www.car.cz
 

Před lednovým Dakarem : Team de Rooy 2007: čas pomsty nadešel
     25.11.2006 09:25 - Pavel Jelínek


Jan de Rooy je zpátky. Je zpátky ve velkém stylu. Je zpátky, jako obvykle, v inovátorském duchu a posouvá měřítka své kategorie opět o kus dál. Přitahuje pozornost nejen nezvyklými technickými řešeními, ale také naprosto nekompromisním tahem na branku, v níž se skrývají dakarské vavříny...

 

Byl to potupný konec pro jeden z nejambicióznějších týmů na Dakaru, když ho pořadatelé nepustili na start posledního ročníku kvůli chybějící dokumentaci. Jenže už v březnu de Rooy testoval v Maroku zcela nový speciál a přemýšlel o tom, jak jej dostat na start, aby všem konečně vytřel zrak, když už mu pořadatelé neumožnili start s tak skvělým kamionem, jaký připravil naposledy. Proto byl iniciátorem změn v nejtěžší kategorii, které měly směřovat k uvolnění pravidel, nelpění na sériovosti, a umožnit vznik jakési superproduction kategorie mezi kamiony. Všechno ale dopadlo jinak.

 

Konec dohadů: tým de Rooy 2007 vyráží na Dakar 2007 se zcela novými speciály Ginaf X2222. „Když nás vrátili ze startu posledního Dakaru domů, aniž bychom si zazávodili byť jen jediný metr, bylo mi jasné, že s Dafem, který nemá ve výrobním programu vozy 4x4, bude velmi těžké dostat homologaci, pomocí níž bychom byli konkurenceschopní. Lámali jsme si hlavu nad tím, jak dál, když v Dafu přišli na nápad, využít homologace Ginafu pro rok 2007,“ říká Jan de Rooy.

 

Tým vyvinul a zkonstruoval tři zcela nové speciály, jejímž hlavním trumfem jsou speciální terénní nápravy irské firmy Timoney, s nezávislým zavěšením kol na dvojitých rovnoběžných příčných ramenech a osazených kotoučovými brzdami. Podobné řešení Ginaf už využíval na vozech týmu Ginaf Rally Power, tahle konstrukce je však subtilnější. Na rozdíl od kolegů z GRP (hydraulické pérování s tlumicím účinkem) využívá de Rooy odpružení vinutými pružinami se soustředným uložením tlumičů.

 

„Nové řešení jsme podrobili drakonickým testům, jízdní vlastnosti v terénu se opravdu mimořádně zlepšily. Navíc, ať jsme dělali, co jsme dělali, konstrukce se ukázala i při zatížení spolehlivější než ta minulá s tuhými nápravami,“ směje se de Rooy. Rám vozidla nebyl převzat z Dafu, ale je zcela jiných rozměrů. Tým Ginaf Rally power však na vozech X2222 SP používá masivnější rám.

 

Nové speciály zůstaly u osvědčené pohonné jednotky DAF o výkonu udávaných 800 koní, točivém momentu 3100 Nm a převodovky ZF. Kabina zůstala DAF, ale je níže uvedena, zcela nová je i nástavba se siluetou ostatních Ginafů, znovu otevřená zepředu i zezadu. Palivové nádrže se z místa nad zadní nápravou přesunuly na bok rámu.

 

Posádky zůstaly v podstatě beze změn. Jedničkou je Gerard de Rooy s tradičními spolujezdci Colsoulem a Sllatsem, jeho otec Jan si do kabiny posadí opět belgického soutěžního harcovníka Danyho Colebunderse a Clemense Smulderse. Týmovou trojkou bude Hugo Duisters v úloze rapid assistance, ovšem pozor, i on bude mít k dispozici speciál na stejné úrovni jako Jan a Gerard. Tým budou v asistenční kategorii podporovat dva servisní kamiony DAF.

 

Není třeba ptát se obou de Rooyů na ambice. Po takové míře inovací ani nelze myslet na nic jiného než na vítězství. I když, takový Tom Colsoul to vidí jinak: „Nejdůležitější bude porazit Kamaz, pak půjde všechno ostatní. Čas pomsty je zde.“ Jestli se to podaří i jestli subtilní a do značné míry revoluční konstrukce podvozku bude schopna absorbovat ostré závodní tempo, se teprve ukáže.

 

Jiří Vintr


 
 
Fotogalerie:   Setkání mistrů, Sosnová 2006, Ivo Nesrovnal

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose