www.car.cz
 

O Dakaru s pilotkou kamiónu Renault Elisabete Jacinto
     Pavel Jelínek


Návrat k Dakaru:  rozhovůrek s pilotkou kamiónu Renault Elisabete Jacinto.

Když jsem v lednu, krátce po skončení letošního Dakaru, sepisoval článek o tom, že kategorii kamiónů dokončily tři ženy, snažil jsem se je kontaktovat. Bohužel se to tenkrát nepodařilo, a to ani pro materiál, který na stejné téma vznikal pro časopis Trucker. Všeho do času, portugalská pilotka Elisabete Jacinto, která skončila se svým Renaultem Kerax na 26. místě se mi totiž po měsíci ozvala a velmi se omlouvala: "Moc ráda bych vám pomohla, ale byla jsem více než měsíc na zasloužené dovolené." Pár věcí bylo objasněno a i když Dakar pomalu zase zapadává pouštním pískem, proč se k tématu nevrátit. Více můžeme slíbit až na Dakar 2005, protože se sympatickou Elisabete rozhodně v kontaktu zůstaneme.

Kolikrát jste vlastně byla na Dakaru?

"Ten první byl v roce 1998, byla jsem motocyklistka a můj stroj byla Suzuki DR 600. Stroj byl na mě opravdu těžký a nemohla jsem jej, když upadl, ani zvednout ze země. Navíc, kvůli špatné přípravě, se problémy kupily a sedmý den jsem odstoupila po problémech s elektronikou.
Druhá účast byla v roce 1999, a to na KTM 660. Všechno se vyvíjelo skvěle, ale první etapu v mauretánii mi odešel motor (obrázek tohoto se objevil i na oficiálním DVD k historii soutěže, pozn. aut.). O rok později se jelo do Káhiry, všechno bylo báječné, já dojela na 46. místě a vyhrála dámský pohár. Ročník 2001 byl opravdu těžký. Měla jsem smůlu už v začátcích, protože moje asistenční auto najelo na hranicích Mauretánie na minu a členové jeho posádky skončili v nemocnici. Takže jsem skončila bez mechaniků, musela jsem si dělat veškerou údržbu sama a spánku se mi nedostávalo. Ale dojela jsem.
V roce 2002 jsem účast vynechala, ale v roce 2003 jsem poprvé vyjela s kamiónem. S tak velkým vozidlem jsem neměla vůbec žádné zkušenosti, řidičák na něj jsem dostala až 11. října. Jenže Mercedes byl už docela dědeček automobil, neměl dost síly, aby se šplhal na duny, navíc jsme vezli spoustu dílů pro jiné týmy a byli přetíženi. Takže jsme jednou dojeli pozdě a přestoupili do kategorie T5.
A letos? Letos jsem měla krásný nový Kerax a dojela 26."

Měli jste nějaké zvláštní úkoly?

"Ne, tentokrátjsme jen závodili. Náhradní díly jsem si vezla jen pro sebe. A navíc tu byl truck č. 666, servisní Kerax, který vezl některé díly navíc, což se velmi osvědčilo, třeba když nám domorodci rozbili okno, čílo 666 nám hned dodalo nové."

A jak se vám s Keraxem jelo? Měli jste nějaké technické problémy?

"Auto se chovalo velmi dobře. Motor byl vyladěn an 480 koní, což je opravdu hodně, na druhou stranu ve srovnání se špičkou je to stále málo. Co se však neosvědčilo, bylo pérování, resp. tlumiče, během dne volna jsme jich vyměnili všech osm. A taky jsme utrhli silentblok kabiny. Navíc můj mechanik měl zdravotní problémy. To je všechno."

Která etapa vám připadala nejhorší?

"Asi nejhorší byla ta před pauzou. Všechny tlumiče byly úplně mrtvé a musela jsem jet velmi pomalu. Etapu jsem jela 23 hodin bez přestávky, dojela jsem v deset hodin ráno, doplnila palivo, natankovala a hned pokračovala do Bobo Dioulasso. V noci to bylo hrozné, nikde nebylo vidět a mně se chtělo hrozně spát."

Jak jste se jako žena účastnila oprav? Třeba pneumatika váží metrák...

"V posádce jsem měla mechanika a můj navigátor je při opravách také výborný. Takže všichni přiložili ruku k dílu. Jistě že mnoho mechanické práce na kamiónu neudělám, ale aspoň podávám nářadí, organizuji průběh opravy, rovnám věci zpět. A defekty byly jenom dva."

A co bylo letos na Dakaru nejtěžší?

"Můj tým byl na Dakaru poprvé a měli jsme tedy málo zkušeností. Plno věcí šlo udělat jinak a mohli jsme skončit lépe."

Jako žena jste poprvé soutěž dokončila. Jaké máte ambice dál?

"Chci se zlepšit, vím, že to dokážu. Dokážu být na Dakaru ještě rychlejší!"

Co pro vás Dakar vlastně znamená?

"Hlavně velkou výzvu. Na Dakaru si vždycky posunu hranice vlastních možností, vždy se mohu zlepšovat, a to mě nesmírně uspokojuje. Dakar je nejtěžší závod světa a když na něm uspějete, je to skvělý pocit!"

A co dál?

"Samozřejmě hned další Dakar! Ale ještě předtím chci se svým Renaultem Kerax jet Tuniskou rallye."

Takže přejeme hodně štěstí a na startu Dakaru 2005 se snad potkáme!

Jiří Vintr, www.motormix.cz, www.car.cz

 


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose