www.car.cz
 

Nejen Tomáš Enge odpovídá na otázky ke své sezóně 2005 v IRL
     19.1.2005 10:16 - tisková zpráva


Tomáši, od posledního loňského závodu se hodně změnila vaše situace. Patrick Racing ukončil činnost, určité období jste byl v nejistotě a nakonec jste uzavřel smlouvu s Pantherem. Jak jste se cítil? A co očekáváte v letošním roce?

Zpráva, že Patrick Racing končí, nebyla příjemná. Ale věřil jsem, že můj manažer nakonec najde řešení. Měl jsem velkou radost, že k dohodě došlo před koncem roku a mohl jsem tak prožít klidné a hezké vánoce. Panther Racing patří mezi nejlepší a mám radost, že za něj budu závodit. Je to skvělá příležitost ukázat své schopnosti. Někteří lidé si možná mohou myslet, že budeme v nevýhodě, protože Chevrolet bude letos dodávat motory jen jednomu týmu a je to jeho poslední sezona, ale s tím nesouhlasím. Viděl jsem, jak jsou všichni lidé motivováni a vím, že se chtějí rozloučit dobrými výsledky. Myslím, že když s k tomu přidá zkušenost Pantheru, budeme mít šanci bojovat o slušné výsledky.

 

Jaké jsou vaše dojmy po prvním týdnu v sídle týmu?

Není to můj první kontakt s týmem. Testoval jsem s ním v roce 2003 a to mi nyní trochu pomohlo. Celý tým je velmi profesionální a pracuje na vysoké úrovni. Samozřejmě, musíme počkat na první jízdy na trati, ale mám všechny důvody věřit, že budeme dobře spolupracovat.

 

Vašim týmovým kolegou je Tomas Scheckter, je to výhoda, že se znáte z F3000?

Určitě ano! Vycházíme spolu velmi dobře, je to příjemný kluk a nečekám žádné problémy. Má s IRL více zkušeností a pochopitelně tak pro mě bude měřítkem. Domnívám se, že v IRL je velmi důležité, jak týmoví kolegové spolupracují. Jsme jediným týmem s motory Chevrolet , takže naše spolupráce bude ještě důležitější. Je dobré, když máte šanci srovnávat data a informace s někým, kdo je velmi konkurenceschopný. Samozřejmě, na trati jsme rivalové, ale podle mého názoru je velmi dobré, když máte týmového kolegu, který na vás hodně tlačí, protože ze zdravé rivality můžeme profitovat oba.

 

Budete také startovat ve 24 hodin Le Mans s vozem Aston Martin, co si o tomto závodu myslíte a jaké jsou vaše cíle?

Le Mans patří mezi největší události motoristického sportu na celém světě a jsem jeho velkým fanouškem. Letos to bude odlišná situace, protože pojedu s novým vozem, ale cíl se nemění – a tím je vítězství v závodu. Není pochyb o tom, že to bude hodně těžké, protože naši soupeři se hodně zlepšili, ale vím, že i lidé v továrně Prodrive pracují naplno. Osobně bych byl rád, kdyby se mi podařilo, pokud dostanu šanci, udržet sérii pole position třídy GTS/GT1. Nicméně hlavní je samotný závod. Opravdu se na něj těším. Vlastně se koná jen pár týdnů po Indy 500, což je další obrovská událost. Myslím, že Indy 500, 24 hodin Le Mans a Grand Prix Monaka F1 jsou nejprestižnějšími motoristickými závody a já se zúčastním hned dvou, což je fantastické.

 

Le Mans nebude jediným závodem, kde pojedete s vozem GTS, v plánu jsou také tři starty s českým týmem Menx s Ferrari 550 Maranello. O se skrývá za tímto možná trochu překvapivým krokem?

Je to několik důvodů. Líbí se mi nápad českého týmu v této sérii a zvláště s tak vyspělým vozem. Doufám, že mé zkušenosti pomohou týmu k rychlému zlepšení a lepšímu poznání vozu. A jak jsem už mnohokrát zmínil, tento vůz opravdu miluji, protože jeho řízení je velmi příjemné a s Maranellem jsem byl velmi úspěšný.

 

Máte nějaké obavy z toho, že v sezoně budete mnohokrát měnit vozy?

Určitě mě čeká náročná sezona. Nicméně v této chvíli se mi líbí odlišné výzvy. Myslím, že mám dost zkušeností, abych se s tím vyrovnal. Obvykle potřebuji jen pár kol, abych získal správný cit pro daný vůz, takže by to mělo být v pořádku.

 

Antonín Charouz

 

Jak jste spokojen s Tomášovým programem pro nadcházející sezonu?

Tomáš bude patřit mezi nejvytíženější jezdce, což je pro něj určitě dobře. Myslím, že každý manažer je rád, když se mu podaří svého jezdce tolik zaměstnat. Na prvním místě jsou pochopitelně závody IRL, kterým bude podřízen další program a v případě nějakých termínových kolizí mají prioritu.

 

Bylo obtížné najít pro vašeho svěřence angažmá poté, co GM ohlásil redukci programu v IRL a Patrick Racing, se kterým byla podepsána smlouva, následně ukončil činnost?

Osobně to považuji za jeden z vrcholným manažerských kousků. Panther Racing patří mezi naprostou špičku IRL a zájem o místo vedle Tomase Schecktera byl obrovský. U nás se asi stále hodně lidí dívá na IRL přes prsty, i já sám jsem byl v minulosti vůči této sérii hodně rezervovaný, ale realita je úplně jiná. Pro Američany jsou to daleko populárnější závody formule 1, tomu odpovídá i publicita, které se IRL v zámoří dostává. Z tohoto pohledu je angažmá u Pantheru totéž, jako místo u Ferrari ve formuli 1.

 

Co od Tomáše v IRL očekáváte?

V úvodu sezony bude hlavně získávat zkušenosti, pak by se měl posouvat vpřed a bojovat o čelní příčky, Samozřejmě bude ale záležet i na tom, jaká bude situace na technické frontě, což platí v každé motoristické disciplíně.

 

Stranou nezůstanou ani závody sportovních vozů, co znamená spojení s Aston Martin v Le Mans?

To je další z věcí, se kterou jsem velmi spokojen. Aston Martin má díky historii výjimečné jméno a zájem o místo v továrním týmu je velký. Sic půjde o nový vůz, ale Tomáš bude mít možnost navázat na své předchozí úspěchy, kterých na La Sarthe dosáhnul.

 

V plánu jsou rovněž tři starty v LMES s českým týmem Menx s Ferrari 550 Maranello, myslíte, že Tomáš nebude mít problém s adaptací na jiný vůz?  A líbí se vám idea českého týmu?

Tomáš to auto dobře zná, takže by to mělo jít hladce a může týmu hodně pomoci. Pokud jde o český tým ve vytrvalostních závodech, není to úplně první pokus, ale na druhou stranu vůz takové třídy a kvality tady ještě nebyl. Určitě je dobře, že se Menx a Robert Pergl takto snaží.

 

Nemůže Tomáše náročný program, více než 20 závodů za sezonu unavit?

Určitě se nebude nudit, ale podle mého názoru je pro jezdce lepší, když sedí co nejvíce v závodním voze, než když se věnuje jiným aktivitám. Tomáš i my si myslíme, že má na formuli 1, a tam je neméně nabitý program. Letos se jede 19 závodů a k tomu je třeba přičíst testování, takže dohromady to zhruba odpovídá zátěži, kterou bude mít Tomáš. Trénovaný jezdec to musí vydržet.

 

BPA


 
 
Fotogalerie:   Jarek Janiš poprvé v F1 (2003)

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose