www.car.cz
 

Bezpečnost na silnicích v zimě. Předvídejte a jeďte jako lidi......
     22.12.2006 18:04 - tisková zpráva


Bezpečnost v zimě

Pro jízdu na sněhu hustíme pneumatiky o cca 0,2 atm více, než v létě.
Na přímém úseku brzdíme vždy přerušovaně, střídavým sešlápnutím brzdového pedálu a jeho uvolněním v rychlém rytmu, abychom docílili, že se kola nezablokují.
Výhodu mají vozy s ABS, kde totéž dělá automatika, ale pozor, i tady platí fyzikální zákony, a rychlost se nesmí přehnat. Pozor také při přechodu z vozu s ABS na starší, bez této výbavy, mohlo by to být velmi nebezpečné.
Pamatujme, že v zatáčce zůstane vůz řiditelný, jen pokud nejsou kola zablokována.
Pozor při vjetí z hlavní, obvykle posypané silnice, na vedlejší, která bývá obvykle ošetřena hůře.
Snažme se předvídat náledí, které se obvykle vytváří na mostech, ve vyjetých podélných stopách, či v lese.
Udržujme odstup větší, než na suché vozovce, minimálně tolik metrů, kolik činí polovina naší rychlosti v kilometrech, pamatujme, že každý metr odstupu navíc zvyšuje naší bezpečnost.
Snažme se využít zimních podmínek k účasti na "školách smyků", pořádaných řadou klubů.

Jak se řetězy?
Doufejme, že se letos nad našimi městy nenakupí sněhová mračna a nezasypou desítkami centimetrů sněhu ulice. V takovém případě by asi opravdu nezbylo, než i ve městech nasazovat řetězy. Ty by však měly být nedílnou součástí výbavy pro každou jízdu do hor.
Dnes už se opravdu nikdo nemůže vymlouvat, že řetězů je nedostatek. Musíme je však vybírat velmi uvážlivě: podle typu vozu a podle rozměru pneumatiky. Nejlépe je nakupovat tam, kde najdeme odborníky, schopné poradit. Různé bývají totiž také systémy nasazování. Ty nejsnáze montovatelné celoobvodové řetězy bývají obvykle nejdražší.

Co nejdříve po zakoupení bychom si toto nasazování měli někde v klidu natrénovat; zkušení mechanici dokáží řetěz namontovat i za méně než tři minuty. Při jízdě se řetězy nesmíme jet nikdy po suché vozovce, velmi rychle bychom je zničili. Životnost jim dovede zkrátit i najíždění na obrubníky, velmi nebezpečná je rychlá jízda. Doporučuje se nepřekračovat při jízdě se řetězy rychlost 40 km/h. Po použití řetězy vždy řádně v teplé vodě promyjeme, usušíme a teprve pak je můžeme opět zabalit.

Pneumatiky v zimě
V zimních podmínkách vám zimní pneumatiky sice zaručí podstatně kratší brzdnou dráhu, nesmíte se však spoléhat na to, že budete jezdit v zimě stejně rychle, jako v létě; vždy musíte zhodnotit, po čem jedete.

Se zimními pneumatikami budete při teplotě pod 7°C na mokré silnici potřebovat pro zabrzdění z rychlosti 80 km/h celkem 34 metrů, s letními ale až 40 metrů.

Se změnou počasí se mění i přilnavost
V zimě může dojít až k osminásobnému prodloužení brzdné dráhy, podle druhu povrchu.

Na mokré vozovce je přilnavost dvakrát menší než na suché.
Na zasněžené vozovce je přilnavost dvakrát menší než na mokré.
Na náledí je přilnavost dvakrát menší než na sněhu.
Pneumatikám začíná zima při 7°C
Při teplotách pod 7°C směs letních pneumatik tvrdne a ztrácí účinnost. Materiál zimních pneumatik je tvořen velmi pružnou křemičitou směsí, takže se pneumatika snadno přizpůsobí nízkým teplotám a zajistí maximální přilnavost, i když rtuť teploměru klesne pod 7°C.

Pětkrát více lamel než u letních pneumatik zaručuje optimální přilnavost na zimních vozovkách.
Výraznější vzorek lépe odvádí vodu ze stopy.
Směs je pružnější, takže se lépe přizpůsobí různému povrchu vozovek: zledovatělému, mokrému, zasněženému nebo suchému.

Na rozdíl od letních pneumatik mohou mít zimní pláště nižší rychlostní index, než je index homologovaný pro daný vůz. V takovém případě ale musíte rychlost přizpůsobit tomuto omezení, avšak ve voze musí být viditelně vylepena nálepka s příslušným upozorněním.

Zimní pneumatiky zvýší o čtyřnásobek Vaší bezpečnost
V zájmu vlastní bezpečnosti vybavte zimním obutím všechna čtyři kola vozu. Nebezpečí "hodin" je mnohem nižší než v případě, kdy jsou zimní pneumatiky jen na předních kolech. Sníží se nebezpečí vybočení z dráhy. Vozidlo je při brzdění stabilnější. Vůz se chová vždy stejně.

Nedostatečně nahuštěné pneumatiky = nebezpečí prasknutí.
Přehuštěné pneumatiky = ztráta přilnavosti.
Pokles teploty = pokles naměřeného tlaku
Čím více klesá teplota, tím je naměřená hodnota tlaku v pneumatikách nižší oproti obvyklému stavu. V zájmu vlastní bezpečnosti kontrolujte tlak v pneumatikách v zimě více než kdy jindy.

Pro vyrovnání účinků nízké teploty a zaručení optimálních vlastností pneumatik přidávejte v zimě při huštění k předepsanému tlaku asi 0,2 baru. Ale pozor! Ani sebelepší pneumatika nedokáže překonat fyzikální zákony! Vždycky záleží jen a jen na řidiči, aby přizpůsobil rychlost stavu vozovky!


 
 
Fotogalerie:   Letní Brno 2005 - Petr Válek s BMW M3, P. Frýba

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose