www.car.cz
 

Pohled na náročnou trasu Dakaru 2010, druhého v JA
     24.12.2009 13:59 - tisková zpráva


Start se rychle blíží !!

Nahlédněte s námi na trasu Dakaru 2010


Pojďme zaznamenat čestvé dojmy z pohledu na mapu Dakaru 2010 – 9053 kilometrů legendy maratónských rallye přináší 4810 kilometrů plánovaných speciálek…


O trase bylo napsáno mnoho. Rok 2009 byl zkouškou toho, zda Jižní Amerika dokáže vyhovět požadavkům soutěžících na Dakaru. Pořadatelé se snažili zároveň obsáhnout co nejširší pruh území tak, aby závodníci pokryli co nejrozlehlejší část Argentiny. Až praxe ukázala, že šlo o chybnou volbu, a tak se patagonské etapy v letošním itineráři vůbec nevyskytují. To nejzásadnější na Dakaru 2009 nabídla poušť Atacama a z jejího plánovaného menu zůstali pořadatelé závodníkům i fanouškům mnoho dlužni.

Proto zní taktika roku 2010 jasně: co nejdříve překročit Andy do Chile a odzávodit maximum ve scénické a pekelně náročné Atacamě. Argentinské speciálky tvoří v podstatě doplněk jádru všeho dění v chilské poušti, i když každý argentinský kilometr (zejména pasáže bezprostředně předcházející a navazující na Andy) se měří stejným metrem a vše může rozhodovat…

Je předpoklad, že race time bude proti středoevropskému času znovu o 4 hodiny zpět.

Start na Nový rok bude jistě hodnotnou podívanou pro stovky tisíc diváků, ale ještě předtím absolvují závodníci, asistence i novináři povinné briefingy. Vždyť první motocykl se postaví na startovní rampu až v 15 hodin a na první kamiony vyjde řada až kolem osmé hodiny večerní. Teprve pak je čeká přes 300 kilometrů silničního přesunu do Colónu, to proto, aby spojovačka k prvním závodním kilometrům 2. ledna nebyla tak dlouhá. Takže první den se piloti kamionů dostanou do spacáků rozhodně až v pozdních nočních hodinách.

Etapa 1: Colón - Cordoba, 684 / 251 km

Klasická argentinská zahřívačka, vyhovující rychlostním typům závodníků, trasa rovinatá a nepříliš členitá. Klasickými potenciálními favority by mohli být třeba Robby Gordon a Marcel van Vliet s Ginafem. Piloti kamionů se do speciálky odstartují až v půl třetí odpoledne, naštěstí je speciálka relativně krátká, kratší než únavný úvodní přejezd po horkých argentinských pampách, do něhož první motocyklista startuje už v drakonické půl páté ráno…

Etapa 2: Cordoba – La Rioja, 687 /355 km

Vítejte v horách Sierra Cordoba, domovině Argentinské rallye. První mapka od pořadatelů hovořila jasně: trasa se prakticky kryje s intinerářem loňské předposlední speciálky. Technická speciálka, v níž zřejmě nepůjde na úzkých a kamenitých horských trasách mnoho získat, ale rozhodně půjde hodně ztratit. První kamiony odstartují až hodinu po posledním osobním autě, naštěstí pro ně úvodní spojovačka je jen krátká. 355 kilometrů po kamenitých cestách v nádherné přírodě však bude dost zásadním testem. První dvě speciálky absolvují kamiony samostatně až za osobními vozy. Počínaje třetí speciálkou už startují v mixovaném pořadí.

Etapa 3: La Rioja – Fiambalá, 441 / 182 km

Říše bílého písku vás vítá. Pořadatelé na původní mapce vyznačili speciálku prakticky shodnou s tou loňskou, která byla doslova pekelná. Celá speciálka se pojede až v okolí Fiambaly a vloni měřila 210 kilometrů, Aleš Loprais na ní strávil 7 hodin. Kamiony poprvé startují v mixovaném pořadí s osobními vozy a pořadatelé trochu překvapivě na speciálku nahlásili velmi krátké odhadní časy, přitom vloni se z ní všichni trousili i několikahodinových rozestupech.

Etapa 4: Fiambalá – Copiapó, 629 / 203 km

Copiapó leží ve výšce 1550 metrů nad mořem, přímo pod Andami. První motocyklista vyrazí vstříc horskému průsmyku Paso San Francisco už v 4 hodiny ráno. Po 400 kilometrech překročí Andy a bude nedaleko Copiapó, brány do všemocné pouště Atacama. Je předpoklad, že první kamion vyjede do And kolem sedmé ranní a už kolem 13:00 vystartuje do speciálky s Andami za zády.

Koneckonců, až na hranici s Chile vede výstavní asfaltka bez prudkých zatáček, technická je jen část šotolinového sjezdu na chilské straně. Speciálka měří sice „jen“ dvě stě kilometrů, ale celá se pojede v píscích a dunách nad Copiapó, ty dosahují výšky až 200 metrů. Podle všeho by se mělo jednat o stejnou nebo podobnou trasu, kterou pořadatelé vloni závodníkům upřeli pro údajné mlhy a špatné počasí (bylo slunečno tak, že ani slunečněji být nemohlo). Každá dunová etapa znásobuje časové rozestupy mezi soutěžícími a tohle je jen předkrm toho, co všechny v Atacamě ještě čeká.

Etapa 5: Copiapó – Antofagasta, 670 / 483 km

Písek, gigantické duny, jemný fešfeš, v Chile zvaný guadal. Jedna ze čtveřice rozřazovacích etap, v nichž ti ambiciózní musejí potvrdit svou snahu uspět, neboť poté, co skončí atacamské etapy, bude už obtížné případnou ztrátu dohnat. Kamiony vyjedou do speciálky už před desátou hodinou dopoledne.

Etapa 6: Antofagasta – Iquinque, 598 / 418 km

Duny i rychlé pisty se budou střídat tak, aby vytvořily už o něco rychlejší mix než v předešlých etapách. Po poslední dunové sekci čeká závodníky spektákl v podobě tříkilometrového písečného sjezdu až k úrovni Pacifiku, cílový Iquinque totiž leží až na jeho březích. Dle leteckého snímku je bivak lokalizován uměle v poušti – po africku.

Etapa 7: Iquinque – Antofagasta, 641 / 600 km

Pozor, možná rozhodující etapa, i kamiony do ní odstartují poměrně časně a i nejlepší posádky stráví na trati speciálky minimálně osm hodin. Etapy předcházející dni volna bývají nezřídka ty nejtěžší a případná vlna odpadlíků, která zůstane v dunách, tak dostává čas dojet do cíle alespoň druhý den a zachovat si možnost pokračovat v závodu. Dlouhé dunové pasáže budou protkány těmi ryze technickými, pořadatelé anoncují trialový přejezd solného dolu. V televizi určitě atraktivní záležitost. Pokud etapa zůstane v původní délce, poslouží především těm zdatným a skvěle připraveným, pro ty ostatní může být začátkem konce.

Etapa 8: Antofagasta – Copiapó, 568 / 472 km

Po dni volna se závodníci rozjedou po kamenitém povrchu, který postupně přejde v písečný. Gigantické duny severně od Copiapó ještě nebudou znamenat definitivní rozloučení s Atacamou, to přijde až následující den.

Etapa 9: Copiapó – La Serena, 547 / 338 km

Atacama ještě nekončí, kousek za bivakem se startuje přímo do speciálky, a ta vede závodníky zpět do dun. Motorkáři startují dokonce po dvaceti,. Hromadné starty bývají požitkem pro fanoušky u televizních obrazovek a zejména diváky kolem trati, méně už pro piloty aut a kamionů, kterým se na trať dostane velké množství startujících v minimálních rozestupech a předjíždění může být problematičtější, stejně jako nastavení optimálního rytmu ízdy. Po rozloučení s Atacamou čeká závodníky rozbitá kamenitá druhá polovina etapy, která vloni velmi seděla kopřivnickým podvozkům.

Etapa 10: La Serena – Santiago de Chile, 586 / 238 km

Technická speciálka v chilských kopcích posetých kaktusy. Po dlouhé době vystartují kamiony až za osobními auty. Technická trasa bude náročná na přesnost a preciznost. Když se jela vloni, prakticky o ničem nerozhodovala. Dá se tu mnoho pokazit, ale případný zisk lze realizovat spíše na základě probléémů u soupeřů.

Etapa 11: Santiago – San Juan, 434 / 220 km

Je tu další přejezd And, tentokrát ryze asfaltový přes klíčový průsmyk Libertadores ve výšce 3300 metrů nad mořem. Motocyklisté si užijí, pojedou do hor už v půl páté ráno. Úplně nová speciálka, pravděpodobně celá v horách, se závěrečným sjezdem do San Juanu, zřejmě velmi technická a kamiony budou stratovat opět až po všech osobních vozech. Na závěr čeká závodníky dvacetikilometrový sjezd do San Juanu a letecký snímek bivaku odhaluje monumentální masivy And přímo nad bivakem.

Etapa 12: San Juan – San Rafael, 796 / 346 km

Hned dvě charakterově odlišné speciálky čekají na závodníky cestou do San Rafaelu předtím, než znovu zabivakují na tamním závodnímm okruhu. 130kilometrová prodleva mezi oběma speciálkami je vedena po silnici za účelem vyhnut se chráněné přírodní rezervaci. Pozor, druhá speciálka zavede závodníky zpět do dun, které mohou být velmi zrádné a ještě zamíchat pořadím z větší části nastaveným v Atacamě.

Etapa 13: San Rafael – Santa Rosa de la Pampa, 725 / 368 km

Návrat na pampy vede vpřes šedé dunoviště u San Rafael, které potrápilo v posledním Dakaru závodníky opravdu masivně – při prvním průjezdu řada kamionů přijela až ráno, při druhém, ranním, tu skončily naděje Staceyho, Alphanda, Al Atajáha a dalších. Nelze podcenit. Druhá polovina speciálu je ohlášena velmi rychlá se šancí otestovat maximální rychlost strojů, Robby Gordon se má na co těšit.

Etapa 14: Santa Rosa – Buenos Aires, 707 / 206 km

Speciálka v horké a úrodné pampě může být zrádná velkým množstvím prachu, ale šance na zvrácení závodu už nikomu nedá, snad jen kdyby měl někdo smůlu. Právě prach může ještě způsobit kolizní situace, stejně tak i předpokládané velké vedro. Buenos Aires bude připraveno přivítat své hrdiny a o den později jim v areálu La Rural přichystat triumfální pódiové defilé.

Jiří Vintr


 
 
Fotogalerie:   Vzpomínky na Dakar 2009 objektivem fotografů týmu Marka Spáčila

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose