www.car.cz
 

Karel Loprais vyrazí na Dakar s novým speciálem Tatra.
     11.9.2005 23:25 - Pavel Jelínek


Šestinásobný vítěz dakarské rallye Karel Loprais, který je pro české fanoušky zosobněním netěžšího maratonu světa, v těchto dnech načíná testování před novým ročníkem. Hlavním úkolem bude doladit nový speciál přezdívaný Tatra Dakar 2006.
 
Údaje o novém vozidle jsou kusé a na podrobnější údaje si musíme počkat až do doby, než se tým vrátí z Maroka. Jisté je, že se jedná o přestavěný vůz, s nímž Karel Loprais startoval v minulých dvou letech. Doznal však řady změn. Nejmarkantnější je posun kabiny vzad, tak jak tomu bývalo u sklápěčů řady T815, stupačky se tedy nacházejí až za předním kolem. Tuto konfiguraci měly dakarské Tatry až do roku 2001, kdy došlo ke změně technických předpisů - i díky dlouhému převisu a předsunuté kabině pak byly závodní Tatry přetížené v přední části vozu, což mělo negativní vliv na jízdní vlatnosti i na životnost hnacích hřídelů.
 
Hlavní vinu na tom však měl předpis o posunutí motoru nad přední nápravu - jeho vliv změna polohy kabiny částečně kompenzuje. Kabina je také posazena o něco výše, to pro zlepšení prostorových podmínek zejména spolujezdce sedícího uprostřed.
 
Podvozek zůstal víceméně původní konfigurace, se stejným rozvorem. Tým na Slovensku zkoušel novou generaci tlumičů s vyrovnávacími nádržkami. Už z fotografií je zřejmé, že každé přední kolo bude nyní tlumeno dvěma velkými jednotkami, umístěnými vedle sebe, na rozdíl od dosavadní praxe jednoho většího a jednoho menšího tlumiče. Na první pohled upoutá nová nástavba, která je prý podstatně lehčí oproti původní korbě, chybí jí předbní i zadní čelo, namísto střechy je dosud jen pár příček, ale kdo ví, jestli nakonec nezakryje plachta. Nové je i umístění vzduchových filtrů. Cílem úprav bylo snížení celkové hmotnosti vozu, změna rozložení vah ve vozidle a zlepšení tlumení.
 
Zdá se tedy, že nová evoluce závodní tatrovky by mohla být účinnou zbraní proti rusko-holandské přesile. Ta mimochodem rozhodně na síle nepoleví, nové vozy představí tým Jana de Rooye, Hans Bekx má vyjet hned se dvěma ostrými Dafy, novou evoluci závodního MANu chystá Hans Stacey.
 
Více napoví až testy v Maroku, po nichž tým vydá o novém voze další informace. podle původního sdělení týmu by měly na Dakaru startovat dva ostré vozy, tak jak se předpokládalo už pro loňský ročník.
 
Ostré testy, které měli soupeři včetně kamazu podniknout při Hoggar Rallye v Alžírsku, se neuskuteční: Hubert Auriol musel první ročník odložit pro spory s alžírským autoklubem.
 
Jiří Vintr

 
 
Fotogalerie:   Nová (2006) dakarská TATRA Karla Lopraise

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose