www.car.cz
 

Mexiko 2005: Ford ve vedení obou šampionátů vstříc první šotolině
     7.3.2005 11:38 - tisková zpráva


Mexická rally (10. – 13. 3. 2005)

 

Tisková zpráva - preview

 

Ford ve vedení obou šampionátů vstříc první šotolině

 

BP-Ford WRT bude tento týden obhajovat vedení v mistrovství světa 2005. Všichni účastníci světového šampionátu se přesouvají do Mexika, kde je připravena první šotolinová soutěž této sezóny. Šampionát tedy nastupuje na povrch, který v celé sérii jasně převládá. Po dvou absolvovaných soutěžích vede Ford jak šampionát značek, tak šampionát jezdců. Pro Mexickou rallye, která je součástí mistrovství světa teprve podruhé, namíchal tým sestavu s cílem co nejvíce využít zkušeností svých posádek.

Finové Toni Gardemeister a Jakke Honkanen jsou s Fordem Focus RS WRC v barvách Castrolu na prvním místě v hodnocení jezdců. V Monte Carlu i ve Švédsku dokázali vystoupit na stupně vítězů. Španělská posádka Dani Solá a Xavier Amigo má s rychlostními zkouškami středoamerické soutěže dobré zkušenosti, a proto byla nominována do bojů o body do šampionátu značek. Roman Kresta s Janem Možným budou sedět v kokpitu Focusu RS v barvách BP Ultimate. Posádka bude chtít navázat na excelentní start do sezóny, kdy teprve při získávání zkušeností získal Kresta body na obou dosavadních soutěžích.

Při svém debutu v MS v roce 2004 udělala Mexická rallye na všechny zúčastněné ten nejlepší dojem. Rychlostní zkoušky nabízejí vše - od úzkých a zatáčkovitých úseků, až po rychlé a plynulé sekce. Tratě tvoří kombinace tvrdé šotoliny a měkkého, písčitého povrchu. Rychlostní zkoušky zavedou posádky do nejvyšších nadmořských výšek v rámci celého mistrovství světa.

Klikaté cesty se šplhají do výšky více než 2700 metrů nad mořem a jsou lemovány kaktusy a sosnami. Tratě nabízejí i průjezdy několika vodními brody. Mexiko bylo v loňském roce zvoleno druhou nejlepší soutěží a může hodně napovědět o tom, jak bude vypadat další průběh letošní sezóny. Ze šestnácti soutěží světového šampionátu je totiž plných jedenáct šotolinových.

Vyšší nadmořská výška znamená řidší vzduch, který bude mít velký vliv na výkon motorů všech vozů. Šéf týmu BP-Ford Malcolm Wilson k tomu řekl: “Je to jedna z věcí, která nás v loňském roce překvapila. Můžeme to částečně kompenzovat nastavením softwaru řídící jednotky motoru, ale očekávám, že auta i tak ztratí zhruba 30% výkonu.“

Devětadvacetiletý Toni Gardemeister má jako vedoucí muž průběžného pořadí “privilegium“, startovat do rychlostních zkoušek úvodní etapy jako první. Pokud budou tratě v blízkosti základny soutěže Leonu pokryty sypkou šotolinou, pak bude pilot Focusu RS hrát roli zametače. Bude čistit cestu posádkám, startujícím za ním, které pak budou zákonitě rychlejší.

Pokud bude povrch tratí sypký, tak to bude velmi obtížné,“ řekl Toni. “Kvůli první startovní pozici můžeme na naše soupeře ztratit hodně času. V Mexiku jsem ještě nikdy nebyl a opravdu nevím, jak budou rychlostní zkoušky vypadat. Pokud bych si ale mohl vybrat mezi startem ze zadní pozice nebo vedením šampionátu, ze kterého plyne první startovní post, pak bych volil současnou situaci. Klidně bych startoval první i na příští soutěži, protože by to znamenalo, že bych stále šampionát vedl.“

Gardemeister loni v Mexiku nestartoval a ví, že to je pro něj další výzva. “Nedostatek zkušeností znamená, že během tréninkových jízd musíme opravdu tvrdě pracovat. Musíme si napsat co nejpřesnější rozpis. To, že jsem se po Švédsku dostal do vedení šampionátu, vyvolalo ve Finsku velký zájem. Psalo se o tom hodně v novinách i na internetu. Pro mě i pro Ford je velmi dobré, že naše výsledky přitáhly takovou pozornost,“ dodal Gardemeister.

Také Roman Kresta bude v Mexiku startovat poprvé. K nedostatku zkušeností se u něj přidává i další handicap v podobě změny spolujezdce. Osmadvacetiletý Kresta pojede poprvé s Janem Možným. Dosavadní spolujezdec Jan Tománek nemůže kvůli zdravotním problémům v týmu Ford pokračovat. “Pro mě je Mexiko zcela nové a bude to další podnik, kde musím poznávat charakter rychlostních zkoušek až během soutěže,“ řekl Kresta. “Nejsem pod tlakem, protože nejedu o body do šampionátu značek. Mohu jet tempem, které mi vyhovuje a při kterém se cítím nejlépe. Když se chci na rychlostních zkouškách něco naučit, je důležité být v pohodě a zbytečně neriskovat.“

Spolupráce s novým spolujezdcem bude zpočátku obtížná. Během tréninků budeme muset na rozpisu tvrdě pracovat. Jan pro mě však pracoval dva roky v průzkumné posádce a proto ví, jak na rozpisu pracuji. Doufám, že nebudeme mít žádné zásadní problémy,“ dodal Roman.

Solá má s Mexickou rallye možná nejvíce zkušeností ze všech jezdců mistrovství světa. Juniorský světový šampión z roku 2002 startoval v místní soutěži již v roce 2003, kdy ještě nebyla součástí MS. V loňském roce tu vyhrál hodnocení kategorie produkčních vozů. Mexiko pro něj bude debutem za volantem Focusu RS WRC. Vůz mu připravuje M-Sport a finanční podporu zajišťují Telefonica MoviStar a Španělský královský autoklub.

Místní soutěž znám lépe než většina jezdců, ale budu si muset zvyknout na nové auto,“ řekl třicetiletý Solá. “Focus jsem testoval zatím dvakrát a mám z něj neuvěřitelně dobrý pocit. Je to nejlepší auto, jaké jsem kdy řídil. Tlumiče, zavěšení i celková vyváženost auta jsou perfektní. Samozřejmě ještě nemohu znát hranice vozu, ale můj první dojem je, že se auto velice snadno ovládá. Těžko říci, jak vysoko můžeme v Mexiku dosáhnout. Musím začít zvolna a zjišťovat, jak se auto chová na ostré soutěži.“

Solá s Amigem strávili několik dní na základně M-Sportu ve Velké Británii, kde se seznámili se zázemím týmu. “Dozvěděli jsme se hodně věcí o tom, jak M-Sport funguje a jak vypadá struktura týmu. Na dílně jsme poznávali Focus a učili se měnit některé díly. Je důležité vědět o autě co nejvíce,“ dodal Solá.

Poslední posádkou, která bude startovat s Focusem RS z dílen M-Sportu, jsou Němci Antony Warmbold a Michael Orr.

Mexická rallye je kompaktní soutěží a vzhledem k tomu, že pro rok 2005 byla zkrácena maximální délka rychlostních zkoušek, stala se nejkratší soutěží celé historie mistrovství světa. Celková délka je pouhých 928,74 km. Od centra soutěže v Leonu, který leží 400km od Mexiko City, jsou tratě vzdáleny maximálně 50 kilometrů. Rychlostní zkoušky tvoří 38% celkové délky soutěže. Mexická rallye je nejvýše položenou soutěží celého mistrovství světa. Na druhé rychlostní zkoušce úvodního dne se posádky vyšplhají až do nadmořské výšky 2737 metrů.

 Soutěž začíná čtvrtečním slavnostním startem v Guanajuatu, ležícím 50 km od Leonu. Guanajuato patří na seznam památek UNESCO a je známé především pro krásný a rozsáhlý systém podzemních chodeb. Rychlostní zkoušky všech tří dnů jsou situovány severně a východně od Leonu. Na programu je celkově 14 rychlostních zkoušek, z toho šest se jede dvakrát. Zajímavostí je, že na jeden z úseků byl využit pro pět rychlostních zkoušek. Oba měřené úseky poslední etapy jsou nové a měří úctyhodných 44,39 km. Řadí se mezi nejdelší rychlostní zkoušky letošního mistrovství světa.

 

 

 PR

 

Martin Linhart,

Internet: www.ford.cz, www.media.ford.com

 

 


 
 
Fotogalerie:   Švédsko 2005 od Martina Viďourka (2. díl)

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose