www.car.cz
 

Pokles prodejů automobilů v Číně jako paralela k trhu ČR?
     8.1.2005 20:05 - tisková zpráva


Cenová válka na nestabilním čínském trhu paradoxně odrazuje zákazníky od koupě nového automobilu, přestože ceny vozidel jsou stále nižší. Čínští zákazníci, naprosto neovlivněni posledními slevami, čekají na stále výhodnější nabídky, které nevyhnutelně přijdou, až soutěž mezi hlavními hráči na trhu dosáhne vrcholu.

Přestože vládní omezení bankovních úvěrů na koupi automobilů společně s neochotou zákazníků kupovat způsobují pokles prodeje, zvyšují největší výrobci svou výrobu a neustále v tomto regionu vznikají nové kapacity. Podle zprávy KPMG Hongkong se prodej malých a středních automobilů zvýšil v letošním prvním pololetí o 32 procent, tempo růstu však spadlo na úroveň 70 procent loňského roku. Prodalo se 1,1 milionu automobilů, tedy tolik jako za celý rok 2002. Výnosy dosáhly výše 5,36 miliardy dolarů, což je o 14 procent více než za stejné období loňského roku. To znamená citelné zpomalení tempa růstu oproti roku 2003, a dá se tudíž předpokládat, že zisky automobilového průmyslu klesnou.

Paul Brough, partner KPMG Čína odpovědný za Finanční poradenství, k tomu řekl: „Během rozhovorů vedených kvůli této zprávě jsme slyšeli řadu prohlášení. Vedoucí pracovníci průmyslu se domnívají, že čínští kupci nyní od výrobců očekávají nižší ceny. Cítili, že čím více se budou ceny automobilů snižovat, tím déle budou zákazníci vyčkávat. Když uvážíme, že se má výroba ještě zvyšovat, musejí se dohodnout všichni velcí hráči na trhu. Podle našich šetření plánují největší firmy zvýšit do roku 2010 výrobu o takový objem, který odpovídá celé výrobě za rok 2003“.

V loňském roce ceny klesly o 11 procent a i v letošním roce pád pokračoval. Když klesal prodej, výrobci cítili potřebu zlevňovat. U deseti modelů automobilů se snížily ceny o 14 až 24 procent. Klíčovým faktorem poklesu prodeje je však zpřísnění pravidel pro poskytování bankovních půjček na koupi automobilu - toto opatření přijala čínská vláda. Zatímco v první polovině letošního roku bylo s pomocí bankovních půjček zakoupeno 10 procent automobilů, loni se jednalo o 30 procent. I když zahraniční společnosti financující koupi automobilů již dostaly povolení k činnosti, práci dosud nezahájily. Odhadovat, jaký dopad bude mít jejich vstup na trh, by proto bylo poněkud předčasné.

Paul Brough očekává, že současné přechodné období povede v budoucnu k větší stabilitě příliš přehřátého trhu. Snižování cen výrobců dopadá i na domácí dodavatele automobilových komponentů. Podle odhadů překročí letos hodnota tohoto sektoru devět miliard dolarů, což je o miliardu více než v loňském roce. Silný konkurenční tlak ale nyní nutí výrobce snižovat ceny. Nižší prodej také vede k omezování investic. Mnohé podniky zareagovaly na situaci občasným přerušováním výroby. Jejich vývoz, který již překročil polovinu hodnoty celkového vývozu za loňský rok, je však v pořádku, a nic nenasvědčuje tomu, že by se situace měla změnit. Ne všichni výrobci ale mají významné zahraniční odběratele, což souvisí s občasnou nižší kvalitou výrobků.

A v čem bychom mohli hledat jakousi paralelu k automobilovému trhu v České republice? Andrew Sutherland, partner KPMG Česká republika odpovědný za automobilový průmysl, říká: „Je zajímavé zamyslet se nad chováním čínských spotřebitelů, kteří odkládají nákup nového automobilu, protože očekávají, že v budoucnu uzavřou výhodnější smlouvu.

Dá se podobně vysvětlit i vývoj českého trhu, kdy za prvních 8 měsíců roku 2004 poklesl prodej nových automobilů o 12 procent? Částečně to bylo způsobeno tím, že zákazníci čekali na květnový vstup do Evropské unie, ale to určitě nebyl jediný důvod. Mnoho výrobců však tento trend znepokojuje.“

Je opravdu možné, že potenciální kupci stále ještě vyčkávají a myslí si, že ceny automobilů půjdou nějakým způsobem ještě níže? Zástupci jednotlivých značek v ČR však již dnes hovoří spíše o tom, že cenové relace se budou v jednotlivých zemích spíše sbližovat. A to bude asi znamenat spíše zvýšení cen v našich zemích, než zlevnění v zemích EU na západ od našich hranic.

BVV


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose