www.car.cz
 

Co je to vlastně právě otevřený Polygon Most ?? Největší výcvikový komplex u nás.
     8.11.2005 17:56 - tisková zpráva


Projekt multifunkčního Polygonu Most, Centra  pro výcvik bezpečné jízdy a testování, je ojedinělou stavbou nejen z technologického hlediska. Výcvikový areál protkaný komunikacemi, na kterých je možné simulovat snad všechny možnosti nepříznivých až krizových podmínek silničního provozu, je největším a také nejmodernějším komplexem tohoto druhu v České republice.

 

Jeho ojedinělost spočívá hned v několika aspektech. Tím prvotním je zcela konkrétní příklad aktivity, která může přímo přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na českých silnicích. Myšlenkou výstavby takového areálu pro výcvik bezpečné jízdy se vedení AUTODROMU MOST začalo zabývat už na konci devadesátých let. Důvodem byl nejenom fakt, že podobná cvičiště jsou součástí většiny závodních okruhů na světě, ale také zvyšující se motorizace na českých silnicích a stoupající počty dopravních nehod s těmi nejtragičtějšími následky.

 

Všechny expertní výzkumy prokázaly, že na vině tohoto stavu je obecně nízké právní povědomí a tedy nedodržování elementárních pravidel silničního provozu, ale především poměrně nízká úroveň dovedností a zkušeností českých řidičů. Chybí jim dokonalé sžití s vozem v krizových momentech, schopnost analyzovat situaci okolo sebe, přizpůsobit způsob jízdy stavu a povaze vozovky a samozřejmě také meteorologickým podmínkám.

 

Posláním Polygonu Most je eliminovat tyto nedostatky, naučit řidiče správným návykům, umožnit jim, aby v bezpečném prostředí cvičiště dostali do krve správné metody řešení většiny krizových situací, s nimiž se mohou setkat v běžném provozu.

 

Velice důležitou cílovou skupinou klientů, kterým je mostecké Centrum pro výcvik bezpečné jízdy určeno, jsou všichni řidiči z povolání, od kterých někdy chceme, aby uměli jezdit rychle. Jsou to policisté, řidiči sanitek, požárnických vozů a dalších složek sdružených v Integrovaných záchranných systémech. Ti schopnost brilantního ovládání svých vozů přímo potřebují, ale přitom jim nikdy nikdo neumožnil, aby takové dovednosti získali.

 

V areálu Polygonu Most jsou k dispozici nejrůznější typy výcvikových ploch, takzvaných modulů, kde je možné na různých druzích povrchů za pomoci nejmodernějších technologií simulovat po celý rok v podstatě všechny druhy krizových momentů a řidiči mohou dostatečně dlouho trénovat jejich zvládání. Polygon Most je svými rozměry dimenzován nejen pro osobní automobily a motocykly, ale dokonce pro nákladní vozy, speciální techniku a autobusy.

 

Areál Polygonu Most začal vznikat v prosinci 2003 na třinácti hektarech bývalé výsypky povrchového uhelného lomu v dosud nevyužitém prostoru  diváckého svahu AUTODROMU MOST. Úvodní etapa jeho výstavby byla financována z 15 miliard, které vláda Miloše Zemana v roce 2002 vyčlenila na projekty spějící k revitalizaci těžbou poškozených území. Zemní přípravu celé lokality, která stála zhruba 120 miliónů korun, tedy uhradil stát prostřednictvím Fondu Národního Majetku ČR. Polygon Most je typickým případem účelové rekultivace postiženého území, jeho revitalizace a návratu do užívání lidí, kteří zde žijí. Je také nutné dodat, že jde o dosud první dokončený projekt z celého revitalizačního programu.

 

Poté, co AUTODROM MOST v roce 2004 převzal připravený pozemek, začal už ze svých vlastních prostředků investovat do první etapy výstavby, která zahrnuje čtyři funkční cvičné plochy z celkem sedmi naprojektovaných. K dispozici jsou kluzné plochy pro nácvik zatáčení z kopce a do kopce na umělém svahu, rovinné kluzné plochy s možností nácviku vyhýbacích manévrů, příčné vodní bariéry, velkou kluznou plochu s hydraulicky ovládanou uhýbací deskou, aquaplaningový modul, či malou kruhovou dráhu s kluznou plochou pro nácvik jízdy a brždění v zatáčkách o průměru 40 metrů.

 

Provoz areálu je celoroční, dostatečně dimenzované osvětlení umožňuje cvičit i v noci. Samozřejmostí je administrativní centrum se školícím střediskem, součástí administrativní budovy je pochopitelně i technické zázemí a restaurace. Výsledkem stavebních prací byl také vznik velice atraktivní a členité off-roadové dráhy v zadním traktu areálu. V následujících letech je v plánu realizace druhé etapy Polygonu Most, během níž budou zbylé tři výcvikové plochy vybaveny technologiemi, přibude velká uhýbací deska pro nákladní automobily a autobusy, brzdný modul s pěti různými druhy povrchů a velká kruhová dráha o průměru  80 metrů pro nácvik jízdy a brždění v zatáčkách.

 

Polygon Most je další nezanedbatelnou aktivitou, která ve strukturálně postiženém regionu Ústeckého kraje, navíc v okrese s nejvyšší nezaměstnaností přináší nové pracovní příležitosti. V první etapě jde o 20 pracovních míst, ve druhé etapě přibude dalších 10. Polygon Most zvyšuje také atraktivitu Mostecka z hlediska cestovního ruchu. Dá se připomenout, že kromě závodního okruhu zde na jiné bývalé výsypce vyrostla i špičková dostihová dráha, Hipodrom.

 

Město se ale může pyšnit také kvalitním Aquadromem, přesunutým Děkanským kostelem, hradem Hněvínem, divadlem, sportovními areály a mnoha dalšími místy, která se mohou stávat vyhledávaným cílem návštěvníků města.

 

 

Dušan Matouš


 
 
Fotogalerie:   Polygon Most, říjen 2005. Těsně před dokončením

 
 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose