www.car.cz
 

IV. ročník Autotec rally ohrožen? Úředník selhal, ale soutěž bude
     1.1.2000 00:01 - tisková zpráva


Zhruba tři týdny zbývají do startu čtvrtého ročníku brněnské Autotec rally 2004, ale pořadatelé ještě nemají zcela jasno, kudy povede její trať. Před několika dny se totiž dozvěděli, že jedna z plánovaných nových rychlostních zkoušek na Blanensku, která navíc měla být novinkou i chloubou soutěže, musí být zrušena. Státní úředníci, kteří právě v těchto dnech stávkují a vyžadují další miliardy na své platy, totiž poněkud selhali a povolili dvě akce v jedné lokalitě. Vyškovští pořadatelé rallye tedy na poslední chvíli musí jednat o povolení náhradního úseku, měnit trať, časový harmonogram, mapy, itineráře i veškeré další podklady pro uspořádání soutěže. Všichni ale věří, že se v Brně 15. května přes tento problém pojede.
 
Několik otázek pro upřesnění celé situace nám zodpověděl Jan Olejníček, tajemník soutěže, přestože má v těchto dnech opravdu mnoho starostí s operativním řešením nečekaných  změn.
Proslýchá se, že přípravu letošní Autotec rally provázejí nějaké problémy?
Ano, potkalo nás bohužel asi to nejhorší, co může organizátora tak rozsáhlé a na projednávání náročné akce potkat. V době, kdy již byly po nekonečných jednáních získány souhlasy desítek obcí, vlastníků komunikací a dotčených orgánů státní správy, v době, kdy je zpracován kompletní itinerář trati, vytištěna většina oficiálních dokumentů akce, jsme obdrželi dopis z odboru životního prostředí Městského úřadu Blansko, že 10. března 2004 vydal jinému subjektu povolení ke konání jiné sportovní akce ve stejném termínu a ve stejné lokalitě, jakou měla procházet jedna z nových rychlostních zkoušek Autotec rally. Měla být zajímavým zpestřením rally,  zahrnovala krásný úsek na šotolinové lesní cestě. Máme písemné povolení vlastníka lesa a lesní cesty, máme písemný souhlas Města Blanska, vydaný na základě předchozích písemných souhlasů místních občanských aktivů částí Hořice a Olešná, ...
Jak je to možné?
Tento stav má podle všeho dvě hlavní příčiny: Tou prvou je, že vlastník lesa – společnost Lesy města Brna, spol. s r. o. – patrně vydal dvěma pořadatelům povolení ke konání jejich akcí ve stejné lokalitě a ve stejném termínu. Druhou příčinou je, že odbor životního prostředí MěÚ Blansko, ačkoli byl již 22. ledna 2004 písemným podáním našeho klubu seznámen s přesným termínem i trasou námi připravovaného závodu, přesto údajně vydal 10. března 2004 již zmíněné povolení, aniž náš klub před tím jakkoli upozornil na tuto termínovou kolizi. Pořadatele té souběžné akce – RSK Blansko - o této kolizi informoval, jak se ukázalo, když jsme se snažili narychlo iniciovat společné jednání a pokusit se kolizi řešit.
 
Věděli o tomto problému přibližně měsíc, ale neozval se nám nikdo. V tom vidíme jisté pochybení úředníků z odboru životního prostředí. My jsme je o termínu a lokalitě našeho sportovního podniku včas písemně informovali. Mezitím se akce projednávala, odbor životního prostředí si od nás vyžádal podrobnější mapu trati, za celou dobu ale nevyslovil ani náznak toho, že by rychlostní zkouška mohla být zamítnuta. Neexistuje žádný požadavek tohoto úřadu, který bychom nesplnili. Povinnost oznámit akci jsme splnili v souladu s příslušným ustanovením zákona o lesích více než 30 dnů před termínem konání a se všemi zákonem stanovenými náležitostmi. Přesto hodlají naše oznámení zamítnout, protože v tom místě povolili akci jinou. Jak jsem již řekl, pokusili jsme se ještě jednat s druhým z pořadatelů o podmínkách souběžného konání obou akcí.
 
Jak to dopadlo?
Bohužel špatně. Byla nám přislíbena schůzka těsně po velikonočních svátcích. Jenže na poslední chvíli ji RSK e-mailem odvolal s odůvodněním, že je bezpředmětná, protože prý tu „akci nemáme povolenu od orgánu státní správy a povolení nám ani nehodlají dát“.
 
Za této situace jsme ještě požádali o jednání místostarostu Města Blanska Mgr. Poláka, který v dosavadních jednáních ohledně přípravy rally město zastupoval. Ochotně souhlasil, jednání na jeho úrovni se uskutečnilo v pátek 16. dubna, ale skončilo patovou situací. Oba podniky jsou již připraveny, změna termínu není možná a zdá se, že souběžné konání tak rozdílných akcí by mohlo být problematické. My jsme nabídli ústupek, spočívající ve zkrácení rychlostní zkoušky, ale ani na tento návrh zástupci RSK nepřistoupili s tím, že musejí věc nejprve řádně projednat. Ponechali si čas na rozmyšlenou.               
 
Nešlo pokusit se změnit trať dokud byl ještě čas?
Samozřejmě, že by to šlo. Proto jsme psali hned v lednu všem, kterých se trať rally nějakým způsobem dotýká. Když se objeví problém, jde se samozřejmě jinam. Takových neúspěšných pokusů bývá několik. Jenže v tomto případě nikdo námitky nevznesl, o této termínové kolizi jsme vůbec nevěděli. Dozvěděli jsme se o ní z dopisu odboru životního prostředí MěÚ Blansko, který jsme dostali 6. dubna. To je skoro měsíc po tom, kdy tento odbor vydal povolení druhému pořadateli....
 
Ale to by se snad stát nemělo?
Ano, tento postup úředníků asi není úplně v pořádku. Vyměnili jsme si několik e-mailů, oni neustále poukazují na to, že jsme jim nedodali včas souhlas vlastníka lesa. To není pravda. Zákon stanoví termín nejpozději 30 dnů před konáním akce a tuto povinnost jsme prokazatelně splnili. My jsme s vlastníkem lesa jednali asi od poloviny ledna, nejprve jsme společně hledali vhodnou trasu. Výsledná varianta byla doporučena právě vlastníkem lesa jako pro něj nejpřijatelnější. Mimoto musí být trasa RZ, která dále pokračovala po místní komunikaci a po silnicích, odsouhlasena vlastníky komunikací, obcemi... To všechno představuje určitý čas, než vznikne definitivní podoba trati.
 
Našemu klubu vydal vlastník lesa písemný souhlas s datem 19. 3., tedy v době, kdy mu již nepochybně mělo být doručeno povolení oné konkurenční akce, pokud bylo skutečně vydáno odborem životního prostředí druhému z pořadatelů 10. března. Zdá se, že tady někde něco hodně zaskřípalo. Znovu opakuji – již 22. ledna byl odbor životního prostředí písemně informován o přípravě Autotec rally s přesným datem konání a plánkem návrhu trati.   
 
Ta zmařená práce určitě něco stála, neuvažujete požadovat po někom náhradu vzniklé škody?
Asi ne. Možná bychom se mohli pokusit uplatnit požadavek na náhradu škody způsobené chybným postupem, případně nečinností správního úřadu, ale uvidíme, jak celá věc dopadne. Zatím není jasno ani v tom, jak bude odbor životního prostředí dále postupovat. Říkají sice „nehodláme povolit“...
 
Jenže pokud vím, tak povolování nebo nepovolování podléhá pravidlům zákona o správním řízení, která tady rozhodně naplněna nejsou, navíc zákon o lesích v předmětném ustanovení ve vztahu ke správnímu úřadu nehovoří nic o povolení, nýbrž stanoví pořadateli hromadné sportovní akce povinnost akci oznámit s tím, že správní úřad může do 15 dnů stanovit podmínky... Takže uvidíme, co bude v rozhodnutí, jak bude rozhodnutí zdůvodněno, jaká bude možnost opravných prostředků. Ale to všechno již samozřejmě bude pro tuto rally pozdě.
 
Znamená to, že letošní ročník Autotec rally je opravdu ohrožen?
Tak hrozné to snad nebude, i když k optimismu moc důvodů není. Nejsou to jen potíže, o kterých jsem hovořil doteď, ale jsou zde i určité problémy finanční. Při jednání o trati všude slyšíme „jó, veletrhy, tak to byste na nás nemuseli tak šetřit...“. Jen se usmíváme. Skutečnou částku, se kterou musíme vyjít, ani nelze vyslovit.
 
Ale myslím, že bychom byli špatní fandové rally, kdybychom se nepokusili v této situaci „použít“ nějakou krizovou variantu. Hned po onom patovém jednání jsme se vydali na trať. Člověku sice stále něco našeptává, že nejlepší by bylo s tím seknout, ale nejde to. V rukávu byl jeden tip – hned jsme ten úsek shlédli a už se na tom pracuje. Pokud by si třeba jen jediná radnice ponechala na vyřízení našich „zoufalých proseb“ obvyklé úřední termíny, není to samozřejmě zvládnutelné ani teoreticky. Vždyť do startu už nezbývá ani celý měsíc. Ale naděje umírá jako poslední a já věřím, že někde existují i takoví úředníci, kteří mají zájem, aby věci spěly rychle kupředu. Při dobré vůli je to zvládnutelné, aniž by se cokoli ošidilo. Ale musí se chtít. Takže to zkoušíme ještě kousíček severněji...
 
Nešlo by prozradit něco konkrétnějšího?
Ne, v tomto stádiu určitě ne. Musíme velmi rychle oběhnout příslušné obce a úřady a hlavně se musíme pokusit uspět. Je to spousta papírů a málo času. Když se to podaří, za dva týdny to bude vědět každý fanda rally a my upřímně a veřejně poděkujeme všem, kdo se o to přičiní. Když se to nepodaří, příčina bude jasná: Bylo už příliš pozdě.
 
Pokud se vrátím k osudu letošní Autotec rally – myslím, že se nemusí nikdo bát, že by se neuskutečnila. Nebude mít sice přes 80 km rychlostních zkoušek, jak jsme slibovali ve vydaných dokumentech, ale délka bude v normě. Jen tam nebude ta šotolina... 
 
 
 

Pavel Jelínek , www.car.cz, TVB1

Tisková informace číslo 2 k Autosalon rally 2004
 
V Brně 21. dubna 2004
 

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose