www.car.cz
 

Dakarská rallye aneb přestupy mezi kategoriemi.
     Pavel Jelínek


Posledním vítězem Dakaru se mezi osobními vozy stal legendární Stephane Peterhansel a nikdo neopomněl připomenout, že se dotyčný stal nejen absolutním rekordmanem v počtu vítězství, ale také druhým mužem, který triumfoval ve dvou kategoriích. Jenže motocyklistů, kteří excelují i na čtyřech kolech, je mnohem více.

Vlastně to načal legendární Hubert Auriol, dvojnásobný vítěz na motocyklu, který se těžce zranil dvě etapy před koncem Dakaru 1987, když sahal po třetím prvenství. Hned následující rok vyjel s buggy VW, ale neúspěšně. Následovaly anabáze s různými vozy (mj. i Lada Samara, skončil s ní pátý v roce 1991) korunované vítězstvím v roce 1992 jako člen továrního týmu Mitsubishi. Hned nato však přestoupil ke konkurenčnímu Citroenu. Kariéru ukončil v roce 1994 poté nastoupil do T.S.O. jako nový ředitel a potácející se závod vytáhl do jeho vrcholné fáze.

V počtu vítězství stojí za Peterhanselem s pěti triumfy Cyril Neveu. Ten skončil odlišně, ale pouštní virus v něm hlodá dál: je totiž úspěšným ředitelem dubnové Rallye Tunis.

Čtyřnásobný vítěz Edi Orioli neměl zřejmě nikdy takové sponzorské zázemí, aby se dostal do továrního týmu mezi auty. Je však pravidelným účastníkem Dakaru, byť boje o špičku sleduje z povzdálí. Na Dakaru 2005 jej však uvidíme jako lídra nově vzniklého továrního týmu Isuzu, Orioli bude pilotovat nový pickup Isuzu D-Cross. Aby naše referování o přeběhlících bylo úplné - šéfem týmu je bývalý pilot F1 Clay Regazzoni. Mimochodem, pamatujete na jeho anabázi za volantem kopřivnické tatry v roce 1988?

Další legendou jedné stopy, kdo zakotvil na čtyřech kolech, je Giles Picard. Dakar nikdy nevyhrál, ale patřil ke špici, posléze zakotvil v týmu Mitsubishi jako špičkový navigátor. Na čtyřech kolech skončili i Gaston Rahier (trojnásobný vítěz kategorie motocyklů startoval mj. i na Mercedesu Unimog), Franco Picco, Carlos Mas, Fernando Gil, André Azevedo (ten často odbíhá i za volant kamiónu a podle některých zdrojů by se za něj mohl posadit i v roce 2005), Jürgen Mayer nebo Dirk von Zitzenwitz, velmi kvalitním způsobem o sobě za volantem buggy dává vědět bývalý skvělý motorkář Thierry Magnaldi.

Nutno připomenout i statečné dámy, jako motocyklistky začínaly dnešní hvězdy Jutta Kleinschmidt, Andrea Mayer i stále známější kamionérka Elisabete Jacinto. Ke čtyřem kolům zběhl i poslední vítěz mezi motorkáři Juan Roma - stal se personální i sponzorskou posilou továrního týmu Mitsubishi. Jistě najdete další příklady - i starý pan Sugavara jel v roce 1983 Dakar jako motocyklista, do kamiónu Hino na Dakaru usedl poprvé až v roce 1992.

Pokud bychom zabrousili mezi reprezentanty jiných disciplín, nejpřirozenější je přechod z endura k motocyklistům a z klasických rally do kategorie automobilů. Mnohé z dakarských legend jedné stopy byly zároveň špičkovými představiteli v enduru, ať už Peterhansel, Mas, Rahier nebo Tiainen. Motokrosaři jsou už dakarskému naturelu vzdáleni více - Heint Kinigadner budiž světlou výjimkou.

Hvězd světových rally lze na Dakaru napočítat také dost. Nejlepším případem je čtyřnásobný dakarský vítěz Ari Vatanen. Jeho krajan Juha Kankkunen, pro změnu čtyřnásobný mistr světa v rally a vítěz Dakaru 1988, se vrací po 17 letech - tentokrát jako posila týmu Volkswagen. Tam bude jeho kolegou další mistr světa v rally Bruno Saby, který zároveň vyhrál Dakar 1993. Dvojnásobný mistr světa v rally Miki Biasion startoval v minulosti nejen s továrním MItsubishi - když na něj u Japonců místo nezbylo, vrátil se za volant kamiónu Iveco.

S druhým ivecem týmu Motorsport Italia pojede další ikona světových rally Markku Alen.Nezlze zapomenout ani na Colina McRae, který druhým rokem bude zkoušet své štěstí v maratónech. Tam mu bude číst noty Švédka Tina Thörner, která v klasických rally vyzkoušela také leecos, i tovární škodovku. Tu řídila i další legenda Pierre Lartigue - ta jeho však byla o poznání staršího data - Škoda 130 LR. Kvalitními piloty rally byli i Kenži Šinozuka, Viktor Moskovskich, Timo Salonen...našlo by se jich dost.

Dost bylo i osobností, které přešly na Dakar z okruhů. Ať už se jednalo o piloty F1 Claye Regazzoniho, Jean-Pierre Jabouilleho nebo Patricka Tambaye, tak i další legendy - Jacky Ickx, Henri Pescarolo, Jean-Louis Schlesser, Paul Belmondo, René Metge ti všichni startovali nebo startují na Dakaru. Úspěšným přeběhlíkem je i Luc Alphand, nová posila továrního týmu Mitsubishi: jeho domovskou disciplínou však byly alpské svahy, Dakar Luc jezdí od roku 1998 a zvykli jsme si ho vídat v dnes již neexistujícím týmu BMW.

Dakar se blíží, 17.11. bude zveřejněna trasa a zřejmě i startovní listina. Osobností na startu bude mnoho a když budete chtít, můžete je potkat osobně, spolu s námi. Více ZDE.

Jiří Vintr, www.car.cz


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose