www.car.cz
 

Riziko v nákupu ojetin z dovozu?
     27.6.2007 16:41 - Vladimír Rožánek


Více než tři čtvrtiny občanů (76%) vidí v dovozu starých ojetých vozů z EU alespoň malé riziko zvýšené automobilové kriminality. Více než dvě třetiny obyvatel mají zároveň obavy, že dovozy starých ojetých aut z EU mají rozhodující či velký vliv na kvalitu životního prostředí a bezpečnost silničního provozu, polovina lidí se zároveň více či méně obává jejich vlivu na zdraví lidí. Stejně tak se 56% obyvatel domnívá, že možnost dovozu ojetých aut z EU prakticky v jakémkoliv stavu má pro Českou republiku negativní důsledky, přičemž více než polovina občanů má dojem, že pokud jsou tyto vozy starší osmi let, většinou nejsou v dobrém technickém stavu. Možnost zcela volného dovozu ojetin z EU bez omezení stáří přitom nepovažuje za správnou více než dvě třetiny obyvatel, konkrétně 66%. Vyplynulo to z průzkumu názorů obyvatel ČR, který realizovala společnost Factum Invenio pro Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA.

„Jasně se ukázalo, že lidem není lhostejný postup Evropské unie, která z naší země dokázala během necelého roku udělat automobilový hřbitov Evropy. Částečně se také ukázala naivita respondentů, z nichž si dodnes značná část myslí, že je dovoz ojetin regulován z hlediska věku nebo emisí. Na druhou stranu lidé projevili také značnou míru pudu sebezáchovy, když podpořili případné zavedení regulačních mechanismů,“ uvedl předseda rady Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

V průzkumu se 67% lidí vyslovilo pro zavedení povinnosti při registraci prokazovat původ vozidla, 36% lidí by bylo pro zavedení recyklačního poplatku a 29% pro uplatnění registrační daně. Navíc polovina respondentů (50%) by jako regulační opatření podpořila stanovení hranice věku a vypouštěných emisí.

„Ve své praxi se stále více setkáváme se stížnostmi na původ vozidel, případně na velmi špatný technický stav starších ojetin. Proto hledáme možnosti, jak na trh ojetých vozů vrátit alespoň základní pravidla tak, aby nákup ojetiny nebyla sázka do loterie. Chtěl bych touto cestou poděkovat společnosti Cebia za finanční příspěvek na realizaci tohoto zajímavého průzkumu,“ zdůraznil Veselý. Průzkum proběhl formou omnibusu v červnu 2007 na standardním reprezentativním vzorku 1000 respondentů.

V období od účinnosti nové zákonné úpravy, která zrušila věkový limit na dovoz ojetin z EU od 1. července 2006 do konce dubna 2007 bylo do ČR dovezeno celkem 201427 ojetých osobních automobilů, z nichž bylo 91361 starších osmi let (celkem 45,4%). Ve srovnání s lednem 2006 se v lednu 2007 do České republiky dovezlo více než dvojnásobné množství ojetých osobních automobilů starších osmi let, toto množství zároveň tvořilo téměř polovinu všech dovezených ojetých vozů. „Myslíme si, že „zdravé“ by bylo dovážet ze zahraničí ojetiny ve stáří maximálně 8mi let a splňující alespoň emisní normu Euro 3,“ domnívá se Veselý.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA brání práva spotřebitelů – zákazníků autobazarů a uživatelů ojetých vozů. Na stránkách www.sdruzeni-sova.cz si lidé mohou stáhnout příručku pro zájemce o bezpečnou koupi ojetého automobilu, kterou sdružení v minulém roce rozeslalo v tištěné podobě také na odbory dopravy pověřených obcí a STK po celé České republice a připravuje její nové vydání.

 

Kontakt:

Sdružení SOVA
 
 
Fotogalerie:   Jet Alliance s krásným Ferrari 333 SP

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose