www.car.cz
 

Hedvábná stezka 2009 je úspěšně v cíli. Povedla se
     13.9.2009 16:06 - tisková zpráva


IX. etapa - Závěrečný den na Silk Way Rally aneb Hedvábné stezky 2009

-         Turkmenbašská trojka (prezidenti Ruska, Kazachstánu a Turkmenistánu) se dopoledne potkali s účastníky rally, kteří se poté vydali na krátkou RZ a dlouhý přejezd do Ašchabadu.

 

-         I když byla závěrečná super stage již mimo klasifikaci, tak při ní utrpěl vážné zranění páteře Gerard de Rooy, které si přivodil při tvrdém dopadu po jednom ze skoků. První u něj zastavil náš Aleš Loprais, který zavolal helikoptéru. Ta přiletěla za téměř 25 minut a přepravila mladého De Rooye zpět na letiště do Turkmenbashi, odkud byl okamžitě letecky přepraven (spolu s námi novináři) do Ašchabadu, hlavního města Turkmenistánu.

 

-         Závěrečného ceremoniálu a přejezdu rampy se tak nezúčastní a jeho trofej na druhé místo budou muset převzít spolujezdci Tom Colsoul a Darek Rodewald, kterým se naštěstí při skoku nic nestalo.

 

-         V osobních vozech vyhrál super stage de Villiers, druhý byl Miller a třetí Sainz. Samozřejmě všichni na vozech VW Race Touareg. Další v pořadí Misikov, Saukans, Lavieille, Kahle… Vítěz potřeboval na 24 km dlouhý speciál 14 min. 49 s.

 

-         V nákladních vozech dominoval mladý Nikolajev na Kamazu s časem 14 min. 36 s!!! Byl tedy ještě o 13 sekund rychlejší, než osobní vozy, nicméně jejich nasazení jistě nebylo v dnešní „přehlídkové etapě“ asi stoprocentní. Za ním byl Čagin, Kabirov, Danatorov a Macík.

 

-         Poté se všichni vydali na dlouhý přejezd do 580 km vzdálené metropole. Ašchabad je naprostým kontrastem oproti okolnímu životu v Turkmenistánu. Honosné domy s mramorovým obkladem, zlacené sochy, všude fontány a upravené parky. Sochy buďto zobrazují vůdce Turkmenbaši nebo jejich chloubu, koně plemena Akhal – Teke.

 

-         Slavnostní přejezd rampy byl naplánován na 18 hodinu místního času a celý ceremoniál sledovali tisíce lidí v ulicích. Závod je zde velmi populární, po celém Turkmenistánu visí billboardy s logem a závodními motivy, připomínající tuto událost, která dnes právě finišuje.

 

-         Závod to byl tedy opravdu povedený a je vidět, že i přes finanční problémy ve Světě se lidé o dálkové rallye zajímají.

 

-         Z původních 20 kamiónů nakonec dojelo do cíle 16, což je skoro nadprůměr, nicméně u osobních vozů, kterých startovalo 62 a dojelo jich do cíle 34, se dá hovořit spíše o podprůměru a jen to dokazuje náročnost celé soutěže. Při Dakaru také dojíždí cca polovina účastníků v kategorii aut, ale musíme si uvědomit, že Dakar je jednou tak delší co se kilometrů týče a časově trvá také o týden déle.

 

-         Myslím, že Volkswagen zde dokázal jak vyrovnané má jezdce, neboť nebýt včerejší nešťastné díry, která nebyla zapsána v roadbooku, tak vyhrál katarský jezdec Nasser Al Attiyah a za ním se seřadili další jezdci VW. Jejich obhajoba na nadcházejícím Dakaru však nebude jednoduchá. BMW sice přišlo právě o Nasser Al Attiyaha, ale má nyní nové skvělé jezdce.

 

     Především devítinásobného vítěze Dakaru Stephane Peterhansela či Naniho Romu, kteří mají v rukách téměř srovnatelnou techniku v podobě vozu BMW X3 CC. Je jasné, že polo-tovární vozy BMW lehce na svého německého rivala ztrácí, ale co není v technice umí dohnat srdcem a když se přidá i to pověstné štěstíčko, můžeme se těšit na zajímavé souboje.

 

-         I v kamiónech předvedl favorizovaný Kamaz, že má vyrovnanou „kamándu“. Poté co Vladimír Čagin urval na svém voze přední kolo, převzal vedení taktéž zkušený Firdaus Kabirov. Tuto rychlou dvojku skvěle zezadu jistil Ilgizar Mardeev, jako rychlá asistence, ale především se v dobrém světle ukázal mladý talentovaný jezdec „kamazácké juniorky“ Eduard Nikolajev, který dával co proto i zkušeným jezdcům jako jsou již Gerard De Rooy či náš Aleš Loprais.

 

     Ale právě jmenovaní jezdci dokázali nalomit nadvládu Kamazů a dokázali, že se s nimi dá držet krok. Doufejme, že zranění páteře Gerarda de Rooye nebude tak vážné, aby mohl ve své závodní kariéře pokračovat. Navíc po delší době dojel do cíle i Martin Macík, který již vychytal mouchy na svém Liazu a obsadil velmi pěkné sedmé místo. I když na Dakaru bude pravděpodobně chybět tovární tým MAN, můžeme se i v kategorii trucků těšit na zajímavé boje do kterých se určitě zapojí všechny české týmy.

 

Pěkný den do Čech zasílá spolu s touto poslední zprávou ze Silk Way

 

Míla Janáček

Czech Dakar Team 

 

Ašchabad, 13. Září 2009

 


 
 
Fotogalerie:   Hedbábná stezka 2009 v cíli, foto týmu CDT Radek Šolc a M. Janáček

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose