www.car.cz
 

Komentář českokrumlovského RC RALLY CUPu 2006
     11.12.2006 18:47 - Pavel Jelínek


Jelikož jsem byl požádán, zda bych nenapsal komentář k letošní sezóně rádiem řízených modelů, tak jen pro pořádek musím uvést, že jsem ho sice napsal, ale nemohu třeba srovnávat s loňským ročníkem, kterého jsem se nezúčastnil (tedy s výjimkou posledního závodu, který byl mým premiérovým). Takže zhodnotím ročník letošní.

 

Předně je třeba pochválit pořadatele tohoto seriálu, protože snad mi dáte za pravdu, že co soutěž to perla a já osobně nemám absolutně žádných výtek na stranu pořadatelů. Letošní šampionát se skládal z deseti samostatných závodů, na kterých si závodníci užili úplně všechno, ať už od ledu a sněhu na první soutěži, přes šotolinu, bláto, beton, trávu, až po suchý asfalt na soutěži poslední.

 

Různorodost jednotlivých soutěží byla obdivuhodná. Zažitá vzpomínka na „běh o život“ při poslední rychlostní zkoušce poslední letošní soutěže připomíná i to, že k dobrému umístění bylo potřeba také celkem dobré fyzičky a výdrže. Jestli se tímto krumlovský RC autoklub rozhodl redukovat počet soutěžících v novém ročníku, tak se mu to naštěstí nepodařilo. Nelze také nepřipomenout, že startovní pole bylo velice vyrovnané a počet jezdců, kteří se umísťovali například „na bedně“ v absolutním pořadí také veliký.

 

Očekávalo se také, jak se loňský mistr Eda Harsa popere s obhajobou titulu v absolutní klasifikaci, protože titul obhájit je o hodně těžší, než ho poprvé získat. Letošní šampionát byl vypsán v absolutním pořadí, samostatně se hodnotila skupina A (libovolný motor) a skupina N (standardní motor Johnson 540). Dále byla vypsána kategorie juniorů, tedy jezdců do patnácti let. Další kategorií byla Skupina F2, tedy vozů s poháněnou jednou nápravou. Posledními hodnocenými poháry byl Pohár týmů a Pohár značek.

 

Ale pojďme už k samotným soutěžím. První soutěží, jedoucí se na konci února (tento termín měl zajistit pravé zimní podmínky) byla 1. ARCTIC RC RALLY. Jak už ale bývá zvykem, ani v únoru nemusí být zrovna zima, a tak sníh mizel před očima. Naštěstí se soutěž stihla tak, že se jela částečně i na sněhu a ledu. Díky oblevě byl ale na trati znát každý průjezd soutěžního vozu. Lednové představení týmů leccos naznačilo o složení startovního pole, ale až první ostrá soutěž vždy potvrdí informace o novinkách v soutěžních týmech. Hned na této úvodní soutěži šampionátu se sešlo pětadvacet startujících.

 

Vítězem 1. ARCTIC RC RALLY se stal Lukáš Kohout s Fordem Focus RS WRC, který zároveň vyhrál skupinu N. Jako druhý dojel Eda Harsa s dalším Fordem Focus WRC. Na třetím místě v absolutní klasifikaci a na prvním v hodnocení skupiny A dojel s Citroënem Xsara WRC Radek Perník. V kategorii juniorů zvítězil Jakub Fuksa s Audi Quattro Sport.

 

Druhou soutěží, která se jela o měsíc později byla 1. Bo-Fa RC RALLY. Závod, který se jel v areálu firmy RENAULT Borfaj, přivítal na startu celkem jedenadvacet soutěžících. Během dne panovalo špatné počasí, provázené dešťovými přeháňkami s různou intenzitou a dobou deště. Soutěž byla takovým malým Monte Carlem, protože na většině povrchů měřených úseků byly zbytky zimního posypu, které neskutečně klouzaly. Dále se soutěžící mohli setkat s ledovými plotnami nebo s průjezdem vodního brodu, který vytvořily vytrvalé přeháňky.

 

Hned na první rychlostní zkoušce ale pro poruchu nedojíždí Lukáš Kohout, vítěz první soutěže šampionátu. Ani o trochu lépe se nevede loňskému mistru a druhému muži úvodní soutěže Edovi Harsovi. Ten sice do cíle erzety doráží, ale s velkou časovou ztrátou, protože zhruba  v polovině erzety mu z jeho Fordu Focus WRC upadává zadní kolo. Je tak nucen zbytek měřeného úseku jet s pohonem jen přední nápravy. Ozdobou soutěže byl souboj o první místo mezi Jiřím Škodou a Robertem Dudou. Nakonec se tedy z prvního místa radoval Jiří Škoda s Fordem Focus RS WRC. Druhý dojel Robert Duda s Audi Quattro S1, který se stal vítězem skupiny N. Na třetím místě dojel Jiří Fazekaš se Subaru Impreza WRC. V kategorii juniorů si nejvíce bodů a první místo připsal František Slad s Fordem. Do průběžného vedení šampionátu se tak dostal Jiří Škoda, na druhém místě byl Lukáš Kohout (vedení ve skupině N), a na třetím Eda Harsa.

 

Další, v pořadí už třetí soutěží byla 2. RALLYSHOW DOMORADICE. Tento závod se jel už na konci dubna a během něj konečně panovalo hezké počasí. Hezké počasí panovalo až do předposlední rychlostní zkoušky, pak, ve finále se přihnala bouřka a kdo nepřezul pneumatiky v servisu, měl smůlu a jel na suchých v provazech deště. Soutěž se jela v Domoradicích na okraji Českého Krumlova. Povrchem byl suchý (a později mokrý) asfalt, beton, tráva, betonové teraso a jehličnatý povrch v lesíku. Největší radost musel mít zahradník hlavního sponzora, kterým bylo Truhlářství Perník, protože část rychlostní zkoušky vedla přímo v jejich záhonku před domem.

 

Po průjezdu tolika vozů kategorie WRC tam po zbytek roku nemohlo opravdu nic vyrůst. Spekuluje se o tom, jestli to nakonec nebyl záměr a rodina Perníků má nyní patent na stoprocentní se zbavení plevelu v záhonku. Sledujte tedy pravidelně pořad s Bédou Trávníčkem, kde by jsme se o této nové, revoluční metodě měli dozvědět více. Vítězem této soutěže se stal Eda Harsa, který zároveň zvítězil v hodnocení skupiny N. Tato soutěž byla již třetí, kterou vyhrál pokaždé někdo jiný.

 

Na druhém místě dojel Jakub Dufek s Renaultem Megane Maxi, třetí místo obsadil do té doby vedoucí muž absolutní klasifikace Jiří Škoda s Fordem. Zároveň tak vyhrál skupinu A. Ve třídě juniorů se radoval z vítězství Daniel Haitmann ml. jedoucí s vozem Ford Focus WRC. V celkovém hodnocení šampionátu se ve vedení udržel Jiří Škoda, na druhém místě byl Eda Harsa (vedoucí muž skupiny N), a na třetím místě Lukáš Kohout.

 

Čtvrtým závodem RC RALLY CUPu 2006 byla 1. RC RALLY VYŠNÝ, která se jela v přírodním terénu bývalého lomu. Bohužel i této soutěži nepřálo počasí a od časného rána vydatně pršelo. To se bohužel negativně projevilo na úsecích tratě, kde podkladem byla hlína. Tento povrch se rozbahnil a stal se tak povrchem spíše pro off-roadové závodění. Ale rallye je rallye, a ta se jede za každého počasí! S tím se muselo vyrovnat i jedenadvacet soutěžících. Vítězem opravdu velice těžké soutěže se stal Eda Harsa, poprvé startují se širokou verzí Fordu Focus WRC a také s áčkovým motorem. Na druhém místě se umístil Petr Duda s Audi Quattro Sport (vítěz skupiny N) a na třetím místě dojel Lukáš Kohout s Fordem Focus RS WRC.

 

V kategorii juniorů zvítězil již letos podruhé Daniel Haitmann ml. s Fordem. Co tento závod udělal s celkovou klasifikací? Do čela celého šampionátu se dostal Eda Harsa, na druhé místo spadl Jiří Škoda a na třetím místě byl Lukáš Kohout (vedení ve skupině N).

 

První polovinu letošního šampionátu uzavřela další soutěž, jedoucí se v polovině měsíce června. Byl jím již druhý ročník EXTREM RC RALLY. Lokalitou této soutěže byl areál základní školy na Plešivci (samozřejmě její venkovní prostory). Povrchem této soutěže byla šotolina a písek. Bohužel se zde letos jelo asi naposledy, protože na tratích rychlostních zkoušek vyrostl nový sportovní areál školy. Nádherné letní počasí, které panovalo během této soutěže dalo soutěžícím zapomenout na předchozí soutěže, během kterých docela dost pršelo. Tuto soutěž jde také nazvat bratrovražedným soubojem bratrů Dudových, protože po celou soutěž spolu sváděli boje o vteřinky.

 

Malým zklamáním byl výkon Edy Harsy, protože po dvou měřených úsecích mu patřila až sedmnáctá pozice. Soutěž graduje až do posledních metrů Závěrečná dvojice měřených úseků má rozhodnout jednak v absolutním pořadí a vyřešit také pořadí skupiny A. Ve vedení i po předposlední erzetě je Robert Duda s téměř desetisekundovým náskokem na svého bratra Petra. Těsně před cílem poslední rychlostní zkoušky dělá v té době vedoucí jezdec Robert Duda vítězné kolečko pro diváky, které ho vyvede z koncentrace tak, že při průjezdu cílovou fotobuňkou si o ni brnkne, za což inkasuje desetisekundovou penalizaci. To rázem mění pořadí soutěže, kdy se do čela dostává Petr Duda a na Roberta Dudu zbývá druhé místo.

 

Petr Duda se zároveň stává vítězem ve skupině N. Útěchou může být, že bratři Dudové získali maximální počet bodů v hodnocení týmů a zároveň pro značku Audi. Na třetím místě a na prvním ve skupině A se umístil Radek Pavliš s novým Mitsubishi Lancer EVO VII. Juniorskou kategorii vyhrává Daniel Haitmann ml. V celkovém hodnocení šampionátu zůstává i přes nulový zisk bodů z těchto závodů Eda Harsa, na průběžné druhé místo se propracoval díky vítězství v tomto závodě Petr Duda (průběžné vedení ve skupině N) a na třetím místě zůstává Lukáš Kohout.

 

Šestým podnikem byla 1. FOREST RC RALLY. Jak již název napovídá, jednalo se o soutěž, která se celá jela v lese. Povrch tedy tvořilo spadané jehličí a listí, šotolinová a blátivá cesta. Pořadatelům se podařilo vytvořit dlouhé rychlostní zkoušky, na kterých i nejrychlejší jezdci dosahovali časů kolem dvou minut a na nejdelší dokonce minut dvou a půl. Jak se bohužel letos již stalo tradicí, soutěži nepřálo počasí a pršelo. Později sice déšť ustal, dokonce vylezlo i sluníčko, ale déšť se vzápětí vrátil. Na startu se sešle zatím nejmenší počet jezdců v letošním roce a to dvacet. První erzetu jedoucí se na rozmočeném lesním povrchu vyhrál Radek Pavliš s Mitsubishi Lancer EVO VII, který tak naznačil, že se s ním musí letos počítat. Na druhé místo a do čela hodnocení skupiny N se po první rychlostní zkoušce dostal Robert Duda s Audi Quattro S1.

 

Celkovým vítězem, mimo jiné i po absolvování posledních dvou erzet, které byly na soutěži nejdelší (taková interní poznámka: zajímalo by mě proč pořadatel tyto erzety zařazuje až na konec soutěže, kdy už je minimálně tři čtvrtiny startovního pole vysílena a nemůže podat maximální výkon? No odpovím si asi sám. Kdyby je zařadil na začátek, tak by se asi do cíle všichni nedostali …), se stal Radek Pavliš s Mitsubishi, na druhém místě dojel Eda Harsa s Fordem a na třetím místě Robert Duda s Audi, který se také stal vítězem skupiny N. V poháru juniorů se z vítězství radoval opět Daniel Haitmann ml. V průběžném pořadí šampionátu po této soutěži zůstal na čele Eda Harsa, druhý byl Petr Duda (vedení ve skupině N) a na třetí místo se propracoval Jiří Škoda.

 

Sedmou soutěží RC RALLY CUPu 2006 byla 2. TROPIC RC RALLY, která se jela pod patronací jednoho z nejsilnějších týmů, kterým je PGD RC sport. Tato soutěž měla také generálního partnera, kterým bylo Truhlářství Perník. Veškeré rychlostní zkoušky byly situovány do areálu manipulačních prostor již zmiňovaného truhlářství. Konečně se po několika soutěžích vydařilo počasí a vzhledem k tomu, že se jelo první podzimní víkend, tak panovalo nádherné letní počasí. Na start se postavilo celkem pětadvacet závodníků. Až do osmého měřeného úseku byl na čele favorizovaný Radek Perník se Škodou Fabia S2000. Ale v tento okamžik nastala asi největší mediální roztržka celého letošního šampionátu. V komentáři jednoho ze soutěžních týmů se chybně objevil fakt, že Radkovi Perníkovi došla během oné osmé rychlostní zkoušky baterka a musel svou Fabii S2000 do cíle testu dostrkat kopanci. Oficiálním vyjádřením PGD RC sportu (které jsem mimochodem nikdy neviděl) mělo jít o špatně diagnostikovanou závadu, kdy na vině byl zničený motor.

 

Tímto celou kauzu uzavřeme a oficiálním důvodem dostrkání vozu Radkem Perníkem do cíle byla porucha motoru. Od této soutěže jsou v PGD RC sport týmu alergičtí na slovní spojení „vybitá baterka“. Vítězem 2. TROPIC RC RALLY se stal Petr Duda s Audi Quattro Sport, který tak zvítězil i ve skupině N, na druhém místě se umístil Radek Pavliš (vyhrál skupinu A) a na třetím místě dojel Eda Harsa. Juniorská kategorie se stala kořistí Daniela Haitmanna ml. V průběžném hodnocení šampionátu nenastaly na prvních třech místech žádné změny.

 

Dalším, již osmým podnikem poháru rádiem řízených modelů byla 1. KORUŇA RC RALLY, jedoucí se v areálu kempu ve Zlaté Koruně. Na této soutěži ze všech možných povrchů chyběl snad jen sníh a led. Jelo se na šotolině, asfaltu, hlíně, betonové dlažbě, prostě perfektní různorodý povrch. Nakonec vyšlo i počasí, i když se po celou soutěž honily nad tratěmi rychlostních zkoušek černé mraky. Nelze nezmínit opět perfektní technické zázemí, protože například rozlehlé depo bylo pod střechou, k dispozici byly stoly s lavicemi, nechyběla samozřejmě elektrická přípojka s 220V.

 

Po celou dobu soutěže byla otevřena hospoda, kde byl všem závodníkům za mírně navýšené startovné poskytnut chutný oběd. Hned vedle depa byl otevřen stánek s občerstvením, takže nebyl problém jakéhokoliv občerstvení! 1. KORUŇA RC RALLY měla v harmonogramu celkem osm měřených rychlostních testů. Start soutěže byl naplánován na tradiční devátou hodinu ranní. Na startu této soutěže se sešlo celkem dvaadvacet vozů. Vítězem 1. KORUŇA RC RALLY se stal Radek Pavliš s Mitsubishi Lancer EVO VII, na druhém místě dojel Jiří Fazekaš se Subaru Impreza WRC, a na třetím Petr Duda s Audi Quattro Sport, který zároveň zvítězil ve skupině N.

 

V hodnocení poháru juniorů si vítězství odvezl opět Daniel Haitmann ml. V průběžném hodnocení šampionátu zůstal po této soutěži ve vedení Eda Harsa, na druhém místě Petr Duda (vedení ve skupině N) a na třetí místo se i díky vítězství dostal Radek Pavliš.

 

Předposlední soutěž letošního RC RALLY CUPu 2006 se jela v areálu kempu v Novém Spolí s příznačným názvem 1. RC RALLY NEW SPOLÍ. Letos se bohužel již stalo tradicí, že od samého začátku soutěže pršelo a temná obloha, která znepříjemňovala život nejen fotografům, vydržela po celý den. Útěchou mohlo být naštěstí to, že nelilo jak z konve a déšť dokonce na pár okamžiků přestal. Na startu se objevilo celkem jedenadvacet závodníků se svými vozy. Po úvodní rychlostní zkoušce, na které byl také veliký „jump“ se v čele usadil Jakub Dufek. Na druhém místě s novým vozem, kterým byl Peugeot 307 WRC na podvozku Kyosho Alpha 3 se umístil s necelou půlsekundou ztráty Radek Perník.

 

Na třetím místě už se s Audi Quattro S1 objevil Robert Duda, který výjimečně nekombinoval závody s odbíháním k léčení zvířat (povoláním je veterinář) a zůstával opravdu jen na závodech. Čtvrtý měřený úsek byl onou pohromou favoritů zmiňovanou již v úvodu. Asi největší kalich hořkosti si vypil v té době vedoucí jezdec absolutního pořadí, kterým byl Radek Perník. V rychlém úseku neudržel svůj nový Peugeot 307 WRC na trati v ideální stopě a po kontaktu s „betonovými svodidly“ utrhl zavěšení levého zadního kola! Zkoušku s tímto poškozením již nedokončil, byl mu přidělen náhradní čas. Mechanici PGD RC Sport týmu měli spoustu práce, ale stihli opravil notně poškozený Peugeot 307 WRC a Radek Perník mohl nastoupit do dalších erzet díky systému SupeRally!

 

 Dalším smolařem této erzety se stal Petr Duda, který musel své Audi Quattro Sport odstavit na trati. V jeho případě se nejednalo o havárii, ale technickou závadu v elektronice jeho vozu. I v jeho případě se vůz podařilo opravit a Petr Duda mohl pokračovat dále v soutěži. Dalším smolařem byl Martin Rada, jehož Ford Focus WRC neustál jízdu po trati rychlostní zkoušky, za kterou by se nemusela stydět ani legendární Safari Rallye, a rychlostní test nedokončil s poškozeným zavěšením kola. Na šestou rychlostní zkoušku asi nezapomene Radek Galko. Jeho Mitsubishi Lancer EVO VII zvládlo náročný sjezd v naprosté pohodě, ale pilot v samém závěru inkriminovaného úseku nezvládl na kluzkém povrchu sám sebe a položil se zadní části na zem. No, ono slovo položil asi nebude to pravé ořechové, ale přidejte si tak zhruba tři stupně obtížnosti navrch a máte to doma.

 

Vítězem předposlední soutěže se stal Robert Duda s Audi Quattro S1, který zároveň vyhrál hodnocení skupiny N, na druhém místě dojel Lukáš Kohout s Alfou Romeo 156 a na třetím místě se umístil Jakub Dufek s Renaultem Megane Maxi. Až na čtvrtém místě absolutně se až objevil první vůz skupiny A, kterým byl Ford Focus RS WRC Jiřího Škody. V kategorii juniorů zvítězil František Slad. Před posledním závodem šampionátu došlo ke změně v absolutním vedení, kdy se do čela dostal Petr Duda (vedoucí jezdec skupiny N) a odsunul tak Edu Harsu na druhé místo. Na třetí místo opět postoupil Jiří Škoda.

 

Závěrečnou soutěží letošního RC RALLY CUPu, byl již třetí ročník RC RALLY CENTRUM. Soutěž se jela 26. listopadu na tradičním místě, tedy v areálu dopravního hřiště u Domu dětí a mládeže. Jelikož se jel již třetí ročník, všem bylo jasné, že se bude jednat o asfaltovou soutěž zpestřenou šotolinovými úseky. Datum konání nenasvědčoval tomu, že by se mělo jet za krásného počasí, a tak se také stalo. Ráno všechny účastníky přivítala šedá a v mlze zahalená obloha a počet stupňů (naštěstí nad nulou) nebyl kdovíjak veliký. Někteří závodníci zavzpomínali na začátek roku, kdy se tu jela první soutěž šampionátu, tehdy také na sněhu a ledu.

 

Na startu tohoto posledního závodu se sešlo celkem čtyřiadvacet soutěžících. V devět hodin ráno byl tradičně naplánován start soutěže. Do soutěže se startovalo v pořadí, které určovalo dosavadní pořadí letošního šampionátu. První rychlostní zkouška byla sto procentně asfaltová, a tak se na vozech objevily po delší době speciální asfaltové pneumatiky. Nejsou pneumatiky jako pneumatiky, protože skoro všem asfaltové pneumatiky držely jak přibité, ale například Michalu Nodesovi vůbec ne a stěžoval si na ně. Vítězem tohoto měřeného testu se stal Jakub Dufek, který jel svůj poslední závod a příští rok RC soutěže opouští, na druhém místě dojel Jiří Škoda s téměř dvousekundovou ztrátou a třetí Eda Harsa.

 

Po třetí erzetě následuje přeskupení a do čtvrté rychlostní zkoušky jezdci vyrazí v obráceném pořadí od nejpomalejšího k nejrychlejšímu. Pátou rychlostní zkoušku vyhrává Eda Harsa, který se začíná sžívat s novým podvozkem a dostává se do čela průběžné klasifikace a odsouvá Jiřího Škodu na druhé místo. Vítězem poslední rychlostní zkoušky se stal opět Eda Harsa, který si tak dojel i pro celkové vítězství v této soutěži a co je důležité, stal se vítězem celého letošního šampionátu a obhájil tak loňský titul! Na druhém místě dojel Jiří Škoda s téměř dvaadvacetisekundovou ztrátou. Třetí místo a vítězství ve skupině N vybojoval Jakub Dufek.

 

Juniorské vítězství si domů odnesl František Slad. A jak to změnilo pořadí v celkovém hodnocení šampionátu? Jak už bylo řečeno vítězem a mistrem pro letošní rok se stal Eda Harsa s Fordem Focus WRC. Na druhém místě se umístil Petr Duda s Audi Quattro Sport ( a stal se zároveň vítězem v hodnocení skupiny N). Na třetím místě se umístil Jiří Škoda s Fordem Focus RS WRC (celkově druhý ve skupině A) Vítězem v hodnocení skupiny A se stal Radek Pavliš. Mezi juniory se z celkového vítězství radoval Daniel Haitmann ml. V poháru týmů se celkovým vítězem stal tým TSUNAMI Racing Team a v Poháru značek zvítězila (stejně jako letos v MS Rally) značka Ford.

 

Co říci závěrem? Byla to skvělá sezóna, perfektní závody, bezvadná organizace, občas pravda zazlobilo počasí, ale to k tomu bohužel patří (zatím neumíme jako sovětští soudruzi poručit větru, dešti), ale já osobně jsem byl touto sezónou nadšený! Doufám, že stejné to je i u vás?

 

Dalibor Benych st.

 


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose