www.car.cz
 

Dakar: Volkswagen usiluje o triumf na Dakaru 2005
     5.1.2005 11:10 - tisková zpráva


·         Čtyři tovární speciály Race-Touareg zatím kralují startovnímu poli

·         O vítězi rozhodne technika, jezdecké umění pilotů a kvalita navigace

 

Praha 5. ledna 2005 - Je to běh na dlouhou míli – konkrétně na 8956 km, které od sebe dělí španělskou Barcelonu a senegalský Dakar - a během každého z nich se může stát opravdu cokoli. Přesto fanoušci značky Volkswagen nepochybují, že letošní Dakar bude velkým triumfem.

 

A dosavadní výsledky tomu napovídají: Po čtvrté z celkem šestnácti etap pouštního maratonu Rallye Dakar 2005 totiž pole sedmi stovek posádek automobilů, motocyklů a kamionů ze čtyř desítek zemí světa vede Robby Gordon se spolujezdcem Dirk von Zitzewitzem na speciálu Volkswagen Race-Touareg! A na třetím místě jim sekundují Bruno Saby s Michelem Périnem.

 

Volkswagen letos vyslal na Dakar celkem čtyři tovární speciály Race-Touareg. Kromě dvou zmíněných posádek hájí barvy německé automobilky ještě „první dáma Dakaru“ Jutta Kleinschmidtová navigovaná Fabrizií Ponsovou (po 4. etapě celkově na pátém místě) a vynikající soutěžní pilot Juha Kankkunen, kterému dělá spolujezdce Juha Repo (po 4. etapě sedmé místo celkově).

 

Pro boj se zrádnými písčitými dunami, bezedným bahnem i ostrými kameny vyzbrojil Volkswagen své speciály Race-Touareg pětiválcovým turbodieselem 2.5 TDI o výkonu 191 kW/260 k, jehož hlavní předností je točivý moment přes 500 Nm! Výkon řadového motoru se přenáší přes šestistupňovou sekvenční převodovku na všechna čtyři kola, mezinápravový i nápravové diferenciály mají systém blokace. Přední 16“ kola 437 cm dlouhého a 1788 kg těžkého speciálu jsou zavěšena na zdvojených trojúhelníkových ramenech, zadní 16“ kola jsou ustavena speciálními kombinovanými (tlumení/pružení) jednotkami.

 

Dokonalá a výkonná technika a špičkový pilot jsou pro úspěch na Dakaru absolutní nezbytností. Zkušení matadoři vytrvalostních závodů ale dodávají ještě třetí atribut, bez kterého nelze pomýšlet na vavříny, ale ani na průjezd cílem: Navigace! Při závodech, kde pro etapy dlouhé stovky kilometrů existuje jen minimální podpora map a posádky se musí spoléhat na umění navigátora, satelity GPS a itinerář, je navigace klíčovým faktorem, který rozhoduje o úspěchu či prohře.

 

Dakar je vrcholem navigačního umění. Pouhých šest týdnů před startem soutěže uvolní organizátoři základní mapu s rozvržením denních etap, ovšem u mapy s měřítkem 1:10 000 000 jde o opravdu velmi hrubé vodítko. Detailní trasy drží pořadatelé v tajnosti a posádky je dostávají v podobě bodových itinerářů pouhý den přes startem do dané etapy. S podporou GPS navigace a počítače ujeté vzdálenosti pak musí navigátor zanést trasu do detailní mapy a potom často i s notnou dávkou štěstí diktovat řidiči trasu od jednoho kontrolního bodu ke druhému.

 

Navigační tým Volkswagen už v prosinci minulého roku odcestoval do Afriky, aby na základě generální mapy soutěže už v předstihu připravil podrobné mapy denních etap, se kterými potom posádky porovnávají svoji pozici při vlastním závodě. Mapy přitom podle regulí nesmějí mít detailnější měřítko než 1:500 000. Posádky všech čtyř továrních Race-Touaregů si tedy vezou barevné tisky map ve formátu A3, které spolu s kartografickými koordináty GPS, tachometrem a kompasem představují jediné vodítko k cíli.

 

Přitom platí, že nejkratší trasa nemusí být vždy ta nejlepší – v cestě může stát neprostupné pohoří atp., takže je lepší raději si pár desítek kilometrů zajet, než riskovat uvíznutí… Právě v takových momentech se projevuje zkušenost navigátorů a kvalita přípravy podkladových map.

 

Aby to ale posádky neměly jednoduché, vznáší se nad nimi ještě hrozba penalizace nejenom za vynechání kontrolních bodů po trase, ale např. i za překročení rychlosti v projížděných vesnicích – a rychlostní limit platí i pro doprovodná servisní vozidla. Časová penalizace čeká i na posádky, které se odchýlí o více než 3,3 km mimo oficiální trasu. Nad dodržování trasy i rychlosti bdí systém satelitů, které přejímají data o poloze a dalších provozních parametrech každého vozidla.

 

O tom, jak kvalitní byla naše navigační příprava se bude rozhodovat v pouštních etapách,“ říká Jutta Kleinschmidtová. „Naší výhodou jsou nejenom perfektní technická podpora, ale i zkušenosti z minulých ročníků Dakaru.“

 


 
 
Fotogalerie:   Před Dakarem 2005

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose