www.car.cz
 

Rally Bohemia slaví pětatřicetiny. 1986: Snijers, Pregliasco , Carlsson i Mehta ....
     2.7.2008 07:21 - tisková zpráva


V úvodní části jsme zavzpomínali na prvních dvanáct ročníků Rallye Škoda. V roce 1986 došlo ke změně názvu, z něhož muselo být vypuštěno jméno automobilky Škoda. Ta i přesto nadále zůstala nejvýznamnějším partnerem soutěže nazvané nově Rallye Bohemia.

 

1986

Pro mnohé nepřekonatelná a doposud vůbec nejlepší soutěž, která se na území Československa konala, kdo ví? Ať tak či tak, na podnik poprvé nesoucí jméno Bohemia, přijel Belgičan Snijers a Ital Pregliasco s vozy Lancia Rally 037, Carlsson s novou Mazdou 323, jeho krajan Jonsson s asconou, byl zde i vítěz Safari Rallye Keňan Shekhar Mehta, Němci Schwarz a mistr země Petersen, Jugoslávec Küzmič, Nor Haugland, domácí Křeček, Kvaizar a mnozí další. Podle očekávání hrály prim vozy lancia skupiny B a v pořadí Snijers a Pregliasco projely také cílem.  

 

  1. Snijers – Colebunders                        (B) Lancia 037 Rally, 3:23,21
  2. Pregliasco – Cavalleri                        (I) Lancia 037 Rally, 3:25,49
  3. Jonsson – Johansson              (S) Opel Ascona, 3:26,46

1987

Vozy skupiny B byly minulostí. Kdo chtěl vyhrávat, musel přezbrojit na techniku skupiny A. S vývojem bylo nejdál Audi a i na Bohemii svůj technický náskok demonstrovalo kvartetem strojů s piloty Ferjanczem, Pavlíkem, Belgičanem Munsterem a Bulharem Kolevem. Mladoboleslavská Škoda nasadila model 130 L, se kterým si Svatopluk Kvaizar dojel pro šesté místo. Na startu se objevil i pozdější mistr světa ve skupině N Belgičan Gregoire de Mevius.

 

  1. Ferjancz – Tandari                 (H) Audi 90 Quattro, 3:23,21
  2. Pavlík – Jirátko                       (CZ) Audi Coupe Quattro, 3:23,42
  3. Munster – Verheyden             (B) Audi Coupe Quattro, 3:28,35

 

1988

Koeficient 3! Už dávno před startem se vědělo, že když Němci Weberovi vydrží vůz, tak vyhraje. Šestý muž klasifikace mistrovství světa neměl konkurenci, a to se usilovně snažili Belgičan Munster, Němec Schwarz nebo Švéd Strömberg. Weber poprvé představil špičkový vůz stále ještě rodící se skupiny A a drtivě vyhrál. Za povšimnutí stojí i výkon Pavla Sibery, který se stotřicítkou LR o více než minutu porazil Schwarze na VW Golf. Naposledy startoval Haugland a rozloučil se šestým místem.

 

  1. Weber – Feltz                         (D) VW Golf GTi 16V, 4:34,44
  2. Munster – Verheyden             (B) Audi Coupe Quattro, 4:43,10
  3. Sibera – Gross                        (CS) Škoda 130 LR, 4:43,21

 

1989

Skvělí jezdci, nádherné vozy, druhý nejvyšší evropský koeficient, báječná atmosféra a nezapomenutelný souboj Rakušana Baumschlagera s VW Golf a Itala Arlettiho s tovární Lancií Delta. Arletti měl sice smůlu, když v úvodu ztratil 40 sekund, ale zato se nesmazatelně zapsal do historie svojí stíhací jízdou, která mu kromě pěti chybějících sekund málem vyšla. Dodnes se také vzpomíná na výkony Italských bratří Alessandrini na další tovární lancii nebo táhlé smyky Švéda Strömberga s obrovským Saabem 900 Turbo či agresivní jízdu mladičkého Bruna Thiryho. Automobilka Škoda poprvé nasadila model Favorit, a to upravený jak pro skupinu A, tak i N.

 

  1. Baumschlager – Zeltner         (A/D) VW Golf GTi 16V, 3:58,39
  2. Arletti – Iulli                            (I) Lancia Delta HF Integrale, 3:58,44
  3. „Alessandrini Bross“              (I) Lancia Delta HF Integrale, 4:03,07

 

1990

Historicky nejnižší počet startujících posádek na startu (51) a druhý nejnižší v cíli (33), taková byla podzimní Bohemia. Druhá klinická smrt byla zažehnána, navíc se v rámci boleslavské soutěže odehrála evropská premiéra vozu VW Golf G60 Rallye, který pilotoval vítězný Baumschlager. Na zablácené trati mu zdárně sekundovali Holanďan Bosch s BMW M3, chvíli i Rakušan Hopfer, Nor Arntsen, Bulhar Kolev, ale především naši Sibera, Křeček a Berger na továrních favoritech. Sympatický dojem zanechal Rus Fedotov se samarou.

 

  1. Baumschlager – Zeltner         (A/D) VW Golf G60 Rallye, 2:33,52
  2. Bosch – Gormley                    (NL/GB) BMW M3, 2:39,11
  3. Křeček – Motl                         (CS) Škoda Favorit 136 L, 2:43,15

 

1991

Znovu v červenci a znovu zahraniční vítěz. Po roční přestávce si pro zlato přijel Bruno Thiry s továrním Opelem Kadett. První a bohužel i poslední start si v Mladé Boleslavi odbyl Polák Bublewicz, raritou byl start Mohameda Al-Malkiho ze Spojených Arabských emirátů na sériové celice. Dosti nezvyklý byl pohled i Ladislava Křečka, který vyměnil tovární škodovku za sériový Ford Sierra.

  1. Thiry – Prevot                         (B) Opel Kadett GSi 16V, 2:42,44
  2. Munster – Lux                         (B) Opel Corsa GSi 16V, 2:45,54
  3. Bublewicz – Ziszkowski          (PL) Ford Sierra Cosworth RS, 2:46,42

 

1992

Z počátečního přetahování se o čelo závodu mezi Holanďanem Bosem na Peugeotu 309 GTi a Belgičanem Souletem se sierrou se až příliš brzy stala jasná záležitost Marca Souleta. Ozdobou soutěže byl souboj o druhé místo mezi Blahnou na fordu a Sivíkem na lancii. Famózní byli znovu tovární jezdci Sibera, Triner a Berger na bílozelených favoritech, kteří za sebou v prachu nechávali mnohem silnější vozy.

 

  1. Soulet – Fortin                                   (B) Ford Sierra Cosworth RS 4x4, 2:47,19
  2. Blahna – Schovánek              (CS) Ford Sierra Cosworth RS 4x4, 2:50,06
  3. Sivík – Houšť                          (CS) Lancia Delta HF Integrale, 2:50,50

 

1993

Po dlouhých patnácti letech zvítězila domácí posádka, navíc to byl po sedmnácti letech znovu Václav Blahna. Pořadatelům se snad poprvé v dlouhé historii nesešla kvalitní zahraniční konkurence, přesto bylo nač se dívat. Tovární tým vyslal do boje favority a s nimi Siberu, Trinera, Bergera, Štolfu a Fina Niemeläho. Krásný byl pohled na Lancii Delta HF Integrale s posádkou Valoušek – Jirátko i na Slováka Drotára s BMW M3. Smůlu měl tentokrát Křeček s fordem, který odstoupil pro poruchu motoru. Zajímavostí byl start Bernarda Munstera z Belgie v roli předjezdce a za volantem vozu Škoda Favorit 1600.

 

  1. Blahna – Schovánek              (CZ) Ford Sierra Cosworth RS 4x4, 3:02,06
  2. Valoušek – Jirátko                  (CZ) Lancia Delta HF Integrale, 3:03,53
  3. Dolák – Palivec                      (CZ) Ford Escort Cosworth RS, 3:05,29 

 

1994

Blomqvist, Deila, Bertone, Haider nebo van Krimpen, ti všichni z Mladé Boleslavi skutečně odstartovali. Největším tahákem byl mistr světa z roku 1984 Stig Blomqvist, který usedl za volant továrního favorita. S přehledem zvítězil Ital Deila s Lancií Delta, skvěle se předvedl také Emil Triner s Audi S2, smůlu měli naopak Křeček a Drotár s lanciemi nebo Štolfa na favoritu. Poprvé a zatím naposledy zde startoval syn legendárního Johnnyho Hauglanda Frode a jak jinak než se škodovkou.

 

  1. Deila – Scalvini                      (I) Lancia Delta HF Integrale, 2:31,24
  2. Triner – Klíma                                    (CZ), Audi Coupe S2, 2:35,31
  3. Krimpen – Waardenburg        (NL) Ford Escort Cosworth RS, 2:45,17 

 

1995

Jeden z nejrozporuplnějších ročníků historie. 60% šotoliny na trati se ukázalo pro mnohé jezdce jako neřešitelný problém. V době drtivé většiny asfaltových soutěží se šotolinový experiment nepodařil a všichni, včetně vítězů z Itálie Bertoneho a Chiapponiho, se tím netajili. Fantastický výkon předvedl Blomqvist s felicií, ale také jezdci na soukromých favoritech – Berger, Janda a Bartášek.

 

  1. Bertone – Chiapponi              (I) Toyota Celica 4WD, 2:17,38
  2. Blomqvist – Melander             (S) Škoda Felicia Kit Car, 2:22,04
  3. Křeček – Krečman                  (CZ) Ford Escort Cosworth RS, 2:25,07 

 

1996

Ve výsledkové listině nalezneme jen třicet domácích posádek. Největší zahraniční hvězdy Göttlicher s fordem a Blomqvist s felicií po vzájemné kolizi odstoupily. Nevedlo se ani Kremerovi s lancerem. Zaslouženě zvítězil domácí matador Křeček, který hlavně v druhé etapě své soky vyučoval z mistrovství a zkušeností. Parádní výkon předvedl druhý Štolfa. Svoji poslední Rallye Bohemia v životě jel Josef Kopejska. Ludvík Otto premiérově představil tovární Ford Escort Kit Car.

 

  1. Křeček – Krečman                  (CZ) Ford Escort Cosworth RS, 2:49,47
  2. Štolfa – Fanta                         (CZ) Škoda Felicia Kit Car 1600, 2:55,23
  3. Starý – Šlambora                   (CZ) Škoda Felicia Kit Car 1300, 3:00,25

 

1997

Zvítězí Křeček nebo Dolák? Tak zněla hádanka čtyřiadvacátého ročníku. I když měl zpočátku navrch Křeček, na rampě se radoval Dolák s Toyotou Celica GT - Four. Křečka zradil jinak spolehlivý escort, podobně se vedlo členům továrního týmu s feliciemi Siberovi, Štolfovi a Starému. Čest továrny zachraňoval po excelentním výkonu celkově druhý Emil Triner. 

 

  1. Dolák – Palivec                      (CZ) Toyota Celica GT - Four, 2:28,26
  2. Triner – Hůlka                         (CZ) Škoda Felicia Kit Car 1600, 2:33,33
  3. Gargulák – Malčík                  (CZ) Mitsubishi Lancer EVO III, 2:35,36

 

 

 

 TISKOVÁ ZPRÁVA č. 9 – Druhá část, Mladá Boleslav, 2. července 2008

Zdroj: Daniel Porazil, Rallye psaná srdcem


 
 
Fotogalerie:   Z historie Rallye Bohemia, foto archiv pořadatelů

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose