pneumatik s dezénem Continental
 
Continental letos slaví velmi významné výročí. Před sto lety, v roce 1904, byla společností 'Continental Caoutchouc- und Gutta-Percha Compagnie' vyrobena první  automobilová pneumatika, která byla opatřena dezénem.  Na začátku minulého století v Německu jezdilo jen několik málo osobních automobilů. Jejich řidiči však převratnou novinku – pneumatiku s dezénem – velmi přivítali a oceňovali její přínosy - zejména rychlý rozjezd a zastavení, zlepšený záběr a brzdný výkon. Dalším významným benefitem pneumatik s dezénem byla schopnost  zabránit smyku na mokré vozovce. Dnes, v 21. století, je používání pneumatik s dezénem samozřejmostí.
 
Pneumatiky bez dezénu nejsou v našich podmínkách pro silniční užití povoleny, můžete se s nimi ale setkat například při automobilových závodech.  Do roku 1904 bylo  naprosto běžné řízení na tzv. slicích (hladkých pneumatikách). Rostoucí konstrukční rychlost automobilů přinesla problémy s jízdními vlastnostmi a bezpečností vozů, které měly namontovány hladké pláště. Continental uvedl na trh v roce 1904 (6 let po zahájení výroby osobních plášťů) první pneumatiku s dezénem. Inspirací vývojovým inženýrům byly protiskluzové pláště na jízdní kola, které byly s úspěchem představeny již v roce 1894.
 
Nové pneumatiky s dezénem byly nejprve montovány na zadní nápravu automobilů, čímž se dosahovalo lepšího brzdného výkonu a jízdních vlastností. Tato „epochální inovace“, jak byla prezentována v dobových novinových inzerátech, se brzy velmi zpopularizovala.
 
Tehdejší pláště pro osobní automobily měly průměr více než 1 metr a šířku okolo devíti centimetrů. Hustící tlak přesahoval 6 barů, což zamezovalo tomu, aby se extrémně úzké pneumatiky při jízdě vyzouvaly z ráfků. Vysoký hustící tlak však znamenal velmi tvrdé pneumatiky, což mělo za následek velmi nepohodlné cestování, zejména vezmeme-li v úvahu technický stav a upravenost tehdejších silnic.
 
Životnost prvních automobilových pneumatik byla kolem 500 kilometrů – při plánování jakéhokoliv delšího výletu bylo potřeba zajistit opravy a výměnu pneumatik během cesty.  Pozdější přidání sazí do směsi pro výrobu plášťů přineslo mnohem větší odolnost, dnešní pneumatiky mají až 100x větší kilometrový výkon.
 
Podélné drážky na hladkém  a vysokém běhounu dřívějších pneumatik nelze s dnešními dezény samozřejmě srovnávat. Vytvoření sofistikovaného dezénu moderních plášťů  bylo velkou výzvou. Základní úkol dezénu je stejný jako před 100 lety - zajištění odvodu vody a bezpečnosti na mokrém povrchu. 
 
Zatímco na začátku minulého století bylo nabízeno 11 rozměrů pneumatik,  o sto let později zahrnuje rozměrová řada značky Continental  více než 2.200 položek pro osobní automobily a pro vozy s pohonem všech čtyř kol.

Od roku 1904 se na poli pneumatik mnoho změnilo. Od patky pneumatik a dezénových pásů k směrovému dezénu pneumatik, jemným lamelám, počítačem optimalizovanému dezénu, vzájemně se křížícím CLS lamelám, patentované technologie lamelování, která svým charakterem připomíná včelí plástev až po  asymetrický dezén pneumatik. 
 
 
 
Vysokorychlostní pneumatiky, schválené pro rychlosti až 360 km/h, se v každém směru odlišují od běžných pneumatik  (pro kompaktní vozy a limuzíny) – včetně dezénu běhounu pneumatik. Pro Vany a MPV existují speciálně vyvinuté pneumatiky, které se bez problému vypořádají s větší nosností a specifickým užitím.
 
Sto let pneumatik Continental s dezénem – to je příběh, který dál pokračuje.
 
 
Otrokovice, září 2004
 
 
Barum Continental spol. s r.o.
Divize marketing
 
 

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose