www.car.cz
 

Co to vlastně napsal Michal Štěpanovský o Šumavě 2004?!
     Pavel Jelínek


Text Michala Štěpanovského o nedávné Rallye Šumava Mogul 2004 , který značně rozčílil pořadatele  tohoto podniku, kteří jej proto  příště nebudou  akreditovat  na jimi  organizovaných podnicích......

Pořadatelská fraška

Šumavská rallye poškodila vinou necitlivých rozhodnutí organizátorů úroveň českých automobilových soutěží.

Podnik s centrem v Klatovech tradičně zahajoval Mezinárodní mistrovství republiky. Letos tomu však bylo jinak, neboť šampionát začal první lednový víkend skvěle uspořádanou rakouskou Jänner rallye. Pořadatelé posunuli termín Šumavy o čtrnáct dní kupředu, ale ačkoliv jim počasí dalo jasný signál, oni naprosto selhali!

Předehrou byla kalamita
Vše začalo více jak týden před soutěží, když pořadatelé z Pošumavského automotoklubu rozesílali posádkám potvrzenou přihlášku s bulletinem, ve kterém se hovořilo o možném použití pneumatik s protiskluzovými hroty (hřeby). Týmy, které disponují vozy specifikace WRC, si až na výjimku (Seat Sport Czech) pořídily pneumatiky s hroty, případně doplnily zásoby pneu z Jänner rallye. Jedna pneumatika s hřeby je zhruba o 50 procent dražší než klasická.

Každý tým tak musel vytáhnout z kasy přibližně 150 až 200 tisíc korun, někdo možná i více. "Jestliže chcete vyhrát, musíte nakoupit více sad a být připraveni na podmínky, které při soutěži vzniknou," říkal Roman Kresta, který měl premiéru za volantem Subaru Impreza WRC.
Scénář pokračoval sněhovou kalamitou na Vimpersku, která narušila průběh seznamovacích jízd, při nichž se dokonce objevovaly automobily v protisměru, tréninkové vozy klouzaly ve vyjetých kolejích a jejich řidiči kličkovali mezi spadanými stromy... foto Petr FitzPořadatelé pro soutěž zkrátili (počítáme-li i druhé průjezdy erzetou) šest zkoušek v délce 40 kilometrů.

Co je to ME?
S ohledem na statut mistrovství Evropy, který klatovská soutěž má, museli pořadatelé upravit start vozů skupiny A8 (včetně WRC), která podle rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace (FIA) nesmí v ME soutěžit. Rozdíl mezi posledním vozem skupiny A8 a prvním strojem jedoucím v rámci ME si určuje pořadatel rallye. Na Šumavě byl 45 minut, a to bylo hodně. V konečném efektu to neprospělo sportovnímu průběhu soutěže, protože podmínky na trati se během té doby otočily. Změna povrchu v sobotních zkouškách se bezpochyby líbila jezdcům s produkčními vozy a nelze se jim divit.
V každém případě však tuto situaci neocenili diváci, kteří museli mrznout u trati! A nadšeni nebyli ani jezdci kategorie A8. "Přijedeme do cíle zkoušky, ale skutečné pořadí jsme se v sobotu dovídali o hodinu a dvě až tři erzety později," poznamenal jeden ze spolujezdců ve voze WRC. Člověka napadá, zda pořadatelé měli tolik lpět na statutu ME, který jim posádky ze zahraničí nepřitahoval. Pořadatelé rakouské Jänner rallye se "Evropy" zřekli a startovní pole měli pěkně seřazené se všemi vozy. V okolí Klatov a Vimperka se na jejich skvělou organizaci často vzpomínalo...

Co, kdo a kdy viděl...
Drama se začalo rodit v pátek podvečer, kdy už jezdci věděli, že se organizátoři rozhodli nepovolit nasazení pneumatik s hroty. A to navzdory očekávanému ochlazení a sněžení. V sobotu hodně brzo ráno vyrazili špioni nejlepších posádek na trať zkoušek a jejich informace byly jednoznačné: všude je sníh a led, je to jednoznačně na hroty. Jakákoliv intervence u ředitele soutěže Milana Pospíšila byla marná. "Volal jsem a říkal, co se děje, vždyť nám jel špiona Jindra Štolfa a ten má nějaké zkušenosti. Byl jsem odmítnut s tím, že oni mají jiné informace a hřeby se nepojedou," řekl Miroslav Fanta, ostřílený spolujezdec Tomáše Vojtěcha. Ředitel se bránil slovy: "Souvislá vrstva musí být po celé délce zkoušky a tato podmínka výjimky nebyla splněna. Tam jely dříve i ženy s dětmi do školky. Pokud se jezdci s WRC cítí poškozeni, tak musí ubrat a jet tak, aby auto nerozbili," říkal mj. ředitel Pospíšil (Redakce SM má k dispozici doslovný přepis rozhovoru s ředitelem soutěže).

foto : Jiří RohlenaPadlo slovo výjimka. Pořadatelé měli od Ministerstva dopravy udělenou výjimku, která jim umožňovala povolit použití pneumatik s hroty místech, kde je souvislá vrstva sněhu nebo ledu. Závodníci i jejich předjezdci tvrdili, že taková situace na trati byla, ředitelství (včetně sportovních komisařů), které se naposledy přesvědčilo o stavu tratí hodinu po půlnoci, tvrdošíjně stálo na svém. Slova předních závodníků nešlo v některých momentech ani reprodukovat, jejich výtah uvádíme ve vloženém textu...
Argumentace pořadatelů, že by hroty poškodily komunikace, je falešný. Na každé pneumatice, které měly týmy připraveny v servisu ve Vimperku, je 240 hrotů, které nesmí vystupovat z pneumatiky více než 4 milimetry a musí mít dvě příruby. V případě jízdy po asfaltu se hrot do pneumatiky vtlačí nebo, v případě zahřátí gumy či jejího opotřebení, z pneu vypadne. Tento fakt nám mj. potvrdili technici firmy Michelin, kteří byli soutěži přítomni.

Síra a oheň
Pořadatelé, především slovy ředitele, hájili své rozhodnutí nepovolit pneumatiky s hřeby slovy o rovných podmínkách pro všechny soutěžící. Soudný člověk spíše řekne, že rovné podmínky znamená dát možnost výběru a nikoliv ji omezovat zákazem. Motoristický sport je především o penězích, to není žádné tajemství. A vždy budou existovat ti, kteří mají více, a ti, co mají méně. A přece nikdo nemůže chtít, aby např. ve formuli 1 stavěli auta na startu hendikepově podle rozpočtu jednotlivých týmů...
foto Jiří RohlenaDalším důkazem, že organizátorům chyběl cit pro soutěž, byla desátá rychlostní zkouška, na niž poslali sypací vůz a posádky o tom neinformovali. Jezdci, kteří měli informace od svých předjezdců, přijeli na start zkoušky se zimními pneumatikami (menší kola), museli jet po asfaltu a byli tím pádem handicapováni. A kde jsou slova pořadatelů o rovných podmínkách pro všechny soutěžící...?

Co se dělo ve Vimperku
Na každé automobilové soutěži bývá ozdobou servisní zóna. Zde se koncentrují účastníci soutěže a diváci, kteří si mohou zblízka prohlédnout závodní vozy, na nichž se pracuje, případně pohovořit s jezdci nebo si prohlédnout zázemí týmů. Pro všechny bez rozdílu je příjemné, jsou-li koncentrováni na co nejmenším prostoru a všude je jasná orientace.
V kasárnách nad Vimperkem, kde byla při soutěži soustředěna servisní zóna, však panoval dokonalý chaos. Posádky často nevěděly, kudy přijet do časové kontroly, jednotlivé týmy byly nesmyslně roztahány po rozlehlých prostorách celých kasáren. Diváci podle zmatených pokynů organizátorů často projížděli časovou kontrolou nebo tankovacími zónami, což je jev naprosto nevídaný na jakékoliv soutěži v republice nebo ve světě!

Potlesk pro Prokopa
Soutěž samotnou zahájil nejlépe Pech, ale na třetí rychlostní zkoušce dostal v rychlé pravé zatáčce smyk a ocitl se v příkopu, kde lehce zranil na noze jednoho z diváků. Ze hry byl už Štěpán Vojtěch, když se rozpadlo turbodmychadlo jeho peugeotu, a do vedení šel Kresta. Jeho šance skončily na osmé erzetě (druhá sobotní, na kterou jezdci žádali povolení pneumatik s hroty), kde se s vozem ocitl v závěji. To už se na trati změnily podmínky a zatímco vozy WRC klouzaly na sněhu a ledu, ostatní posádky už jely na mokrém asfaltu a absolutní pořadí se dramaticky proměnilo.

Po sedmé zkoušce byly na prvních sedmi místech vozy WRC, ale po osmé erzetě je na prvních čtyřech místech vystřídaly produkční vozy (skupina N) a po RZ 10, byly v první desítce dvě "véercéčka" a osm produkčních automobilů! Na RZ 8 byl nejrychlejší z posádek kategorie WRC Pech, který s focusem na 43. místě zaostal za vítězem zkoušky Janem Štěpánkem na produkčním Subaru Impreza Sti o 2:11,4 minuty!

Divák se zeptá, jak je to možné... Vysvětlení je jednoduché. Za jízdy na asfaltu, šotolině nebo sněhu (ovšem při použití pneu s hroty) vysílají senzory na voze WRC do elektronické řidicí jednotky mj. také impulzy o prokluzu kol a jednotka data v desetitisícinách sekundy vyhodnotí a rozděluje tlak do diferenciálů, aby byla zajištěna maximální adheze vozu. Když se ovšem závodní speciál při jízdě na sněhu bez pneumatik s hroty nepředvídatelně smýká, řidicí jednotka nedokáže vyslat odpovídající signály do diferenciálů a vůz se těžko ovládá.

Za dané situace jezdec buď riskuje rychlou jízdou, nebo vypne elektroniku a zvolí opatrnější tempo. Nejlépe se z jezdců s WRC s danou situací vypořádal Martin Prokop a mohutným finišem se v předposlední erzetě dostal do vedení a na cílovou rampu v Klatovech přijel jako první. "Samozřejmě jsem hodně spokojený. Neměl jsem během soutěže žádný problém a ani neudělal chybu, zatímco soupeři problémy měli. A také mi pomohlo počasí," skromně zhodnotil své vítězství jezdec týmu Jipocar Racing.
Na závěr výrok jednoho z účastníků: "Po těch loňských zmatcích jsem si myslel, že už nejde tuhle soutěž udělat hůř. A ono to šlo."

Michal Štěpanovský
Svět motorů

články,  kritizující dění na letošní  Šumavě  zde.

Návrat starých časů…? CENZURA ze strany funkcionářů ?!

Šumava 2004 - opět poněkud rozčarování i amatérismus

Vojtěši otevřeně : „Šumava“ v rukou packalů

Šumava plná havárií a velkých výsledkových překvapení

a naopak - stanovisko ředitele podniku:

Ředitel Rally Šumava se nedomnívá, že by pořadatelé pochybili!!

Zde můžete   případně diskutovat: fotogalerie  zcela  dole


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose