www.car.cz
 

Dvacet let ABS a deset let bočních airbagů ve vozech VW
     17.1.2007 23:51 - tisková zpráva


Dvě významná výročí: Dvacet let ABS

a deset let bočních airbagů ve vozech Volkswagen

·                Již 25 milionů automobilů značky Volkswagen s ABS

·                12 milionů vozů Volkswagen s postranními airbagy

 

Praha, 17. ledna 2007 – Rozhodujícím faktorem při vývoji nových vozů Volkswagen byla vždy bezpečnost cestujících. I proto může v těchto dnech značka Volkswagen oslavit dvě významná jubilea: Již dvacet let vybavuje své modely systémem ABS a deset let bočními ochrannými airbagy. Oba klíčové bezpečnostní prvky se poprvé objevily v modelech Passat.

 

ABS (Anti-lock Braking System)

 

Poprvé automobilka namontovala ABS v roce 1986 do modelu Passat, později ve stejném roce i do Golfu. Volkswagen tím opět „zlidověl“ bezpečnost vozů, protože oba modely, Golf i Passat, byly prvními celosvětově cenově dostupnými vozy, které měly ve výbavě ABS. Celý systém se však málem mohl jmenovat úplně jinak: V roce 1981 představil Volkswagen studii „Auto 2000“ s mnoha inovativními bezpečnostními prvky budoucnosti. Jedním z nich bylo i ABV – „automatic brake-lock prevention system“. O pět let později byl tento systém již pod označením ABS poprvé oficiálně představen v Passatu. Od tohoto data bylo i díky spolupráci se společnostmi Bosch a ContiTeves systémem ABS vybaveno více než 25 milionů automobilů značky Volkswagen.

 

ABS v každém voze Volkswagen: všechny modely automobilky Volkswagen jsou v současnosti sériově vybaveny systémem ABS. V případě nouzového brzdění, nebo pokud řidič brzdí na kluzkém povrchu vozovky, zamezí ABS zablokování kol. Vůz si tak zachová ovladatelnost a řidič se může vyhnout překážkám na cestě. ABS je tak neocenitelným pomocníkem v nouzových situacích, který může zachránit i lidské životy. Řídicí jednotka ABS dovoluje, aby i při silném sešlápnutí brzdového pedálu byl plný tlak na brzdy vyvíjen pouze několikrát za vteřinu, než dojde k okamžiku zablokování kola. Elektromagnetický ventil pak redukuje tlak až do momentu, kdy senzory ABS zaznamenají, že se kolo volně pohybuje.

 

Integrovaný brzdový asistent: téměř všechny vozy Volkswagen dnes také disponují hydraulickým brzdovým asistentem, který je úzce propojen s řídicí jednotkou ABS. Brzdový asistent dokáže v nouzových situacích bleskově zvýšit brzdný tlak, takže řidič má k dispozici plný potenciál brzdného systému v okamžiku kdy jej nejvíce potřebuje.

 

ABSplus pro model Touareg: systém, vyvinutý a patentovaný automobilkou Volkswagen, je světovou novinkou. Patří k sériovému vybavení a dokáže zkrátit brzdnou dráhu vozu na nezpevněném povrchu až o 20 %. Současná SUV ztrácejí při intenzivním brzdění na písku, štěrku a jiném nepevném povrchu stabilitu a řiditelnost, čímž se podstatně prodlužuje brzdná dráha. Inovativní systém kontroly trakce ABSplus nahrnuje částečky nepevného povrchu před částečně zablokovaná kola, čímž vytváří jakýsi brzdicí klín, který podstatně zvyšuje intenzitu brzdění, aniž by snižoval stabilitu a řiditelnost vozu.

 

Boční airbagy

 

Přesně před deseti lety rozšířila automobilka Volkswagen svůj bezpečnostní paket kromě airbagů pro řidiče a spolujezdce také o boční airbagy, které mají posádku vozu uchránit před nebezpečnými bočními nárazy. Od té doby vyrobil Volkswagen více než 12 milionů vozů s postranními airbagy, čímž enormně přispěl k rozšíření této významné bezpečnostní technologie.

 

Boční náraz, který při nehodách nastává v 25 – 30 % případů, představuje pro vývojové pracovníky automobilek velice složitý problém. Na rozdíl od předního nárazu, kdy je před posádkou poměrně hodně materiálu k jeho absorbování, musí totiž karoserie a systém výztuh pohltit sílu bočního nárazu během velmi krátké doby a v krátké deformační zóně.

 

Inteligentní systém senzorů pro optimální ochranu

Pro optimální ochranu pasažérům využívá Volkswagen kombinovaný systém důmyslných senzorů. Například v modelu Golf jsou uprostřed předních dveří umístěny senzory, které reagují na změnu tlaku vzduchu, v předním nárazníku a v zadních dveřích se pak ukrývají akcelerační senzory. Další akcelerační senzor, který je napojen na procesor airbagů, je umístěn ve středovém tunelu a jeho úkolem je kontrolovat signál z ostatních čidel.

 

Celý proces nafouknutí během několika milisekund

Procesor podle údajů z čidel rozhodne, zda je v dané situaci potřeba aktivovat boční airbag. Pokud ano, během pouhých šesti milisekund spustí následující proces: Teplo vzniklé elektrickým impulsem aktivuje detonátor, který vyvolá chemickou reakci a vytvoří plynnou směs z dusíku, vodních par a oxidu uhličitého. Tento plyn pak nadzvukovou rychlostí naplní dvanáctilitrový boční airbag z odolného nylonu, který se rozvine z boku opěradla rychlostí 100 km/h. Boční airbagy vozů Volkswagen poté chrání celou horní polovinu těla pasažérů od hlavy až k pánvi.

 

Rychlejší než mrknutí oka

Vše se děje neuvěřitelně rychle. Lidské mrknutí trvá 100 milisekund; při bočním nárazu 50 kilometrovou rychlostí se však vše provede během mnohem kratšího časového úseku. Boční airbag je kompletně rozvinut pouhých 20 milisekund po začátku nárazu a během dalších dvaceti milisekund se do něj pasažér zaboří. Svou vahou při nárazu přitom vytlačí vzduch z airbagu ven a předpínač bezpečnostních pásů pak vrátí tělo do stabilní polohy.

 

Boční airbagy prošly v uplynulých deseti letech procesem stálého vylepšování. Například v novém modelu Passat jsou síly působící na oblast břicha o 25 % nižší, než tomu bylo u modelu předchozí generace, a jejich hodnota je pouze čtvrtinová oproti povoleným evropským limitům.

PR

 

 

Import Volkswagen Group

AC&C Public Relations

www.volkswagen.cz


 
 
Fotogalerie:   Jänner Rally 2007, foto Ivo Nesrovnal

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose