www.car.cz
 

Markko Märtin ( Peugeot) - rozhovor o začátku sezóny
     4.4.2005 15:23 - tisková zpráva


Markko Märtin - rozhovor

 

Pomohl Peugeotu k první příčce průběžného pořadí šampionátu značek a je na druhé pozici šampionátu jezdců. Na Solberga ztrácí pouhý bod. Estonec tak v novém týmu nezačal vůbec špatně. Má všechny předpoklady, aby to bylo dokonce ještě lepší.

 

Musíte si zvykat na nový tým, nový vůz, nové pneumatiky a nového týmového kolegu. Je toho hodně, co vás v dosavadním průběhu sezóny zaměstnávalo.

 

“To je pravda, ale bylo uděláno hodně proto, abych se v týmu cítil dobře. To mi při spolupráci s inženýry Peugeot Sport od začátku pomáhalo. Cítím, že jsem udělal pokrok, i když jsem potřeboval trochu více času, abych se s 307 WRC řádně seznámil. Na prvních dvou soutěžích jsem s vozem spíše zápasil. Od Švédska jsme udělali velký krok vpřed, ale všechno ještě perfektní není. V této chvíli ještě stále není auto tak stabilní, jak bych chtěl.“

 

Jaké chování vozu svědčí vašemu stylu jízdy?

 

“Dávám přednost neutrálnímu chování vozu nebo trochu nedotáčivému. Mám rád když auto reaguje pozvolna. Zatím máme menší problémy se zadní částí. Auto se chová nervózně a není úplně jednoduché ho řídit. Marcus zná 307 WRC dobře a umí se s tím vyrovnat lépe než já, ale i on by přivítal, kdyby bylo auto stabilnější.“

 

Marcus Grönholm je součástí týmu již delší dobu. Jak s ním vycházíte?

 

“Nemáme vůbec žádné problémy. Je jasné, že na tratích rychlostních zkoušek to je těžký soupeř, protože je hodně rychlý. Ale jak jsem ho poznal, je i loajální týmový kolega. Vycházíme spolu dobře. Zkoušíme porovnávat naše poznatky, což nám oběma může pomoci k dalšímu zlepšování. Trochu nevýhoda je v tom, že naše jízdní styly a nastavení vozů jsou mírně odlišné. Přišli jsme však s několika myšlenkami, které nám pomohou k tomu, abychom šli správným směrem. S každou další soutěží to může být jen lepší.“

 

Co myslíte, jak moc se můžete s 307 WRC zlepšit vy?

 

“Těžko říci. Je jasné, že ještě stále nejsem na sto procentech, ale za volantem se již cítím uvolněnější a jistější. Díky tomu mohu jet lépe, přestože stále musíme auto jako celek ladit. Až se to povede, budu moci jezdit s absolutně čistou hlavou. Po Švédské rallye jsme začali s inženýry analyzovat data, abychom viděli, jak bychom mohli vůz přizpůsobit mému stylu a naopak. Ještě toho máme hodně na práci, ale cítím, že jdeme správným směrem. Dnešní WRC jsou technicky vyšperkované speciály a o jejich optimálním výkonu rozhoduje každý detail. Chce to prostě čas.“

 

Další novinkou, se kterou se musíte vyrovnat jsou pneumatiky Pirelli.

 

“Přestože by to mohlo být lepší, zdá se, že fungují dobře. Naše třídenní testování na šotolině před Mexikem bylo narušeno špatným počasím. Bahno mohlo sotva nasimulovat podmínky, které nás čekaly v Leonu. S kvalitami pneumatik, které jsme v Mexiku použili, jsme byli spokojeni. Pokud bychom však měli větší zkušenosti s celou škálou obutí, mohli bychom naši volbu optimalizovat ještě lépe. Je to další oblast, kde můžeme brzy udělat pokrok.“

 

Máte jednu sezónu na to, abyste pomohl Peugeotu k vítězství, ale kvůli budoucnosti se musíte ukázat v dobrém světle i vy. Je to pro vás dvojnásobně těžké?

 

“Tak to prostě je. V dnešní době musí jezdec ukázat, že je rychlý a umí vyhrávat soutěže, ale současně musí být schopný dojíždět a získávat body pro tým. V obou šampionátech je bodovací systém takový, že nejdůležitější je být spolehlivý, jinak nemáte na titul šanci. Vím přesně, co Peugeot potřebuje. Jsem šťastný, že mohu dělat vše proto, abych pomohl týmu k titulu a nemyslím si, že mě to při cestě za osobními cíli nějak přibrzdí.“

 

K první části sezóny jste přistoupil velmi obezřetně.

 

“V té chvíli to byla logická věc. Byl jsem přesvědčen o tom, že budu potřebovat nějaký čas na to, abych byl s 307 WRC plně konkurenceschopný. Připadalo mi normální obětovat trochu výkonu na to, abych vůz poznal. Doufám, že se nám to v budoucnu vyplatí.“

 

Po Mexiku jste druhý v šampionátu jezdců, jen bod za vedoucím mužem. To není špatný začátek.

 

“Měl jsem trochu štěstí, ale je pravda, že s mou pozicí jsem spokojen. Abych byl upřímný, je to lepší, než v co jsem mohl doufat. Navíc je Peugeot ve vedení šampionátu značek. Ukazuje to, že 307 WRC je konkurenceschopná a spolehlivá. Před zbytkem sezóny je to pozitivní zjištění.“

 

Kdy si myslíte, že budete schopen bojovat o vítězství?

 

“To vám přesně říct neumím. Nedávné výsledky ukazují, že jsme se posunuli vpřed. Na rychlostních zkouškách jsme zajeli hodně špičkových časů, ale naše výkony byly jednou lepší a podruhé horší. Potřebujeme více vyrovnanosti, musíme na tom zapracovat. Z Mexika jsme se vrátili s několika nápady, ale než jsme na nich začali pracovat, museli jsme je probrat ve Vélizy (základna týmu Peugeot). Než odjedeme na Nový Zéland, měli bychom některé věci vylepšit. Brzy uvidíme, jak se nám to povedlo.“

 

Rallye Nový Zéland je soutěž, kterou dobře znáte a máte rád. Pro jaký výsledek si tam jedete?

 

“Opravdu je to soutěž, kterou mám rád. Pro piloty je to nádherný podnik. Přilnavost vozu je dobrá a můžete jet velice rychle. K tomu, abyste byl konkurenceschopný, potřebujete znát rychlostní zkoušky a my je známe. Stejně tak ale musíte zcela věřit vozu a na tom právě výsledek závisí.“

 

 

Jean Claude Lefebvre, Peugeot Sport Communication,


 
 
Fotogalerie:   Německá rallye 2004 - Ivo Nesrovnal

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose