www.car.cz
 

F3: Erik Janiš je továrním pilotem Mercedesu Benz
     30.11.2007 21:06 - tisková zpráva


Erik Janiš bude v příští sezoně závodit jako tovární pilot Mercedesu Benz v Euroserii F3. Stal se členem stáje ASL - Team Mücke Motorsport. Dnes to v Praze oznámili jezdcův manažer Antonín Charouz a Hans-Jürgen Mattheis, jeden z šéfů továrního týmu Mercedes Benz HWA. Dvacetiletý závodník se tak dostal do šampionátu, který platí za jeden z hlavních předstupňů k nejvyšším kategoriím monopostů, včetně formule 1.

Erik Janiš byl na dnešní tiskové konferenci v pražské Ville Barrandov „přítomen“ prostřednictví telemostu. Ze závodu A1GP v Malajsii se totiž rovnou přesunul do Portugalska, kde na okruzích Braga a Estoril testuje monopost formule 3. Do poslední chvíle nevěděl, co mu manažeři oznámí.

„Tak co tomu říkáš, Eriku,“ řekl Antonín Charouz po zveřejnění novinky směrem k reproduktoru napojeného na pilotův mobilní telefon v Estorilu. „No tak to je vážně supr,“ zněla spontánní odpověď exmistra Evropy motokár. „Moc děkuji za takovou příležitost. Udělám vše, abych takovou důvěru nezklamal,“ odpověděl Erik Janiš a vzápětí už naslouchal dotazům novinářů v zaplněné Ville Barrandov.

Euroserie F3 se jezdí od roku 2003, kdy se na jejím vzniku shodly organizátoři dvou silných národních sérií, německého a francouzského mistrovství. Od svého počátku se stala respektovanou kategorií, z níž nejlepší piloti postupují do nejvyšších světových kategorií včetně formule 1.

Stačí jmenovat Lewise Hamiltona, Christiana Kliena, Roberta Kubicu, Nico Rosberga, Adriana Sutila či Manfreda Winkelhocka, jezdce, kteří se po úspěchu v evropské F3 dostali až do vysněného světa Grand Prix. Polská hvězda Kubica jezdil v roce 2004 v týmu Petera Mückeho, čili v současné Janišově stáji. Letos tato sestava bojovala až do posledního závodu o jezdecký titul. Švýcar Sebastien Buemi se nakonec stal vicemistrem.

Závody Euroserie F3 se tradičně jezdí v rámci populárního šampionátu cestovních vozů DTM, jeden dvojzávod, ve francouzském Pau, se uskuteční ve společnosti MS cestovních vozů WTCC. Drsné bitvy mladíků znají čeští fanoušci z vysílání televizní stanice Galaxie Sport. Přenosy poběží i v nové sezoně. „Jednáme o tom s Českou televizí,“ uvedl Antonín Charouz.

Erik Janiš: „Jsem velmi, opravdu velmi šťastný. Euroserie F3 je šampionát, o kterém jsem snil. Udělám vše, abych nezklamal důvěru mého manažera Antonína Charouze a továrního týmu Mercedes Benz HWA. S formulí 3 usilovně testuji. Právě jsem v portugalském Estorilu. Z vozu mám stále lepší pocit. Proti monopostu A1GP mám sice o poznání menší výkon, nicméně na druhé straně má o kus lepší podvozek. Spousta jezdců nemluví o současné F3 moc pěkně, prý, že se s ní nejezdí nejlépe. Dovolím si s nimi nesouhlasit. Z ovládání mám stále lepší pocit, těším se na každý další kilometr za volantem. S týmem Petera Mückeho jsem navýsost spokojený. Spolupráce probíhá bezvadně, je znát, že jsou to opravdoví profesionálové.“

Antonín Charouz: „Mám radost, že talent Erika Janiše zaujal vedení týmu Mercedes Benz HWA, jedné z nejlepších světových stájí. Erik má dvouletý kontrakt jako junior Mercedesu Benz HWA. Stejný kontrakt měla třeba dnešní superstar formule 1 Lewis Hamilton, jenž Euroserii v roce 2005 vyhrál. Ohledně Erikova pokračování v A1GP to zatím vypadá tak, že  ve zbytku sezony už pokračovat nebude a soustředí se na přípravu před sezonou F3. Zatím ale není jasné, kdo a odkdy jej nahradí.“

Hans-Jürgen Mattheis: „Erik Janiš je výjimečně talentovaný závodník, a proto jsme si jej vybrali pro náš juniorský program. Myslím, že s ním můžeme dosáhnout velkých výsledků. Bude mít veškerou péči naší stáje a jsem přesvědčen, že ji dokáže využít. Informace z jeho testování jsou jen pozitivní. Je první z našich juniorů pro příští sezonu, ostatní jména budou známá po 15. prosinci.“

Euroserie F3 2008
11/04/ - 13/04/ Hockenheimring Baden-Württemberg (DTM)
02/05/ - 04/05/ Autodromo Internazionale del Mugello (DTM)
30/05/ - 01/06/ Pau (WTCC)
27/06/ - 29/06/ Norisring (DTM)
11/07/ - 13/07/ Circuit Park Zandvoort (DTM)
25/07/ - 27/07/ Nürburgring (DTM)
29/08/ - 31/08/ Brands Hatch (DTM)
19/09/ - 21/09/ Circuit de Catalunya (DTM)
03/10/ - 05/10/ Le Mans Bugatti Circuit (DTM)
24/10/ - 26/10/ Hockenheimring Baden-Württemberg (DTM)
Internet: www.F3euroseries.com

Světové podniky F3 2008
04/08 – 05/08 Masters of F3 Zolder
17/11 – 18/11 Macau Grand Prix
Internet: www.circuit-zolder.be
Internet: www.macau.grandprix.gov.mo

Profil závodní stáje ASL – Team Mücke Motorsport
Tým Petera Mückeho z Berlína patří k výrazným a úspěšným sestavám evropského motorsportu. V posledních letech působí ve třech šampionátech – Euroserii F3, DTM a formuli BMW. Především v monopostech je pravidelně mezi nejlepšími stájemi. Letos se Švýcar Sebastien Buemi stal po těsném boji o titul vicemistrem evropské formule 3 a rakouský pilot Philipp Eng ovládl Světové finále formule BMW.
Ve stáji bývalého mnohonásobného mistra na okruzích i v autokrosu prošla řada závodníků, kteří pak postoupili do formule 1 nebo jiných špičkových šampionátů. Například Polák Robert Kubica, Němci Sebastian Vettel, Markus Winkelhock a Stefan Mücke či Rakušan Christian Klien.
Stáj ASL – Team Mücke Motorsport také patří do výjimečné společnosti továrního dodavatele motorů Mercedes Benz.

2007
- 2. v Euroserii formule 3 (Sebastien Buemi)
- 1. ve Světovém finále formule BMW (Philipp Eng)
- 3. ve formuli BMW Německo (Philipp Eng)
- 3. v závodě DTM v Hockenheimu (Daniel la Rosa s rok starým vozem)
- 1. v závodě FIA GT v Žuhaji (Stefan Mücke)
- 2. v závodě FIA GT v Bukurešti (Stefan Mücke)
- 2. v závodě Le Mans Series ve Valencii (Stefan Mücke, Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd)
- 4. v závodě Le Mans Series ve Valencii (Stefan Mücke, Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd)
- 8. ve 24h Le Mans, 5. v LMP1(Stefan Mücke, Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd)
- 3. v MMČR Divize 4 (Stefan Mücke, AMG M3000 Mercedes)
- 3. v hodnocení nováčku „Rookie“ ve formuli BMW Německo (Kevin Mirocha)
- 4. v závodě mistrů Ultimate Masters Zandvoort (neoficiální MS F3), (Brendon Hartley)
- 5. v závodě mistrů Ultimate Masters Zandvoort (neoficiální MS F3), (Eduardo Piscopo)

2006
- 4. v závodě DTM na Norisringu (Stefan Mücke s rok starým vozem)
- 7. v závodě DTM v Zandvoortu (Stefan Mücke s rok starým vozem) a v Barceloně (Daniel la Rosa s rok starým vozem)
- 3. v závodě mistrů Ultimate Masters Zandvoort (neoficiální MS F3), (Sebastien Buemi)
- 2. v hodnocení nováčků „Rookie“ v Euroserii formule 3 (Jonathan Summerton)
- 3 jezdci v TOP TEN formule BMW Německo
- 10 vítězství v sérii Youngtimer (Peter Mücke)

2005
- 2. ve formuli BMW ADAC (Sebastien Buemi)
- 3. ve formuli BMW ADAC (Joao Urbano)
- 8. ve formuli BMW ADAC (Martin Ragginger)
- 2. ve Světovém finále formule BMW ADAC (Sebastien Buemi)
- 1. v hodnocení nováčků „Rookie“ v Euroserii formule 3 (Sebastian Vettel)
- 5. v Euroserii formule 3 (Sebastian Vettel)
- 1. v Trofeji týmů formule BMW ADAC

2004
- 1. ve formuli BMW ADAC (Sebastian Vettel)
- tři ze čtyř týmových jezdců v „TOP TEN“
- 1. mezi týmy formule BMW ADAC
- 7. v Euroserii formule 3 (Robert Kubica)

2003
- 2. v Euroserii formule 3 (Christian Klien)
- 1. v závodě mistrů Marlboro Masters (neoficiální MS F3), (Christian Klien)
- 1. v hodnocení nováčků „Rookie“ v Euroserii formule 3 (Christian Klien)
- 4. v Euroserii formule 3 (Markus Winkelhock)
- 1. ve formuli BMW ADAC (Maximilian Götz)
- 5. ve formuli BMW ADAC (Timo Lienemann)
- 8. ve formuli BMW ADAC (Dominik Jackson)
- 10. ve formuli BMW ADAC (Andreas Wirth)
- nejúspěšněji tým v Euroserii formule 3
- ocenění pro „Nejlépe organizovaný tým Euroserie formule 3
- 1. mezi týmy formule BMW ADAC

2002
- 1. v nizozemském šampionátu Youngtimer Trophy  jako 1. Němec (Peter Mücke)
- 2. ve formuli BMW ADAC (Maximilian Götz)
- 1. v hodnocení „Rookie of the year“ ve formuli BMW ADAC (Maximilian Götz)
- 6. ve formuli BMW ADAC (Thomas Holzer)
- 1. vítězství v závodě formule 3 pro motor Mercedes Benz (Markus Winkelhock)
- 7. v Mezinárodním mistrovství Německa formule 3 (Markus Winkelhock)

2001
- 2. v Mezinárodním mistrovství Německa formule 3 (Stefan Mücke)
- 5. v Mezinárodním mistrovství Německa formule 3 (Markus Winkelhock)
- 1. v hodnocení „Rookie of the year“ ve formuli 3 (Markus Winkelhock)
- 2. ve formuli BMW ADAC (Hendrik Vieth)

2000
- 5. v Mezinárodním mistrovství Německa formule 3 (Stefan Mücke)
- 2. v hodnocení Nejnadějnější závodník podle švýcarského týdeníku Motorsport Aktuell (Stefan Mücke)
- 8 vítězství v šampionátu Youngtimer Trophy (Peter Mücke)

1999
- 9. v Mezinárodním mistrovství Německa formule 3 (Stefan Mücke)
- 2. v hodnocení nováčků „Rookie“ v Mezinárodním mistrovství Německa formule 3 (Stefan Mücke)
- 1. v hodnocení Nejnadějnější závodník podle švýcarského týdeníku Motorsport Aktuell (Stefan Mücke)

1998
- 1. ve formuli BMW ADAC (Stefan Mücke)
- 1. v hodnocení týmů formule BMW ADAC
- 1. v hodnocení „Rookie of the year“ podle švýcarského týdeníku Motorsport Aktuell (Stefan Mücke)

Celková bilance ASL – Team Mücke Motorsport 1998 –2007
- 4 x titul šampiona
- 6 x titul vicemistra
- 5 x vítězství v hodnocení nováčků „Rookie“
- 2 x 2. v hodnocení nováčků „Rookie“
- 1 x vítězství v závodě mistrů Marlboro Masters (neoficiální MS F3)
- 1 x 3. v závodě mistrů Ultimate Masters (neoficiální MS F3)
- 1 x vítězství ve Světovém finále formule BMW
- 1 x 2. ve Světovém finále formule BMW

V roce 2008 bude stáj ASL – Team Mücke Motorsport pokračovat v působení v Euroserii F3, DTM a dále se představí v nových šampionátech, formuli BMW Evropa a formuli ADAC.
Internet: www.muecke-motorsport.de

Profil Erika Janiše

Narozen: 23. září 1987 v Olomouci
Bydliště: Olomouc
První závod: 1994
Výška: 176 cm
Váha: 76 kg
Stav: svobodný, přítelkyně Monika
Hobby: sport, snowboarding, design, hudba
Povolání: automobilový závodník, student Moravské vysoké školy Olomouc
Manažer: Antonín Charouz
Internet: www.erik-janis.cz

Erik Janiš ve ve faktech

2008
- tovární pilot Mercedesu Benz v týmu ASL – Team Mücke Motosport v Euroserii F3
- jezdec českého týmu v A1GP – Světovém poháru motorsportu

2007
- jezdec českého týmu v A1GP – Světovém poháru motorsportu
- 6. ve European FIA GT3 s Lamborghini Gallardo týmu s berg racing, 2. v Silverstone, 3. v Brně, 4. v Poháru Lamborghini
- 1. v Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup v týmu ACA Autocentrála Hlučín
- 2 starty v International Formula Master (Porto, Anderstorp), do poruchy řazení suverénní vedení v závodě v Portu

2006
- 6. v Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup v týmu ACA Autocentrála Hlučín
- 2 starty v Seat Leon Supercopa, nejlépe 4. v Le Mans

2005
- 1. v mistrovství Evropy motokár ICC 125 ccm

2004
- 5. v mistrovství Německa motokár ICC 125 ccm
- 7. v mistrovství Evropy motokár ICC 125 ccm

2003
- 20. ve formuli BMW ADAC
- 10. v hodnocení nováčků „Rookie“ ve formuli BMW ADAC

2002
- 1. v MMČR motokár ICA-J 100 ccm
- 1. v MMČR na okruzích, třída Ford Fiesta Cup

2001
- 1. v MMČR motokár ICA-J 100 ccm
- 1. v hodnocení Green helmet champion při ME motokár třídy ICA 100 kadet
- 1. v odborné anketě Zlatý volant, kategorie motokáry. Nejmladší vítěz v historii

2000
- 1. v MMČR motokár ICA-J 100 ccm

1999
- 1. v MMČR motokár ICA-J 100 ccm
- 1. v MČR motokár třídy Kadet
- 3. v odborné anketě Zlatý volant, kategorie motokáry
- 1. v Poháru Autoklubu ČR, kategorie motokáry

1998
- 1. v MMČR motokár Comer 80 ccm
- 1. v MČR motokár Kadet

1997
-1. v MČR motokár Comer 80 ccm

1996
-1. v MČR motokár Comer 80 ccm

1995
-1. v MČR motokár Comer 80 ccm

1994
- 9. v MČR motokár Comer 80 ccm

2001 - 1999
- 1. v MČR motokár ICA J 100

1998 - 1995
- 1. MČR motokár Comer 80 ccm

                   
Erik Janiš v příběhu

2007
Letos se z něj stal velmi šťastný mladý muž. Eriku Janišovi se totiž splnil jeden z velkých snů – získal formulové angažmá. A to hned dvě ve velkých šampionátech.
Manažer Antonín Charouz jej nejprve nominoval jako pilota českého týmu A1GP – Světového poháru motorsportu. Na dnešní tiskové konferenci pak vchází ve známost informace o tom, že Erik Janiš bude v roce 2008 továrním pilotem Mercedesu Benz v týmu ASL – Team Mücke Motorsport, za který bude bojovat v Euroserii F3.

Ještě předtím zvítězil v populární sérii Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup, dvakrát vyskočil na stupně vítězů v evropském šampionátu FIA GT3 (2. v Silverstone a 3. v Brně) a úspěšně nakoukl do nového mistrovství Formula International Master.

Při závodění stihl odmaturovat na strojní průmyslovce a poté byl přijat ke studiu na univerzitě, která je stejně jako střední škola v jeho rodišti, Olomouci. Dvacetiletý závodník zkrátka prožívá úspěšný rok, kterým navázal na svůj dosud největší sukces – titul motokárového mistra Evropy z roku 2005.

Kdekoli se letos objevil, hned se o něm vědělo. V Octavia Cupu si v týmu ACA Autocentrála Hlučín se soupeři většinou hrál jako se snadnou kořistí. Při premiéře ve výjimečně vyrovnaném evropském šampionátu FIA GT3 na britské dráze Silverstone dokázali být s Jaromírem Jiříkem v Lamborghini Gallardo stáje s berg racing druzí. V úvodním ze dvou víkendů série Formula International Master v Portu nejprve bodoval v první jízdě a ve druhé všem ujížděl v čele bohatého pole. O vítězství pro sebe i sestavu I.S.R. přišel kvůli závadě převodovky. A při své premiéře v ájedničce bodoval v Hlavním závodě v nizozemském Zandvoortu.

V závěru sezony přijal s radostí další atraktivní nabídku. V portugalském Estorilu a německém Oscherslebenu testoval formuli 3 stáje ASL – Team Mücke Motorsport. V týmu Euroserie F3 mimo jiné působil polský pilot F1 Robert Kubica (2004) a letos v jeho barvách bojoval o evropský titul Švýcar Sebastien Buemi.

Do posledních chvil před dnešní tiskovou konferencí Erik nevěděl, že testy předcházejí jeho angažmá. Ovšem nyní už je to veřejná informace - v příští sezoně bude Erik Janiš továrním pilotem Mercedesu Benz v týmu ASL – Team Mücke Motorsport. Bojovat bude ve vrcholném šampionátu formule 3, respektované Euroserii. Právě v tomto šampionátu udělala velký krok k postupu do formule 1 řada jezdců. Například Lewis Hamilton, Robert Kubica, Nico Rosberg či Adrian Sutil.

„Spousta jezdců mi vyprávěla, jak je současná formule 3 nepříjemné auto, jenže mně se zalíbila hned po prvních kilometrech. Jsem nesmírně šťastný, že jsem se po vstupu do A1GP stal i továrním jezdcem Mercedesu Benz pro Euroserii F3. Děkuji slavné značce i úspěšnému týmu ASL – Team Mücke Motosport, v němž budu závodit, za projevenou důvěru!“ vypráví Erik. „Mé dojmy ze spolupráce s novým týmem je pouze pozitivní. Vše je na vysoce profesionální úrovni.  Věřím, že nezklamu a Mercedesu Benz, stáji pana Petera Mückeho a svému manažerovi Antonínu Charouzovi budu důvěru vracet svými výkony. Myslím, že táta by měl stejnou radost jako já...,“ zavzpomínal na otce Jaroslava, který do své tragické smrti v roce 2001 oba své syny, Jarka a Erika, na všech závodech doprovázel.

2006 - 1994
Erik Janiš patří do úzké skupinky nejtalentovanějších českých okruhových jezdců současnosti a navzdory svému nízkému věku má za sebou poměrně bohatou kariéru protkanou úspěchy.

Kouzlu rychlých kol podlehl Erik Janiš již v útlém dětství, když od svých šesti let (1994) začal sbírat závodnické ostruhy v rámci domácího motokárového šampionátu třídy Comer 80. Této třídě zůstal Erik věrný až do svých jedenácti let a v roce 1998 ji opouštěl již jako čtyřnásobný mistr republiky. V sezoně 1998 zamířil také do kategorie Kadet a ani zde nenašel přemožitele.

Pozornost motoristické veřejnosti k sobě mladší z bratří Janišů nepřestal poutat svými výkony ani v následujících letech. Roku 1999 se opět radoval z triumfu v kategorii Kadet, zlato vybojoval i v prestižní třídě ICA-J 100, jíž vládl i v letech 2000 až 2002, získal Pohár autoklubu České republiky a v prestižní anketě Zlatý volant obsadil třetí příčku v hodnocení motokárových jezdců.

Hlasitě o sobě dal Erik vědět v sezoně 2001, kdy opět ovládl šampionát třídy ICA-J 100, v evropském šampionátu třídy ICA 100 Kadet získal ocenění Green helmet a ve svých čtrnácti letech se stal nejmladším vítězem v historii ankety Zlatý volant! V roce 2002 naposledy ovládl Mezinárodní mistrovství České republiky motokár třídy ICA-J 100, ale zároveň začal sbírat s Fordem Fiestou první zkušenosti v závodech automobilů na okruzích.

Rok 2003 znamenal pro Erika Janiše přestup do monopostu a účast v německém seriálu formule BMW ADAC. Po tomto intermezzu se olomoucký jezdec ale na dvě sezony vrátil opět do sedadla motokáry, tentokrát však ve třídě ICC 125. V roce 2004 vybojoval 5. místo v klasifikaci německého šampionátu a 7. v hodnocení evropské série, svou úspěšnou motokárovou kariéru ovšem korunoval o rok později, kdy se radoval ze zisku titulu mistra Evropy třídy ICC 125!

V sezoně 2006 se Erik Janiš soustředil na starty v prestižním seriálu Česká pojišťovna – Škoda Octavia Cupu, jenž zdobí silná a vyrovnaná konkurence tvořená zkušenými jezdci i mladými dravci. V silném startovním poli se Erik neztratil: dokázal vyhrát dva závody a v konečném účtování sezony obsadil 6. místo. Dvakrát hostoval v německém pohárovém klání Seat Leon Supercopa. Nejlepším výsledkem bylo 4. místo ve francouzském Le Mans.

 

BPA


 
 
Fotogalerie:   Josef Král zářil ve Valencii ( ale..), foto týmu

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose