www.car.cz
 

Technologie TSI: Výkon a dynamika nejen pro Golf GT
     3.5.2006 05:55 - Pavel Jelínek


Praha . 2. května 2006 – Nabídku značky Volkswagen nyní rozšiřují vybrané modely s novým zážehovým motorem 1.4 TSI se zdvojeným přeplňováním a výkonem 125 kW/170 k (v „mírnější“ verzi 103 kW/140 k).

 

Výkon 170 k, maximální rychlost 220 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h pod osm sekund – to jsou parametry, které se dají očekávat od vozu poháněného motorem o zdvihovém objemu nějakých 2,2 či 2,3 l. Od takového agregátu ale zase těžko může řidič žádat průměrnou spotřebu jen lehce přes sedm litrů na 100 km. Přesto existuje motor, který toto vše dokáže – jde o unikátní zážehový motor TSI automobilky Volkswagen vybavený systémem přímého vstřikování benzinu do válců a zdvojeným přeplňováním „Twincharger“, který z objemu pouhých 1,4 l dává výkon 125 kW/170 k.

 

Motor 1.4 TSI „Twincharger“ se nejprve začal montovat do sportovně stylizovaných modelů Golf GT, dnes si jej však mohou zákazníci objednat i do vozů Golf, Golf Plus (motor 125 kW i verze se sníženým výkonem 103 kW) a Touran (pouze 103 kW). Již brzy se obě výkonnové verze objeví v nabídce i pro model Jetta.

 

Žádná kouzla – Twincharger!

Klíčem k mimořádným parametrům motoru 1.4 TSI je systém zdvojeného přeplňování „Twincharger“ do série uspořádaným turbodmychadlem a mechanickým Rootsovým kompresorem. Výsledkem tohoto unikátního řešení je kompaktní lehký agregát o objemu jen 1,4 l, jehož parametry jsou však srovnatelné s nepřeplňovaným zážehovým motorem o objemu 2,3 l, přičemž ovšem jeho spotřeba je asi o pětinu nižší!

 

 

Přeplňování spalovacích motorů je obecně velmi efektivní cesta k vyšším výkonům, nižší spotřebě a čistším spalinám. Nejrozšířenější systém přeplňování turbodmychadlem má však zejména u menších motorů velkou slabinu v malém točivém momentu a nízkém výkonu v nižších otáčkách, kdy malé množství výfukových plynů nedokáže dostatečně roztočit turbínu dmychadla. Konstruktéři automobilky Volkswagen proto připravili systém „Twincharger“, kdy v nízkých otáčkách motor „dopuje“ mechanicky poháněný Rootsův kompresor, který se samočinně připojuje a odpojuje prostřednictvím elektronicky řízené magnetické spojky, zatímco ve vyšších otáčkách přebírá úkol zásobovat spalovací prostory dostatkem vzduchu tradiční turbodmychadlo.

 

Systém zdvojeného přeplňování „Twincharger“ tedy eliminuje slabiny a naopak využívá přednosti obou tradičních způsobů přeplňování: Mechanicky poháněný kompresor dává dostatečný plnicí přetlak už od nejnižších otáček, přičemž po roztočení motoru do oblasti středních otáček, kdy starost o plnění motoru přebírá turbodmychadlo, se kompresor samočinně odpojuje a neodčerpává tak část výkonu motoru pro svůj pohon, což se samozřejmě odrazí v nižší spotřebě.

 

Twincharger oceňují i odborníci

Unikátní motor 1.4 TSI „Twincharger“ oceňují i odborníci – mezinárodně respektovanou cenu „Paul Pietsch Award“ německého motoristického magazínu „auto motor und sport“ za rok 2006 totiž získal Dr. Rudolf Krebs, vedoucí vývoje motorů automobilky Volkswagen. Hodnotící porota označila výkonný a hospodárný motor TSI za „výjimečný a průkopnický agregát v rámci celého automobilového sektoru“.

 

Cena „Paul Pietsch Award“ je už druhým velkým oceněním motoru „Twincharger“ – vloni na podzim dostal motor TSI cenu za inovaci od amerického vědeckého žurnálu „Popular Science“.

 

  

Import Volkswagen Group

AC&C Public Relations

 

 

www.volkswagen.cz


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose