www.car.cz
 

Předposlední letošní závod Ocupu: Dostálovo vítězství od startu do cíle
     4.9.2005 23:11 - tisková zpráva


 Superpole získal Dostál 

Mezi muži bojuje i křehká dívka, Lackovi se vlní auto

 

Kvalifikační sobota se v Mostě ve společnosti tahačů odehrávala podle už obvyklého scénáře. Favorizovaný Jiří Janák sice najezdil nejlepší časy ve volném i měřeném tréninku, ale v kvalifikačním finále, v Superpole, jej překonal jeden ze soupeřů. Lepší, než vítěz průběžného bodování byl tentokrát Jan Dostál, který si tak vybojoval první místo na startu nedělního dopoledního závodu.

 

Dopolední volný trénink se odehrával zcela v Janákově režii. Za ním se svými časy umístili Dostál a Paasonen, ale šlo opět hlavně o seznamovací a testovací jízdu. Příliš spokojen se svým výkonem nebyl Adam Lacko, který se pohyboval okolo poloviny startovního pole. Jel v autě Karla Volavky, které v předchozích podnicích  utrpělo několik ran při kolizích. „Když brzdím, poněkud se to vlní,“ prozradil jezdec, který v tomto víkendu rozhodně nemá lehkou úlohu, protože paralelně s pohárem octavií jede i s tahačem a rychlé přesedání mezi vozy tak odlišné koncepce a výkonu mu dělá docela problémy.

 

Proces dalšího poznávání pohárového cestovního vozu absolvovala ve volném tréninku křehká Edita Prášková. S časem lehoučce přes dvě minuty na kolo zůstala sice na konci výsledkové listiny, ale bylo vidět, že se docela rychle učí. „Ono je to opravdu jiné, ale postupně si zvykám,“ prozradila formulová závodnice. Mluvilo se také o tom, zda nemá strach, že si praxí s cestovním vozem s předním náhonem nepokazí jezdecký styl potřebný pro monoposty s motorem vzadu.

 

 „Ne ne, toho se nebojím. Už byly takové hlasy, ale myslím si, že ta odlišnost aut mě nepokazí,“ smála se dívka. A co představa, že v ostrém závodě cestovních vozů se na nějaké kontakty nehledí? Formuloví závodníci si totiž dávají mnohem větší pozor, protože tam styk roztočených kol může přinést dost nepříjemné letecké zážitky. „Toho se celkem nebojím, protože i ve formulích je to občas na ostří nože, tak jsem zvyklá,“ rezolutně prohlásila Edita.
Na rozpravě s jezdci přesto zazněl apel na gentlemanské chování jezdců k soupeřce a jezdci jej vesměs kvitovali s pochopením. Pak už ale přišel oficiální měřený trénink a taky v něm kraloval Jirka Janák.

 

Za ním byl opět Dostál a třetí nejlepší čas zaznamenal Brejla.V samém konci měřené jízdy ale svého týmového šéfa a učitele skoro o půl sekundy  přeskočil mladičký Marhoul. „Někdo by se možná zlobil, ale mně to udělalo radost,“ poznamenal Václav Brejla a vysvětlil, že do Fandy Marhoula vkládá veliké naděje. Pátý nejlepší čas zaznamenal domácí Bohuslav, šestý mladý Matějovský, sedmý byl Paasonen, osmý jeho kolega z Bohemia Racing Temu Gottwald, devátý Došek a desátý skončil Lacko. Vyjmenovaná desítka jezdců pak odpoledne vyrazila postupně ještě  do ostrého kola při kvalifikaci systémem Superpole. Tak, jak jezdci šli na trať od desátého místa, bylo velice zřetelné, že informace o vyrovnanosti pohárových vozů a jejich pilotů jsou skutečností. Celkem osm se jich naskládalo do jedné jediné sekundy a to čtyři z nich se vešli dokonce do jediné desetiny!

 

Jako devátý šel ale na trať Dostál a výrazně soupeřům odskočil, když se jako jediný dostal pod hranici minuty  56 sekund, zatímco všichni ostatní jeli přes minutu a 57 sekund. Čekalo se tedy na Janákovu odpověď, ale ten byl nakonec o desetinu pomalejší a to rozhodlo. „Trať sice hodně klouže, je nagumovaná od tahačů, navíc je na ní vyházená spousta špíny a otěru z brzd, ale ty podmínky jsme měli všichni stejné.  Jasně, že mám radost, ale uvidíme co se semele zítra po startu,“ řekl Dostál. Janák, který už má celkem jasno o výsledku letošního bodování poháru, řekl, že jemu kluzká trať zase tolik nevadila. „Tak zlé mi to nepřipadalo. Jel jsem klidně a snažil jsem se nedělat chyby. Myslím, že jsme s Honzou ukázali, že takhle rychlá kola se zajet dají a to je hlavní,“ řekl Janák.

 

Mostecký Bohuslav byl třetí a netajil se spokojeností. Pak poměrně skepticky, ale s úsměvem, plánoval nedělní první závod: „Je to hezké, ale jak se znám, při tom, jak kazím starty  už je jedno, jestli jdu ze třetího, nebo šestého místa,“  dodal. Další v pořadí na startu budou Matějovský, Gottwald, Marhoul, Paasonen, Brejla, Lacko a Došek. Dopolední závod je v harmonogramu mostecké nedle naplánován na 9,30 a odpolední na 14,40 a oba se jedou na sedmnáct ostrých kol. Pohárové finále je tady a  bude stát za vidění.
(3.9. 2005)

 

  

 

Dostálovo vítězství od startu do cíle

 

Desítky tisíc diváků v Mostě viděly karambol víkendu

 

Stylem start cíl si dojel pro vítězství v nedělním prvním závodě Česká pojišťovna – Škoda Octavia Cupu Jan Dostál. Zaplněné divácké svahy mosteckého Autodromu Duhové Energie nadšeně aplaudovaly ostrým soubojům, které mezi sebou sváděli jezdci po celých sedmnáct kol. Druhou pozici získal Janák a třetí Matějovský.

 

Start závodu i první průjezd šikanou se kupodivu obešel bez problémů. Hned v prvním kole však před obloukem MATADORu došlo ke kolizi, v níž figurovali Forman a Charous. S poničenými vozy už pokračovat nemohli. Dostál skvěle odstartoval a jel první, za ním byl Janák a třetí pozici zaujal mladý Marhoul. Za nimi jeli Matějovský, Bohuslav, Paasonen a Brejla.

 

V pátém kole se všem zatajil dech, když na obávané „sedmičce“, ve zrádné pravotočivé zatáčce do kopce pod MATADOR, vyletěl z trati Tomáš Řebíček. Jeho vůz v plné rychlosti vletěl do svodidel, odrazil se od nich a po několika kotrmelcích skončil na střeše vedle trati. Jezdec naštěstí sám vylezl ven, jenom otřesen, ale bez vážnějšího zranění a tak ředitelství závodu začalo bleskově řešit situaci.

 

Na trať vyrazil Safety Car a odtahová služba. Během pouhých dvou kol, která jezdci absolvovali ve spořádném  vláčku za zaváděcím vozem, se pořadatelům povedlo odstranit nepojízdný vrak z nebezpečného místa ve výstřelu ze zatáčky. Pravda, poněkud kuriózně, neboť jej odtáhli tak jak byl, tedy po střeše. Zaváděcí vůz se tedy mohl vrátit do boxů a závod byl restartován. Pole bylo už ochuzeno celkem o čtyři vozy, protože mezitím odstoupil s poruchou převodovky Paasonen. V obávané „sedmičce“ hned nato udělala hodiny Edita Prášková a o kolo zpět se na stejném místě zapíchl do bariér z pneumatik i Vaníček, ale oba mohli se ztrátou pokračovat dál. Na výjezdu z prokletého místa pak udělal malou chybu Marhoul a několik desítek metrů jízdy trávou jej připravilo o třetí pozici, kterou za Dostálem a Janákem zaujal Matějovský.

 

Marhoula pak předjeli ještě i Bohuslav a Brejla.  O vzruch se potom postarali ještě i Hájek, který na prázdném kole musel předčasně do boxů. Vaníček v závěrečném kole opět skončil ve svodidlech, tentokrát před nájezdem do cílové rovinky. V samém závěru boje se ještě Bohuslav pokoušel předjet Matějovského, ale  marně. „Bylo jasné, že to nevyjde, Michalovi šlo o body stejně jako mně a viděl jsem, že by z toho mohla být jenom zbytečná rána,“ komentoval pak mostecký Bohuslav svou kapitulaci.

 

Konečné pořadí v cíli tedy znělo Dostál, Janák, Matějovský, Bohuslav, Brejla, Marhoul, Gottwald, Došek. Vítězný Dostál se ještě nechal slyšet, že vítězství od startu do cíle vypadalo možná jednoduše, ale pro něj bude ještě několik nocí černou můrou  přízrak zeleného auta ve zpětných zrcátkách. Janák jej naopak chválil, že jel velice dobře  oba jezdci se přiznali k několika chybám, které nedovolily Janákovi, aby soupeře předjel a Dostálovi zase, aby se svému pronásledovateli vzdálil. 

 

Před jezdci byla závěrečná bitva, v níž se mělo definitivně rozhodnout o absolutním pořadí. První místo už měl jisté Janák, ale druhou příčku teoreticky mohlo získat ještě několik pilotů a všichni už měli body velice dobře počítané. Finále ročníku 2005 bylo tedy zde.

(4.9. 2005, 13,00)

 

 

Fotografie, výsledkové listiny, videozáznamy a další podrobnosti jsou volně k dispozici na http://www.cp.octaviacup.cz/


 
 
Fotogalerie:   Le Mans 2005 od Josefa Vrátila potřetí

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose