www.car.cz
 

Zimní rady motoristům
     29.1.2007 19:01 - tisková zpráva


Neparkujeme na kraji silnice,

kde bychom bránili průjezdu sněhového pluhu, a kde může být náš vůz nejen zahrnut sněhem, ale i vážně poškozen, v hluboké sněhové břečce mohou do rána pneumatiky zamrznout tak, že budeme vůz muset z ledu vysekávat, těsně u budov na náš vůz může spadnout těžká lavina sněhu ze střechy, při parkování za mrazu hrozí nebezpečí přimrznutí brzdových čelistí a zamrznutí lanovodů. Proto v zimě zásadně při parkování nezatahujeme ruční brzdu, ale vůz zabezpečíme jinak: zařazením rychlosti, podložením kola, či jeho opřením o obrubník.

Umíte správně vozit lyže?

Úplně nejlépe je jim v pevném boxu, nebo alespoň v ochranném obalu na střešním nosiči. Zásadně je upevňujeme špičkami dozadu, abychom zamezili jejich přemrzání a snížili aerodynamický odpor. Podle zkušebních měření firmy VW byla spotřeba u vozu Passat při rychlosti 130 km/h o plných 0,3 litru benzinu nižší při správném umístění lyží špičkami dozadu, než při upevnění obráceném. Zásadně nevozíme lyže uvnitř vozu, i při malé kolizi se mohou stát velmi nebezpečnými!

Pozor na laviny!

Laviny hrozí nejen při lyžování na horských svazích, ale i při parkování blízko budov, nebo při jízdě kolem nich. Vrstva mokrého sněhu může vážit mnoho desítek kilogramů a pořádně zničit střechu vašeho vozu.

Nedejte se překvapit mrazem a sněhem,

ty jsou přece v našich zeměpisných šířkách zcela normálním jevem.

  • Vůz odstavujte vždy tak, abyste ráno bez problémů vyjížděli. Odstraňte nánosy sněhu v blatnících, aby vám ráno zmrzlé neomezily rejd, podložte stěrače, nezatahujte ruční brzdu, aby nezamrzly lanovody, před vyjetím pak dokonale očistěte všechna skla a osvětlení!
  • Na přímém úseku brzděte vždy přerušovaně, střídavým sešlápnutím brzdového pedálu a jeho uvolněním v rychlém rytmu, docílíte tak, že se kola nezablokují. Výhodu mají vozy s ABS, při plném zabrzdění tam totéž za řidiče dělá automatika, ale nehřešme na to, i tady platí fyzikální zákony a rychlost nesmíme přehánět. Pozor pak při přechodu z vozu s ABS na jiný!
  • Pamatujte, že v zatáčce zůstane vůz řiditelný, jen pokud nejsou kola zablokována!
  • Pozor při vyjetí z hlavní, obvykle posypané vozovky, na vedlejší, která posypaná zrovna nemusí být, a kde na nás může čekat více či méně ujetá vrstva sněhu či náledí.
  • Ani pohon čtyř kol nepřináší při brzdění zvláštní výhody a i pro "čtyřkolky" platí všechny fyzikální zákony.
  • Snažte se předvídat náledí, nejčastěji se tvoří na mostech, ve stinných lesních úsecích a vyjetých podélných stopách.
  • Udržujte odstup minimálně tolik metrů, kolik je polovina vaší rychlosti v kilometrech.
  • Skla nerozmrazujte horkou vodou, mohla by prasknout.
  • Vozte sebou lopatku, smetáček a pytlík písku či šotolinky.
  • Denně doplňujte ostřikovače nemrznoucí směsí.
  • Startujte bez zapnutých elektrických spotřebičů.
  • Při mytí vozu přelepte zámky, aby do nich nevnikla voda.
  • Ramínka stěračů při zaparkování podložte, zvedněte nebo vyjměte.
  • Po nastartování zahřívejte vůz pomalou jízdou, nikdy "netúrujte" motor na místě.

Umíte se obléknout?

Ne, nejde o nějakou módní přehlídku, ale o oblečení vhodné pro řízení automobilu v zimě. Začněme od spodu – nikdy nesedejte za volant v lyžařských botách, pohorkách, sněhulích a jak se všechno to speciální obutí jmenuje. Už samy názvy říkají jasně, k jakým účelům jsou tyto boty určeny. Nerozpakujme se při usednutí za volant přezout do pohodlných řidičských mokasínů. Neprodyšný svrchní oděv – oteplovačky, kombinézy, větrovky a podobnou výbavu jako např. kožichy a péřové bundy je lépe uložit do kufru. Při jízdě se zapnutým topením by měly stačit pohodlné kalhoty, flanelová košile a lehký pulovr. Samozřejmostí by mělo být, že odložíme i ušanky a tlusté rukavice. A ještě něco – když nasedáme do vozu, měli by všichni cestující oklepat ze svých bot sníh. Vysoká vlhkost ze sněhu tajícího ve voze nám jinak na promrzlých oknech vytvoří velmi rychle neprůhlednou námrazu. První kilometry, než začne pracovat topení, bychom měli jet s otevřeným okénkem.

Pozor na led!

Tentokrát ne při jízdě, ale po zimním mytí. Když se nám při teplotě nad nulou podaří v zimě umýt auto, často zapomeneme, že voda na zemi může rychle zmrznout a vytvořit pěknou klouzačku. V případě, že by si na takto vytvořeném náledí někdo zlomil nohu, neplatí pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, protože to přece v provozu nebylo. Za úraz pak odpovídá ten, kdo klouzačku vytvořil.

Pozor na zbytky posypu!

Posyp pískem nebo drtí, který při náledí bezpečnost zvyšuje, může po oblevě znamenat pravý opak. Vrstvička písku nebo šotoliny dokáže prodloužit brzdnou vzdálenost na dvojnásobek. Jedeme-li po takové silnici se zbytky bohatého posypu, musíme podstatně zpomalit, hlavně před zatáčkami a křižovatkami.

Víte, kdy je ruční brzda k zlosti?

Když ji večer zatáhneme a čelisti nám do rána přimrznou. Nechceme-li čekat do jara, může pomoci polévání bubnů horkou vodou, nebo jinou tekutinou. Lepší je tedy zařadit podle sklonu vozovky jedničku nebo zpátečku a pro jistotu natočit přední kola tak, aby se opřela o chodník.

InfoServis ÚAMK ČR


 
 
Fotogalerie:   Dakar 2007, bronzový Aleš Loprais v cíli, foto J.Vintr

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose