www.car.cz
 

Fox : Veliký vůz malého formátu
     26.10.2005 19:10 - tisková zpráva


Volkswagen Fox : Veliký vůz malého formátu

 

Nový Volkswagen Fox jasně dokládá, že hodnota automobilu nesouvisí s jeho velikostí – Fox skvěle vypadá, je bezpečný, jeho třídveřová karoserie nabízí pasažérům překvapivý komfort… Kompaktní model na první pohled dává najevo, že se jedná o Volkswagen. A na druhý pohled je zřejmé, že jde o zcela osobitý vůz – ne Polo, ne Golf, ale Fox!

 

První Volkswagen Fox, tehdy ovšem v modelové řadě Polo, vyjel před dvaceti roky. Tento model hrál roli úplného základu nabídky značky a šlo o její nejlevnější model. Také právě nastupující Fox je cenově nejdostupnějším modelem značky Volkswagen. Přitom ale jde o automobil, který dokáže překvapit svými výkony a užitnými parametry a s nímž řidič zažije spoustu radosti radosti z jízdy. Čtyři pohodlná sedadla, moderní podvozek (protiblokovací systém brzd ABS už v sériové výbavě, stabilizační systém ESP za příplatek), plně galvanizovaná karoserie a perfektní zpracování – to jsou hlavní trumfy tohoto modelu.

 

Atraktivní Volkswagen Fox není vozem pro jedinou úzce specifikovanou skupinu zákazníků – má zacíleno na zákazníky ve věku 18 až 98 let, přičemž pro mnohé z nich to bude první nový vůz, který si pořídí. Důležitou rolí Foxu bude i pozice druhého vozu v rodině a spousta vozů zamíří také do flotil nejrůznějších kurýrních a rozvážkových firem.

 

Tržní segment minivozů stále posiluje svoji pozici – vezmeme-li v úvahu všechny segmenty pod třídou modelu Golf, potom se mezi roky 2005 a 2006 očekává nárůst prodejů v tomto segmentu o více než 200 000 vozů až na

5,4 milionů vozů, přičemž tento segment představuje asi třetinu celého automobilového trhu! A Volkswagen má v tomto sílícím segmentu hned dvě želízka v ohni: Fox a Polo…

 

Design Foxu je zcela osobitý, i když přední partie nesou zřetelné znaky ostatních modelů značky Volkswagen, především charakteristickou masku chladiče navazující na výrazný V-prolis v kapotě motoru. Vlastní výplň masky chladiče je v černé barvě, se kterou kontrastuje chromovaný rám a velký znak automobilky Volkswagen uprostřed. Horní část nárazníků je standardně lakovaná v barvě karoserie.

 

Stoupající boční linie a krátké převisy karoserie propůjčují Foxu dynamický image. Standardem jsou čtrnáctipalcová kola, na přání se montují i patnáctipalcová litá kola.

 

Nový Volkswagen Fox je dlouhý 3,83 m, široký 1,66 m (bez zpětných zrcátek) a vysoký 1,54 m. Rozvor je dlouhý 2,47 m. Přes skromné vnější dimenze se tento vůz dokáže vypořádat s překvapivě náročnými přepravními úkoly – například rozměrné zadní dveře s madlem ve vnitřní výplni usnadňují nakládání zavazadel, práh leží ve výšce jen 74,3 cm. Nejmenší šířka profilu zadních dveří je 1,02 m, takže po sklopení zadních sedadel, kdy se v zadní části vozu vytváří prostor o objemu až 1016 l, lze převážet i velmi rozměrné předměty, např. kusy nábytku.

 

Volkswagen Fox je koncipovaný jako čtyřmístný automobil, přičemž i vzadu sedící pasažéři cestují ve velmi slušném komfortu. Ten dokáže ještě umocnit na přání dodávaná zadní posuvná lavice sedadel, kterou lze podélně posouvat v rozmezí 15 cm.

 

Stěžejním přístrojem modelu Fox, umístěným přímo před řidičem v přístrojovém štítu, je velký kulatý rychloměr, vlevo a vpravo od něj jsou potom polokruhový otáčkoměr a ukazatel zásoby paliva v nádrži. Do rychloměru jsou také začleněny nejdůležitější kontrolky a také digitální hodiny a denní i celkový počítač kilometrů.

 

Vlevo a vpravo od nastavitelného volantu jsou umístěny páčky ovladačů, kterými se aktivují směrová světla, osvětlení vozu, stěrače nebo vyhřívání zadního okna.

 

Díky rozmístění i provedení ovladačů Foxu je jejich ovládání zcela intuitivní a řidiči rychle najdou vše přesně tam, kde to očekávají. Spínač výstražného osvětlení uprostřed v horní části středového panelu, kde je ve snadném dosahu řidiče i spolujezdce, vlevo jsou spínače zadní mlhovky a (v závislosti na výbavě) spínač předních světel do mlhy. Ještě více vlevo je spínač deaktivace stabilizačního systému ESP, samozřejmě je-li vůz tímto zařízením vybavený.

 

Pod horní řadou spínačů je umístěné autorádio velkého formátu Double-DIN (dodávané za příplatek) a pod ním tři otočné ovladače ventilace (s možností recirkulace vzduchu) a vytápění. Na přání se montuje klimatizace „climatic“ s poloautomatickou regulací.

 

 

Prostornější než se zdá…

Velikost vnitřního prostoru zásadně ovlivňuje cestovní komfort a tím i celkové vnímání toho kterého vozu. Díky promyšlené koncepci je každý při prvním usednutí do interiéru nového Foxu příjemně překvapený jeho velikostí, zejména co do šířky i místa nad hlavami. Vnitřní šířka ve výšce loktů činí na předních sedadlech 1401 mm, na zadních sedadlech 1423 mm. V praxi to znamená, že dva dospělí pasažéři mohou sedět pohodlně vedle sebe aniž by byli nalepeni na sebe nebo se naopak tlačili k bokům karoserie. Na vůz, který se základní cenou pohodlně srovná pod hranici čtvrt milionu korun, je interiér Foxu skutečně překvapivě pohodlný…

 

O pocitu prostornosti rozhoduje především výška interiéru. Celková výška modelu Volkswagen Fox činí na tuto kategorii nadprůměrných 1544 mm, což umožnilo posadit řidiče i jeho spolujezdce zřetelně výše než je obvyklé - podobně jako v minivanu a posez je tedy velmi pohodlný a zároveň dovoluje i lepší využití vnitřního prostoru. I přesto, že sedáky sedadel jsou položeny výše, než je běžné, činí délka prostoru nad nimi vpředu 995 mm a vzadu

964 mm, takže vpředu ani vzadu sedící pasažéři rozhodně nestrádají pocitem stísněnosti.

 

Nejdůležitějším a u malých modelů nejcitlivějším parametrem interiéru je místo pro kolena pasažérů. Fox nabízí na předních sedadlech až 1052 mm volného prostoru, vzadu pak – v závislosti na nastavení předních sedadel – až 884 mm, tedy mnohem více, než je běžné u modelů této třídy. Na přání dodávanou pohyblivou zadní lavici lze před posunutím odjistit jak z prostoru cestujících, tak i ze zavazadlového prostoru. Záleží na okamžitých podmínkách, kolik místa zvolí pasažéři pro své nohy a kolik si vyžádají jejich zavazadla…

 

Přepravní schopnosti Foxu zvyšují sklápěcí opěradla dvou zadních sedadel i možnost sklápění jejich jednodílného sedáku. Praktická koncepce interiéru je patrná i z řady připravených odkládacích schránek a prostorů. Kromě obvyklé schránky v palubní desce před spolujezdcem a kapes ve výplních dveří (kam se vejde litrová PET láhev) má posádka k dispozici po dvou držácích nápojů vpředu (před řadicí pákou) i vzadu (mezi sedadly) a pod sedadlem řidiče je ukrytá velká zásuvka na nejrůznější drobnosti.

 

Ve čtyřmístné konfiguraci nabízí Volkswagen Fox zavazadlový prostor o objemu 260 až 353 l – v závislosti na posunutí zadních sedadel. Po překlopení zadních sedadel se prostor pro náklad v zádi vozu zvětší až na 1016 l. Délka ložné plochy činí 676 až 1351 mm.

 

Chládek i teplo

Pro pohodu uvnitř automobilu je nutné cestovat v optimální teplotě. Proto konstruktéři nového modelu Volkswagen Fox pamatovali i na výkonnou ventilační a vytápěcí soustavu s bohatě dimenzovanými výdechy (vpředu jsou výdechy také u podlahy v prostoru nohou). Postaráno je i o alergiky, protože do ventilačního systému je zařazený pylový filtr. Ventilační i vytápěcí soustava se reguluje třemi otočnými ovladači umístěnými dole na středovém panelu.

 

Za příplatek se dodává klimatizace „climatic“ s poloautomatickou regulací, kterou jsou vybavovány i sesterské modely Polo a Golf. Klimatizace „climatic“ dokáže udržovat stálou vnitřní nastavenou teplotu při měnících se vnějších podmínkách. Systém „climatic“ má kompresor se samostatnou vnější regulací, takže jeho energetická náročnost je nižší než u konvenčních systémů a přispívá tedy k nižší spotřebě paliva.

 

Pasivní bezpečnost

Volkswagen Fox vyniká vysokou mírou pasivní bezpečnosti, na čemž má velkou zásluhu především jeho pevná karoserie a řada ochranných prvků. Do sériové výbavy patří velké čelní airbagy řidiče a spolujezdce – airbag řidiče má objem 60 litrů, airbag spolujezdce 100 l. Za příplatek se montují boční airbagy o objemu 14 litrů, zabudované do boků opěradel předních sedadel.

 

Všechna čtyři sedadla mají vlastní tříbodové samonavíjecí pásy a opěrky hlav. Pásy předních sedadel jsou vybavené předpínači a mají výškově nastavitelné horní úchyty.

 

Jestliže si řidič nebo jeho spolujezdec zapomene zapnout pás, upozorní je rozsvícená kontrolka a výstražný zvukový signál. Pokud řidič nedbá tohoto upozornění a rychlost jízdy přesáhne hranici 10 km/h, rozezní se výstražný signál znovu.

 

Obě krajní zadní sedadla jsou vybavena kotevními body systému Isofix pro spolehlivé a bezpečné uchycení dětských sedaček. Nejlepší ochranu přitom dětem poskytují sedačky z kolekce značkového příslušenství Volkswagen, například sedačky Bobsy G1 Isofix Duo Plus pro nejmenší děti od osmi měsíců do čtyř let, resp. váhy od devíti do osmnácti kilogramů. Tyto sedačky lze samozřejmě používat i ve vozech bez kotevních bodů systému Isofix.

 

Výbava

Fox myslí především na funkci, užitek a bezpečnost. Proto do sériové výbavy patří čelní airbagy řidiče a spolujezdce a protiblokovací systém brzd ABS. Náročnější zákazníci mohou volit z bohaté škály doplňků dodávaných za příplatek, na všechny potom čeká paleta deseti laků. Kromě toho má každý vůz už z výroby např.

 

  • Vnější zpětná zrcátka zevnitř ručně nastavitelná (u řidiče je zrcátko asférické)
  • Osvětlení zavazadlového prostoru
  • Stěrače předního i zadního okna s intervalovým spínačem
  • Vyhřívané zadní okno
  • Komfortní ovládání směrových světel (trojí zablikání po jednom zmáčknutí páčky)
  • Přípravu pro rádio, anténu v čelním skle, 4 reproduktory vpředu
  • Tříbodové bezpečnostní pásy u všech sedadel, přední pásy s výškovým nastavováním a předpínači
  • Opěrky hlav u všech sedadel
  • Otáčkoměr
  • Elektronický imobilizér
  • Prachový a pylový filtr
  • Ocelová kola 5J x 14 s pneumatikami 165/70 R14
  • Plnohodnotné ocelové rezervní kolo
  • Halogenové světlomety
  • Pozinkovanou karoserii
  • Tónovaná skla v zeleném odstínu
  • Výškově nastavitelné sedadlo řidiče s odkládací přihrádkou
  • Po dvou držácích nápojů vpředu i vzadu
  • Make up zrcátka ve slunečních clonách
  • Vnitřní osvětlení vpředu se zpožďovačem a spínači ve dveřích
  • Kryt zavazadlového prostoru

 

Také příplatková výbava myslí především na bezpečnost a funkčnost, zvýrazňuje ale také styl a komfort. Zákazníci si mohou připlatit např. za:

  • Elektronický stabilizační systém ESP, který obsahuje i brzdový asistent, elektronický dělič brzdných sil EDS a protiprokluzové zařízení ASR.
  • Boční airbagy
  • Metalický lak nebo lak s perleťovým efektem
  • Klimatizaci „climatic“ s poloautomatickou regulací
  • Elektrické ovládání oken vpředu
  • Centrální zamykání s dálkovým ovládáním
  • Elektrohydraulický posilovač s proměnným účinkem a výškově i podélně nastavitelný volant
  • Kola z lehkých slitin rozměru 14“ a 15“
  • Posuvné a sklopné, symtericky dělené zadní sedadlo s odkládací přihrádkou
  • Výklopná boční okna vzadu
  • Střešní okno elektricky posuvné a výklopné
  • Vyhřívaná přední sedadla a vyhřívané trysky ostřikovačů předního skla

 

Motor

Nový Volkswagen Fox se na tuzemském trhu nabízí se tříválcovým zážehovým motorem o objemu 1,2 l a výkonu 40 kW/55 k, který plní emisní limity normy EU 4. Tento hospodárný motor šetří peněženku majitele nejenom nízkou spotřebou, ale také nízkými servisními nároky – mezi servisními prohlídkami může řidič najet až 30 000 km (časová lhůta činí dva roky), na blížící se inspekční prohlídku řidiče upozorní palubní indikátor servisních intervalů.

 

Šestiventilový tříválec 1.2, který svého maximálního výkonu 40 kW dosahuje při otáčkách 4750 min-1, dokáže kompaktní model Fox rozjet až na rychlost 148 km/h. Nejvyšší točivý moment činí 108 Nm při otáčkách 3000 min-1. Z klidu na 100 km/h Fox 1.2 zasprintuje za 17,5 sekundy. Spotřeba paliva činí v režimech město/mimo město/kombinace jen 7,8/5,1/6,1 l/100 km.

 

Moderní hliníkový agregát má díky vyvažovacímu hřídeli poháněnému ozubeným soukolím od motoru velmi klidný chod, plně srovnatelný se čtyřválcovými motory. Vačkový hřídel a olejové čerpadlo jsou poháněné pouzdrovým řetězem, napínání řetězu má v oblasti vačkového hřídele na starosti hydraulický napínák, u olejového čerpadla je řetěz napínaný pružinovým napínákem. Ventily jsou ovládané vahadly s rolnami.

 

Do výfukového systému je zařazený katalyzátor, uložený blízko u motoru, takže se velmi rychle po spuštění motoru zahřeje na provozní teplotu.

 

Výkon motoru se přenáší na přední kola prostřednictvím nově vyvinuté pětistupňové manuální převodovky MQ200, jejíž označení avizuje M=manuální převodovka, Q=napříč uložený motor, 200=maximální přenášený točivý moment 200 Nm.

 

Podvozek

Zadání konstruktérů nového modelu Volkswagen Fox bylo jednoznačné: Jakmile se zákazník posadí za čtyřramenný volant tohoto vozu a ujede první metry, musí se cítit maximálně jistě, bezpečně a zároveň mu řízení musí přinášet potěšení! Vyspělý podvozek Foxu proto propůjčuje vzácně neutrální chování, bez sklonů k přetáčivosti nebo nedotáčivosti. Kompaktní rozměry a kola umístěná do samých rohů karoserie podporují jízdní agilitu v zatáčkách, podvozek vždy garantuje stálé zajištění bezpečnosti, kterým se chlubí vozy vyšších tříd. Nervozita je podvozku modelu Fox naprosto cizí, řidič má vůz vždy plně pod kontrolou – co do míry aktivní bezpečnosti stanovuje Fox laťku celé třídě minivozů.

 

Přední kola jsou zavěšená na kombinovaných vzpěrách McPherson, ramena kol jsou dole uchycena k lehkému pomocnému rámu. Jeho zvláštností je, že není vyrobený – jako obvykle – z jednoho kusu oceli, ale je složený ze dvoustěnného laserem svařeného příčníku z oceli a dvou lehkých hliníkových konzolí. Tento koncept přináší nižší hmotnost, možnost jednoduššího vedení výfukového potrubí od motoru, snižuje hluk přenášený od kol a především umožňuje dokonalejší optimalizaci deformačních vlastností přední části vozu pro případ havárie.

 

Vzadu má Fox moderní polonezávislé zavěšení kol, které technicky vychází z konstrukce zadní nápravy modelu Polo. Specialitou zadní nápravy je příčka, jejíž profil ve tvaru V, proměnná tloušťka stěny a přesně definovaná tvarová geometrie umožnila precizní naladění pevnostních charakteristik, resp. torzní tuhosti zadního zavěšení, díky čemuž má vůz příjemně neutrální jízdní vlastnosti. Originální konstrukce a vlastnosti příčky zadního zavěšení umožnila vypustit obvyklý zkrutný stabilizátor, což opět přispělo k dosažení nižší hmotnosti vozu.

 

Separátní uložení zadních vinutých pružin a tlumičů do karoserie dovolilo konstruktérům najít optimální kompromis mezi požadavky na sportovní jízdní vlastnosti a cestovní komfort. Navíc toto řešení tolik neomezuje vnitřní prostor zavazadelníku.

 

Fox má sportovně široký rozchod kol – vpředu 1428 mm, vzadu 1424 mm.

 

Za příplatek si mohou zájemci pořídit elektrohydraulický posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti. Olejové čerpadlo je v tomto případě poháněné elektromotorem - celý systém má nižší spotřebu energie, protože elektromotor pracuje pouze tehdy, kdy je posilový účinek opravdu zapotřebí (v zatáčkách, při manévrování v garážích atd.), zatímco při ustálené přímé jízdě (např. jízda po dálnici) se elektromotor zapíná jen občas – to opět přispívá k dosažení nižší spotřeby paliva.

 

Výroba a kvalita

Nový Volkswagen Fox se vyrábí v závodě automobilky Volkswagen Sao José dos Pinhais v brazilské Curitibě, kde se vyrábějí i modely Golf, resp. Saveiro pro jihoamerický trh. Brazilská filiálka zaměstnává asi 2500 lidí a patří k nejmodernějším provozům automobilky Volkswagen, který téměř polovinu své produkce vyváží do USA. Pohonné jednotky pro modely Fox se vyrábějí v motorárně v Sao Paulu.

 

Před zavedením výroby modelu Fox prošel závod v Curitibě důkladnou modernizací. K dosavadním 130 robotům přibylo dalších 145 robotizovaných center. Továrna se zřetelně rozrostla - plocha montážní haly se zvětšila asi o pětinu až na 2000 m2, lisovna má nyní rozlohu 4000 m2.

 

Výroba v továrně v Curitibě plní nejpřísnější kvalitativní standardy koncernu Volkswagen. Komplexní systém svařování laserovým paprskem spolu s vysokou mírou automatizace jsou zárukou vysoké tuhosti karoserií a tedy i jejich dokonalých ochranných vlastností v případě havárie.

 

Závod v Curitibě používá výhradně vodou ředitelné laky, takže celý proces jen minimálně zatěžuje životní prostředí. Na vysoké odolnosti proti korozi karoserie má velkou zásluhu kromě kvalitních laků také speciální ochranný nátěr horkým voskem, který se nanáší do všech spár a dutin při teplotě

120 stupňů. Především díky tomuto postupu a pozinkování karoserie může Volkswagen poskytovat pro model Fox dvanáctiletou protikorozní záruku.

 

Součástí prověřování kvality nových vozů vyrobených v závodě v Curitibě je zkouška odolnosti proti pronikání vody do interiéru – každý nový Fox je po dobu šesti minut ostřikován vodou proudící pod vysokým tlakem z desítek trysek. Podobně pečlivě se prověřuje kvalita a stoprocentní funkčnost i palubní elektroniky, motorů a zkoumají se také akustické vlastnosti vyráběných vozů.

 

Úplně na závěr vyjíždí každý nově vyrobený Volkswagen Fox  na náročný testovací okruh v sousedství výrobního závodu. Ten simuluje jízdu po nejrůznějších površích (celkem 15 druhů), na kterých se odhalí případné nežádoucí zvuky – skřípot, klepání, rachocení. Na 1,3 km dlouhém rychlostním okruhu pak testovací jezdci prověřují stabilitu jízdy v rychlostech až 120 km/h a kontrolují bezchybnou funkci motoru a převodovky pod plným zatížením.

 

 

PR


 
 
Fotogalerie:   Nový Touareg pro Dakar 2006, archiv týmu

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose