www.car.cz
 

Adam Lacko nejen o zatáčce Babajaga v Poznani, V Polsku jako v tropech....
     31.7.2008 22:19 - tisková zpráva


Když Adam Lacko po dojezdu poznaňské tříhodinovky odepnul pásy a vysoukal se od volantu Lamborghini Gallardo Evo, vypadal jako při odchodu ze sauny zapnuté na maximum.

Někteří závodníci o této tropické sobotě na polském autodromu málem omdlévali, dalším se udělalo hodně špatně, ovšem Adam v klidu sundal přilbu a smál se. Měl radost. Z šestého místa i z řízení italského dravce. S vozem Charouz Racing Systemu jel poprvé a výborně se bavil.

Čím nejvíc?
„Celkovým ovládáním. Byl jsem překvapený, jak lehce vše funguje.“

Například?
„Skvělé jsou třeba brzdy. Mají takzvané závodní ABS, takže před zatáčkami jsem schopen vybrzdit i mnohem silnější auta včetně monster DTM. Lehoučké je řazení. Rychlosti tam díky sekvenční převodovce hážete pádly u volantu bez meziplynu. Tohle „Lambo“ je zkrátka moc příjemná závodnická hračka.“

Přitom jeho srdcem je desetiválec o objemu pět litrů a s výkonem okolo pěti set koní…
„V tom je právě jedno z kouzel Gallarda, a proto je také tak populární v mnoha sériích po celém světě. Mohou s ním dobře bojovat i hobby jezdci.“

V Poznani jste jel s „Lambem“ poprvé. Předcházel vaší premiéře nějaký test?
„Ano, v únoru jsem ho poprvé okusil v italské Adrii. Tam jsem si jej ale ještě neoblíbil.“

Reportáže, výsledky, fotogalerie z Poznaně ZDE

Proč?
„Adrii jako okruh moc nemusím a navíc jsem objel jen asi deset kol. To v Poznani jsem byl za volantem mnohem déle a díky tomu přišel autu na chuť. A polské trati také.“

V čem nejvíc?
„První půlka okruhu, kde jsou také zatáčky s legračními názvy jako Babajaga a Satanův úsměv, se mi zrovna moc nelíbí. Ale zbytek je velmi zajímavý. Jsou tam takzvané protahováky – rychlé zatáčky, kde tomu naložíte a doufáte, že nevyletíte ven.

Zázemí okruhu je třeba proti oběma českým autodromům o hodně pozadu, nicméně trať je výborná. Závody byly pro fanoušky také určitě zajímavé, myslím, že by se v Poznani mělo jet i v příštím roce.“

A jak jste zvládal vedro, které během polské tříhodinovky panovalo?
„Ve stínu bylo něco přes třicet stupňů Celsia, v autě tak k sedmdesáti. To je docela dost (úsměv). Ale co s tím chcete dělat. Závodit se musí, ať je hic nebo zima. Já s tím nemám problém  díky pravidelnému tréninku fyzičky.“

„Lambo“ má jen jedno malé otvírací okénko, máte v kabině ještě jiný přívod čerstvého vzduchu?
„No právě že ne. Proto je v gallardu mnohem větší horko než třeba v autě DTM, ve kterém to fouká tak, že by vám za jízdy vlály vlasy, kdybyste neměl přilbu. Jsou tam velké přívody vzduchu vedené od spodku čelního skla přímo na jezdce.

V „Lambu“ je právě jen to okénko, ale to je drobnost. Hlavní je, že auto skvěle funguje na trati.“

Historie/zajímavosti
Formule 1 v Poznani

K největším zajímavostem poznaňského autodromu se váže rok 1979, kdy se na trati objevil vůz F1. Mezinárodní federace FIA zvažovala zařazení některé země tehdejšího socialistického tábora do kalendáře formule 1 a Polsko bylo jedním z kandidátů.


I proto, že právě v Poznani byl autodrom (od roku 1977), který odpovídal tehdejším předpisům FIA. Proti jiným zemím z východního bloku to byla výhoda. Třeba Československo nemělo tenkrát žádnou stálou trať, jakkoli zde byly automobilové závody velmi populární.


S delegací FIA přijel v červnu 1979 do Poznaně i tým Kanaďana Waltera Wolfa, který pro testovací jízdu zapůjčil svůj monopost Wolf WR5 polskému jezdci Andrzeji Jaroszewiczovi. Byl to tenkrát šok, dostat formuli 1 přes „Železnou oponu“. Jaroszewicz byl v 70. letech minulého století velmi dobrým jezdce rally a také synem polského premiéra z let 1970-1980 Piotra Jaroszewicze…

Byť šlo tenkrát spíše jen o dotek se světem Grand Prix, byl Andrzej Jaroszewicz prvním Polákem, který řídil formuli 1. Dnešní hvězda F1 Robert Kubica tenkrát nebyl na světě.

Jediný autodrom v Polsku
„Tor Poznań“ je jediným stálým závodním okruhem v Polsku. O jeho vzniku se začalo debatovat v roce 1974 a do provozu byl dán v sezoně 1977. Leží západně od centra města, blízko poznaňského letiště Lawica, z čehož plyne i jeho profil – autodrom o délce 4083 metry leží v naprosté rovině.


Okruh Poznaň: www.aw.poznan.pl
Polský motorsport: www.autoklub.pl

MMČR NA OKRUZÍCH 2008
20/04/2008 Hungaroring (pouze dva Sprinty)
18/05/2008 Most
08/06/2008 Most
27/07/2008 Poznaň
10/08/2008 Most
21/09/2008 Brno
25/10/2008 Brno
www.autoklub.cz

 

BPA


 
 
Fotogalerie:   Okruhové MMČR v Poznani objektivem Martina Straky, BPA

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose