www.car.cz
 

Dvojnásobný vícemistr Štěpán Vojtěch o letošní sezóně
     8.12.2005 10:24 - Pavel Jelínek


Sezóna 2005

z pohledu pilota, navigátora a manažera OMV Rally týmu.

Czech OMV Rally Team se se svými fanoušky rozloučil při Setkání mistrů v Sosnové a oficiálně tak ukončil letošní soutěžáckou sezónu. Sezónu, která byla opravdu nesnadná. Plná překvapení a zvratů. Jistě největším zásahem do chodu celého týmu, života mnohých z nás a potažmo i celé domácí rally byl nečekaný odchod Tomáše Vojtěcha během Rally Pelhřimov.
omega replica
Po řadě otázek a nevyřčených odpovědí se nakonec objevil Štěpánův Peugeot 206 WRC na následující Matador rally, kde dal svými výkony jasně najevo, že nehodlá svět rally opustit a že svým soupeřům nedaruje ani kousek trati zadarmo. Jasnou odpovědí byla především úspěšná Rally Český Krumlov a Blovický rallysprint.

Na konci prázdnin se objevil celý tým při svém premiérovém startu na světové soutěži Rally Deutschland, kde zanechala posádka ten nejlepší dojem. Stejně jako na podzimní šotolinové Waldviertel rally. V domácím mistrovství nakonec získala liberecko-příbramská dvojice v obou šampionátech titul vicemistrů.

Využil jsem kratičké pauzy před dalšími závody a s hlavními aktéry OMV Rally Teamu si pohovořil…

  • Považuješ za svůj největší úspěch to, že kluci letos vyhráli dvě velké soutěže, nebo že jste byli v Německu, nebo že se podařilo udržet si auta kategorie WRC i nadále v nelehkých podmínkách, či něco jiného?
    Tomáš Pochop - manager týmu (dále jen TP): Vše vyjmenované bylo a je jistě úspěchem celého týmu, nicméně největší výhrou pro mě bylo, že i po nečekaném a bolestivém odchodu Toma našel celý tým v čele se Štěpánem vůli opět závodit a bojovat o nejvyšší příčky….
  • Na Jänneru jste si vyzkoušeli pořádně jízdu na sněhu a ledu a své zkušenosti zúročili na Šumavě, kde jste jako tým získali double… jak se s odstupem díváte na absolvované sněhové a zimní rally? Láká Vás třeba Švédsko?
    Štěpán Vojtěch - pilot (dále jen ŠV): Zimní soutěže nás opravdu baví! Jet na sněhu s WRC je fantastický zážitek: 4 hnaná kola, prostě bomba. Ovládat za podobných podmínek produkční vůz bude asi taky pěkné, ale my eNkem trénujeme a závodíme s WRC. Snažíme se jet pořád na hranici, na pokraji zvládnutí/nezvládnutí auta. Jet na hraně na asfaltu je mnohem těžší a nebezpečnější. Švédsko by mě lákalo, to ano: Velké hroty, pod sněhem je šotolina, ne asfalt jako u nás. Když ve Švédsku sleze sníh, hrot se zapíchne i do podkladu, u nás na asfaltu se hroty vylámou…
    Michal Ernst - navigátor (dále jen ME): Sníh je opravdu úžasný povrch a nastavení auta je úplně odlišné. Je vyšší, měkčí, máme malé brzdy a Štěpánem oblíbená kola s hroty. Prostě všechno je na sněhu jinak. Volantem je třeba točit o dost víc a auto nejede chvilku rovně, je to jeden velký smyk. Sněhové rally nám přinesly hlavně mnoho nových zkušeností a zážitků. Mě osobně by Švédsko také lákalo, ale to není jen tak...
  • Na Jänneru a na Šumavě jeli kluci pneumatiky s hřeby,omegaimitation jiné podvozky, brzdy atd. Jsou to věci, které se dotýkají i tebe a jsi nucen je řešit, nebo to jde mimo tebe?
    TP: Musím přiznat, že dřív jsem to opravdu moc neřešil, neboť o technické věci se staral hlavně Tomáš. Nyní logicky převzal jeho úlohu Štěpán a spolu se snažíme věci konzultovat a řešit.
  • Letos se poprvé představil Winter Cup - jste rádi za nový podseriálek?
    ŠV: Je dobrý nápad, je to cesta jak motivovat posádky a týmy. Možná je to i cesta kudy by se měla, nebo spíše mohla, rally ubírat. Pro hovoří silně motivační prvky, považujeme to za oživení rally od stereotypu.
    ME: Zajímavé pro jezdce i diváky, není co dodat, jsme za něj rádi.
    TP: Do Winter cupu patřila i klatovská Rally Šumava, kde jsme získali double. Škoda, že už to nebude možné nikdy zopakovat...
  • Nebyl podle Vás právě v rámci Winter Cupu položen základ výskytu super rally v rámci ČR? Tedy věc, která byla kritizována později, na Barum rally.
    ŠV: Obecně je super rally super nápad. Umožní, aby jelo více aut a byla soutěž více zajímavá pro jezdce, diváky i sponzory. Jen je třeba ošetřit, aby byl příděl času za neodjeté úseky spravedlivý. Super rally ve Zlíně nehodlám komentovat.
    ME: Myslím, že to bylo malinko jinak. Winter Cup byl i součást rakouského mistrovství a tak se to jelo dle jeho regulí. Podle mě tento systém není vůbec špatný, když se správně použije...
  • Byli byste pro zařazení další soutěže do zimního poháru? Např. Okříšky v dřívějším termínu atp.
    ŠV: Jsem pro cokoli, co dále rozvine myšlenku rally, osobně jsem spíše pro delší pohár a na různých površích…
    ME: Nic bych proti tomu neměl. Dobrá změna vítána.
  • Valašsko a jeho RZ - letos stejné při Sheron Valašské rally, Barumce a i OMV vsetínského sprintu… není toho podle Vás už moc…3x za rok?
    ŠV: Je to trošičku problém. Když vím, kam jedeme a znám trať nazpaměť, mám tendence nejet podle rozpisu, z čehož může vyvstat velký problém.
    ME: To teda může, ale je potřeba brát v potaz že získat povolení pro RZ je opravdový oříšek… my jsme zmíněné úseky jeli letos jen 2x :o)
  • Jak se vlastně díváte na naše oba seriály… skladba soutěží, neustálé změny, přidávání soutěží, Matador, Rakousko…nově Vsetínský sprint místo Sosnovského…
    ME: Vcelku nic proti tomu nemám. Zařazení soutěže do mistrovství záleží jak je ohodnocena po organizační stránce, což mi přijde dost pochybné. Podle mého se u nás jede v rámci jednoho mistrovství zbytečně moc podniků. Myslím, že 2 soutěže v dané lokalitě (Blovice, Pačejov) v jednom měsíci či půl roce není dobré. Střídání po roce by nebylo vůbec od věci.
    ŠV: Ve fotbale mají dobrý systém. Poslední z vyšší divize se přímo utká s prvním z nižší divize a postupuje ten lepší. U nás soutěže jen přibývají a to se pořád všichni ohánějí šetřením… Nesmysl.
  • Po nešťastném Pelhřimovu, jak moc blízko nebo daleko bylo rozhodnutí o ukončení působení OMV týmu v rally?
    TP: Uff, opravdu moc těžká otázka…
    ŠV: … tak tato varianta byla samozřejmě také diskutována. Naštěstí ne dlouho. Tomuto sportu jsme obětovali opravdu příliš a zabalit to by nemělo smysl. Mojí touhou je odejít v momentě až to dotáhneme do nějakého důstojného konce.
    ME: Myslím, že to náš team semklo ještě více a každý se snaží dělat to, co má. Všichni se snažíme to Broukovi co nejvíce ulehčit, jelikož toho na něm leží víc než moc! Kdyby to tenkrát všechno skončilo, zcela bych to chápal. Bylo a vlastně pořád to ještě je strašně těžké období.
    TP: Nevím jak daleko se nechal Brouk ovlivnit našimi opravdu dlouhými rozhovory, ale snažil jsem se o jeho maximální morální podporu a ta zůstala i nadále. Musím přiznat, že to bylo a je i pro mě hodně těžké.
  • Po extrémně rychlé Matador rally přišel pro Vás úspěšný Krumlov a Vaše první vyhraná soutěž ve velkém mistráku - bylo to takové nakopnutí, povzbuzení a dodání optimismu, že se dá Vašek Pech porazit, nebo to doutnalo už dlouhou dobu a byla to otázka času, kdy a kde se to povede prolomit?
    ŠV: Nijak se netajíme tím, že nás baví technické tratě a na Krumlov se vždy těšíme. Je to výjimečná soutěž, má zvláštní náboj. Před soutěží samotnou jsme si moc nevěřili, protože se nám tam moc nedařilo…
    ME: To, že jsme schopni jet s Vencou, jsme věděli, ale z Krumlova jsme měli respekt. Nikdy jsme ho pořádně nedojeli. Vítězství nás všechny v týmu hodně povzbudilo.
  • Pak přišla Bohemka s ulámanými koly… Kdy se Vám podaří uspět i na ní? Plánujete ji v i roce 2006?
    ŠV:: …jestli nás tam pustí s WRC… :o) Progrese našich výsledků tady je, zlepšujeme se.
    ME: Domácí soutěž je vždycky nejtěžší, což jsme potvrdili. Budou-li tam moct startovat vozy WRC, pak pro vítězství uděláme maximum.
    ŠV: Když nad tím tak přemýšlím…, kdyby se u nás jelo super rally, tak my jedeme pořád: jedna bouda, ohnutá ramena, ulámaná kola… nic vážného, co by nešlo do druhého dne opravit. Navíc jsme s Peugeotem nikdy vážně nebourali…
  • Byla blovická porážka V. Pecha podobným zlomem jako Krumlov ve velkých soutěžích?
    ŠV: Podle mě ani ne. Ve sprintech jsme si věřili více než ve dvoudenních, ale porazit Vencu na jeho domácí půdě bylo fajn.
    ME: Ve sprintech platí, kdo vyhraje 1. RZ, vyhraje celý závod. V Krumlově to bylo o moc složitější, ale porazit Vencu doma se jen tak někomu nepodaří.
  • Barumka a zákaz Vašeho startu na ní - je k tomu dnes co říci, nebo je to stále nedořešené…
    TP: Kauza, kterou mají v ruce právníci…
    ŠV: V žádném případě nesmí skončit vyšuměním. Musíme to dořešit se vším všudy.
    ME: … bohužel se teď už moc nezmění. Nestartovali jsme a body brali jiní…
  • OMV Rally Deutschland - co byste z dnešního pohledu udělali jinak, co ve Vás zanechala světová soutěž… Netajíte se tím, že se chcete za rok vrátit, je to dáno relativní blízkostí, nebo různorodostí tratě, nebo sponzory, nebo…
    ŠV: Co bych udělal jinak? Neboural bych ten druhý den (smích), rád na tuto akci vzpomínám. Je to cesta dál, u nás víš přesně, co tě čeká, tady nevíš, do čeho jdeš.
    ME: Je to dáno různorodostí tratě, atmosférou… prostě nádhera. Sbíráme cenné zkušenosti, něco zcela jiného. Prostě MS je nejlepší! V Čechách už to známe… Soutěž samotná v nás zanechala skvělý pocit, myslím si, že bychom toho moc neměnili. Tratě pěkné, auto jelo, tým fungoval, bavilo nás to!
    TP: Obrovská rally škola a výzva pro budoucí roky, pro nás pro všechny.
  • Byla by další účast na Deutschlandu už jednodušší, že víte co a jak, nebo je to vždy moc náročné?
    TP: Já doufám, že jednodušší. Ale příprava bude stejná, a doufám, že snad i lepší…
  • Po příjemném vystoupení na soutěži mistroství světa na vás čekal Vyškov a návrat na známá teritoria domácích sprintů. Jaký byl vlastně ten návrat?
    ŠV: Letos je pro mě problém v přepínání režimů. Ne u auta, ale u člověka: práce vs. rally. Na tohle jsou nejhorší právě sprinty. Po závodech se vrátím, od pondělka normálně dělám, ve čtvrtek jedu z Liberce, cestou se zastavím na naší provozovně v Praze, kde dále jednám a řeším. Pak se přesunu do místa závodů, odtrénujeme a pak do toho musíme jít hned naplno. Je to extrémní zátěž. Od 1. km zkoušky děsná dávačka… Na Německo jsme se připravovali a koncentrovali delší dobu a bylo to znát.
    ME: To se vážně nedá srovnat, ono se to ani srovnávat nedá! MS přeci musí být
    nej, a také že bylo! Jsem rád za každý kilometr ve WRC!
  • Příbram a Vaše druhé vítězství, tentokrát doma u Myšáků. Co bránilo tomu, abyste uspěli už dříve a na více soutěžích?
    ME: Vyhrát doma je prostě super! Vytahuji se, že jsem nerychlejší muž ve městě (velký smích)! Obecně nám chyběla trocha sportovního štěstí a také určité zkušenosti. Těžko se srovnávají i výkony, když máš absolutně rozdílnou techniku…
  • Další zahraniční zkušenost, tentokrát šotolinový Waldviertel. Dá se říci, že po všech druzích asfaltu z domova, po sněhu z Rakouska, vám chyběla právě šotolina do úplného výčtu povrchů, na kterých se dá závodit. Nikdy jste se netajili tím, že právě tohle Vás láká… zájem přetrvává?
    ŠV: Šotolina je dobrá, ale na té opravdové máme odjeto hodně málo. Vážně mě to oslovilo, tak předpokládám, že v tom něco podnikneme…
    ME: Krásný zážitek, jsme zas o něco zkušenější. Jasně, že nás to láká…
  • Dvojnásobní Více než mistři… je to pro Vás úspěch, nebo zklamání?
    ŠV: Vicemistři chtěli být mistry, to je jasné. Ovšem střízlivým pohledem lze spatřit jasný úspěch, vždyť jsme bojovali, je to cenné a vybojované vicemistrovství.
    ME: Podle mě je to jasný úspěch! I když jeden titul by bodnul, ale co, to je motorsport.
    TP: Obojí. Myslím, že letos nám chybělo trochu toho závodního štěstíčka, jinak OK.
  • Peugeot 206 WRC byl ve světě velice úspěšný a se všemi evolucemi dokázal porážet své soupeře. Vaše auto je přeci jen už staršího data výroby i specifikace. Během roku se objevily problémy, je auto už uzávoděné?
    ŠV: Myslím si, že auto je snad ještě pořád dostatečné. Vždy jsme handicap v podobě stáří vozu převálcovali našim nasazením. Jsme na to zvyklí, bojovat s těmi, kteří mají lepší auta. Faktem je, že rychlé asfaltové tratě nám ty boje příliš neulehčily. Na naše tratě by byla nová specifikace 206 WRC 2003 jasně lepší, ale jde o to, na kolik bych dokázal ten rozdíl mezi auty využít, jestli na 20% nebo na sto. Na Německo bych rád zkusil něco novějšího, tam by nás to mohlo hodně zrychlit.
  • Nechybí vám v poslední době v domácí rally tak nějak radost z ježdění, taková živelnost a spontánnost z dřívějška? Bývalo to určitě jiné…
    ŠV: Rozhodně chybí! Úroveň šla dolů, soupeři ubyli… Dříve jsem udělal chybu a šel ze druhého na osmé místo, dnes se nic neděje… dnes můžeme být druzí o 2 sekundy, ale i o tři minuty!
    ME: Jezdíme stále s radostí, ale asi stárneme. Na každých závodech jsme s Vencou závodili o desetinky, takže každá kravinka by byla znát na čase.
    TP: Vzhledem k tomu, že i mě živí sport a marketing, jsem dost často blízko sportovní realitě. A dnes je sport především o penězích - ať se to někomu líbí či ne. A samozřejmě peníze to všechno velmi ovlivňují a tvoří přirozené propasti.
  • Jak se podle Vás vyvíjela divácká kulisa během celého roku, je úbytek lidí z auta také tolik patrný?
    ŠV: Jasně, že je to znát. Vývoj jde špatným směrem…
    ME: Ano, i z auta to je hodně znát. Odhadem tak 2/3 lidí jsou pryč :o(
    TP: Vše svádíme na zaslepenost činovníků FASu, ale myslím, že ten pravý úpadek teprve přijde (bohužel)…
  • Před lety jste Štěpáne odcházeli s bráchou z okruhů, které byly v té době pro Vás už o ničem. Není rally v současné době na tom podobně?
    ŠV: Rally je nyní v jiné fázi, než tehdy okruhové závodění. Rally šla prudce nahoru a i přes postupný propad není dnes u nás lepší alternativa. Do budoucna musíme hledat takové soutěže, kde budeme vítáni…
  • Co brání rally u nás nejvíce? Špatná organizace, vysoké startovné, nesmyslné požadavky a rozhodnutí autoklubu…?
    ŠV: Celkové nepochopení principu. Posádka (tým), pořadatel, organizátor, federace… každý jde jiným směrem, řada necitlivých rozhodnutí, chybí motivace. Všem. Tady nás nepustí na start, naopak venku nás lákají a jsou ochotni a schopni ledacos zaplatit a pomoci…
    ME: Podle mě je to jednoznačně rozhodování autoklubu!
  • A co z výše jmenovaného nejvíce štve tebe? Co ti bere náladu…
    ME: Jednání federace. Někdy mi připadá, že rally je to poslední, co je zajímá. Prostě takoví soudruzi!
    TP: Neuvěřitelná zaslepenost těch odpovědných. Vím, že to není jednoduché, ale oni neumějí, nebo nechtějí naslouchat a dělají to již mnoho let.
  • Nebylo toho závodění na Vás letos přeci jen už trochu moc? Komplet MMČR a sprinty (až na Barumku a Třebíč, samo)… Waldviertel a svět… tak náročné a vyčerpávající?
    ŠV: Trošku už ano. Když si musím klást otázku, proč to vlastně dělám, tak pak jsem unavený a otrávený. Když nás to baví a jedeme tam, kde to má smysl, je to jiné a je jasné proč to děláme. To na únavu není ani pomyšlení.
    ME: Malinko víc toho bylo, ale jak už jsem říkal, každý ujetý kilometr s WRC je fajn.
    TP: Pravda, letos to bylo maximálně vyčerpávající. Závod samotný, to už je opravdu jen to pozlátko. A každý, kdo zná Štěpána, tak ví, že je to velmi inteligentní a oprávněně náročný jezdec. Nikomu nedává prostor pro chyby a to je někdy opravdu stresující!
  • Jaká světová soutěž (bez ohledu na dostupnost a náročnost) by tě lákala?
    ŠV: Austrálie se mi moc líbila, ale mám z ní respekt. Finsko, Švédsko… nádherné tratě, ale nedá se tam vyjet bez zkušeností.
    ME: U mě by to asi taky vyhrálo Finsko, Švédsko nebo Austrálie.
    TP: Jako manager teamu bych asi volil New Zealand, ale pokud bych měl řídit, tak jednoznačně Švédská rally!
  • A v jakém autě se na ní svézt?
    ŠV: Xsara… v tuhle chvíli je asi nejlepší, ale každé tovární auto je jinde, než to naše :o)
    ME: Jakýkoli tovární vůz…
    TP: Jednoznačně Peugeot (206 WRC, 307 WRC)!
  • Zpět do reality… předpokládám, že vynecháváte Pražský rallysprint, takže letos u nás už nepojedete… Následující soutěží bude tedy Jänner?
    ŠV: Tak, tak.
    ME: Přihláška do Rakouska je již odeslána, 2. ledna odjezd.
    TP: Už se těšíme a připravujeme.
  • Je něco víc známo o příštím roku? Auto, soutěže, sponzoři…
    TP: Vše řešíme, ale zatím nepovíme :o)
    ŠV: Koncept máme odsouhlasený, zhruba 5x u nás a něco ve světě.
    ME: Začneme s naším repasovaným lvíčkem a už se na to těšíme.
  • Peugeot se oficiálně stáhl ze světové rally. Rozprodal svá auta do soukromých týmů, jste v kontaktu s někým, např. s Bozianem?
    ŠV: Ne, nejsme v kontaktu. Kdysi nám nabízeli červené 206 WRC spec. 2003, ale teď bude na prodej, či k najmutí i 307 WRC…
  • Když sledujete vývoj rally ve světě, co říkáte na novinky jako je super rally, mechanické diferenciály, menší úpravy motorů, béčkové týmy se současnými auty, S2000… ?
    ŠV: Má-li úprava pravidel hlavu a patu, jsem jednoznačně pro, proč ne. Vždyť i ve F1 jsou auta neustále omezována a jezdí stále rychleji… S2000 je zatím neznámou, ale auta WRC asi hned tak něco nenahradí!
    ME: Super rally je docela dobrý systém. Mechanické diferenciály budou brzy srovnatelné s elektronicky řízenými. B-teamy je dobrý nápad, alespoň bude větší konkurence, no a S2000… nevím, nevím…
    TP: Sleduji tuto problematiku pozorněji víc než kdy jindy. Má to přímo - nepřímo dopad na naší budoucnost.
  • Šuškalo se cosi o OMV a Kronosu a o Xsarách WRC, co je na tom pravdy?
    ŠV: V Kronosu zakotvil Loeb, a nyní je tam již plno. Situaci sledujeme a s napětím čekáme, co vymyslí M. Stohl.
  • Jet např. komplet Evropu je pro Vás nezajímavé?
    TP: Byla to jedna z variant, dokud nezakázali start WRC, bohužel.
    ŠV: S 206 WRC nás tam nepustí, takže ne!
    ME: Každý závod v cizině je dobrý, ale Evropa dnes již nikoho moc nezajímá…
Díky Vám, pánové, za příjemné povídání, před nadcházející sezónou Vám přeji dostatečný odpočinek a do dalších závodů držím palce a přeji úspěšně dokončené závody.

Michal Oberstein

PR

oficiální stránky : http://www.tsvteam.cz/


 
 
Fotogalerie:   Sosnová 2005, Ivo Nesrovnal

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose