www.car.cz
 

Dakar těsně před finále : První etapový triumf pro Aleše Lopraise !!!
     20.1.2007 00:50 - tisková zpráva


První etapový triumf pro Aleše Lopraise nechává boj o dakarský bronz nadále otevřený

 

Etapa z Kayes do Tambacoundy zavedla soutěžní peloton na území posledního státu, Senegalu, a byla svědkem historické události v podobě prvního etapového vítězství pro Aleše Lopraise. Aleš se tak stává po svém strýci Karlovi, Vlastimilu Buchtyárovi, Otovi Měřínském, Tomáši Tomečkovi a Andrém De Azevedovi šestým tatrovákem, který okusil sladkou chuť vítězství na Rallye Dakar.

 

Celá etapa připomínala svým profilem tu včerejší, tedy spousta prachu, spousta vegetace, málo místa k předjíždění, vesnice, ale také pekelně rychlé pasáže. Kdo by si myslel, že všichni už jen pohodlně dojíždějí, mýlil by se. O tom, jak bývá Dakar ošidný, se mohl přesvědčit loňský vítěz a do dneška suverénně vedoucí jezdec kategorie motocyklů Marc Coma, který musel odstoupit z prvního místa v etapě i závodě po těžkém pádu a zranění hlavy… Dakar se opravdu vyhrává až v Dakaru.

 

Ještě večer v bivaku proběhla rychlá výměna monobloku řízení na naší závodní Tatře, mechanici celou věc telefonicky detailně konzultovali s německým výrobcem a nakonec vyměnili celé čerpadlo. Během dnešní etapy už fungovalo bezchybně.

 

Aleš do etapy startoval jako pátý v pořadí, podle výsledků ze včerejška. Během velmi krátké doby předjel Tomáše Tomečka, Van Ginkela i Rešentnikova a do cíle dorazil jen čtyři minuty za Staceym, průjezdní čas měl tak nejlepší.

 

„Po startu se nám rychle podařilo dostat před ostatní, a to bylo pro další průběh etapy důležité. Dojeli jsme i Staceyho, ale pro předjetí byl moc rychlý, a tak jsme si raději udržovali svoje vlastní tempo a jeli za jeho prachovou clonou. Během etapy nás zase bičovaly větve a Tatra je znovu dobitá, ale od včerejška už jsem zvyklý na všechno. Tentokrát tu však byly i superrychlé pasáže, kde se dalo jet maximální rychlostí. I proto speciálka docela rychle uběhla.

 

Škoda minulých dílčích ztrát, před poslední delší etapou ztrácíme na Van Ginkela dobu rovnou opravě jednoho defektu, ale ten může postihnout jeho stejně jako nás.  S problémy soupeře nelze kalkulovat. Je dobré,že zítra startujeme před ním a budeme tedy mít čistou cestu. Koukat se zezadu na Ginaf, jak se zakusuje do terénu plnou silou svých 1200 koní, není úplně příjemné,“ shrnul etapu Aleš.

 

Mezi kamiony na startu i v cíli pobíhal technický komisař FIA Fabien Calvet se svým tradičním pásovým metrem a přeměřoval některé parametry, tentokrát tomu byla tolik diskutovaná velikost kol, kdy předpis předepisuje rozměr 14 palců na šířku a 20 palců průměr ráfku, stejně jako maximální výšku kola 120 cm. Ginaf jeden na pneumatikách  šířce 16 palců, ale Calvet nad nimi jen mávnul rukou… teď obchází bivak a přeměřuje restriktory na turbodmychadlech.

 

Petr Gilar se ještě vrátil k profilu dnešní etapy: „Ukrutně se prášilo. Po startu jsme dojeli Tomáše Tomečka, který odstavoval vůz u kraje a šel zřejmě opravovat defekt, bylo to na velmi nebezpečném místě, ale poruchy si nevybírají. Nám se defekty vyhnuly, i když k nim nebylo daleko. Zatímco v Maroku hrozily defekty od ostrých kamenů, tady to bylo od úzkých pařezů, takových pahýlů uřezaných kousek od země, o průměru zhruba pět centimetrů.

 

Jsou nebezpečné jak pro bok pneumatiky, tak pro běhoun. Dnešní specialitou byly série děr naplněných superjemným prachem, který vytváří neproniknutelná oblaka. Kamion je projede snadno, ale osobní auto je malými koly probere mnohem víc, tím prach víří a o to nepříjemnější je pak předjíždění.“

 

Před zítřejší poslední velkou etapou zůstává Aleš na průběžném čtvrtém místě, což je pro nováčka vynikající výsledek. Náskok na Andrého Azeveda, který dojel v etapě pátý, zvýšil na 25 minut, zároveň trácí 23 minut na průběžně třetího Wufa Van Ginkela.

 

Znamená to tedy nutnost jet v poslední etapě, jejíž profil bude podobný té dnešní, naprosto naplno, a přitom neudělat chybu. I Aleše totiž může jediný defekt, stejně jako Van Ginkela, o současné výborné umístění připravit.

 

Bitva pokračuje, držte nám palce…

 

Jiří Vintr

Loprais Tatra Team

Tambacounda

 

 

Ales‘ first stage win leaves the battle of the Dakar bronze still open

 

The stage from Kayes to Tambacounda has brought the Dakar convoy to its final destination country, Senegal. It witnessed another historical milestone in the truck category. Ales is the first Tatra driver to win a Dakar stage.

 

The entire stage profile corresponded to the stage to Kayes. That is, clouds of dust, dense vegetation, little passing space, villages but also some hell-fast sections. Those who would think this stage was only to conclude the race would be wrong. Marc Coma, the Dakar winner from 2006 and the leading rider in the morning suffered a head injury after a serious crash, riding on the first place and hitting a tree. The Dakar is never won before reaching Lac Rose.

 

Last night was a night of work and repairs. The mechanic, having consulted the whole thing with the manufacturer, had to replace the entire steering monobloc. It worked perfect today.

 

Ales started the stage on the 5th place, according to the results from yesterday. After a short time he passed Tomecek, Reshentnikov, and Van Ginkel, he also caught up Stacey but did not manage to pass, and so he decided to stay behind his cloud of dust.

 

„Shortly after the start we managed to pass the others and that was important for the further development of the stage. The cab got whipped by branches again but I am already used to that. This time we also went through super fast sections at maximum speed. That is one of the reasons the special was gone quite quickly. Too bad for the losses of the past stages. We are losing a time to Van Ginkel equal to one puncture. But it can strike anyone, myself or himself. It is good that we are the first to start tomorrow without a need to pass a truck. Standing behind a Ginaf starting to stage and eating the ground with the full power of its 1200 HP is not nice,“ Ales said.

 

The trucks waiting for the start to the stage and also  those to finish were ispected by the chief commissioner of the FIA truck commission, Fabien Calvet. He measured the so much discussed wheel sizes and finally let things pass although the wheels f Ginaf are the only of 16 inches in width. Now he is cruising the bivouac to measure restrictor diameters…

 

Petr Gilar returnes to the stage: „The dust was enormous. Shortly after the start we passed Tomas Tomecek who was pulling over, apparently due to a puncture. It was a very dangerous place but you never know when it strikes you. We got by problemless today and punctures were caused mostly by small remainers of trees. They are narrow and sharp and can hit a tire bot from the bottom and from the side.

 

Ales stays fourt before the stage to Dakar, 23 minutes behind Wuf Van Ginkel and 25 minutes ahead of Andre Azevedo. What a remarkable achievement for a Dakar rookie! And also, there is no chance to make a mistake in the final stag, for all three of them!

 

Stay with us, the battle rages on…

 

Jiri Vintr

Loprais Tatra Team

Tambacounda

 

 


 
 
Fotogalerie:   Dakar 2007- press car a Lopré na přejímkách, foto týmu

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose