www.car.cz
 

Peter Mikula zvládl půlku Dakaru a odjíždí se vztyčenou hlavou
     14.1.2011 11:06 - tisková zpráva


Peter Mikula: „Nikdy to nevzdám."

Peter Mikula z Vinland Dakar Teamu sice ani při svém druhém pokusu o zdolání nejtěžší rallye na světě neuspěl, nicméně z Rallye Dakar 2011 odjíždí se vztyčenou hlavou. Jeho Toyota Land Cruiser 120 se startovním čísle 388 dojela z původních tří českých osobních aut vůbec nejdál.

V úvodních etapách soutěže se Peterovi Mikulovi, kterého letos navigoval zkušený Ivan Novák, dařilo: „Vstup do rallye se nám celkem podařil. Postupně se však začaly objevovat technické problémy, které nás nakonec připravily o možnost soutěž úspěšně dokončit," komentoval Mikula.

Posádka Vinland Dakar Teamu absolvovala víc jak polovinu soutěže a po 7.etapě figurovala ve výsledkové listině na 78. místě v průběžné klasifikaci automobilů. „Pro to, abychom se sem dostali, jsme museli udělat opravdu hodně, takže jsme logicky chtěli dojet do cíle v Buenos Aires. Bohužel náš rozpočet je omezený, čemuž jsme museli přizpůsobit způsob jízdy i následný servis. Maratónská osmá etapa se bohužel nakonec ukázala být nad technické možnosti auta. Po zhruba dvěstěpadesáti kilometrech erzety, 61. místě na WP5, se najednou naše Toyota zastavila.

Důvodem byl zkrat a následné shoření elektroniky palivového čerpadla. Díky tomu došlo i k poruše hlavní řídící jednotky a elektroinstalace obecně. Dělali jsme maximum proto, abychom to nějak opravili. Původně nemožné se nakonec podařilo a po celonoční intenzivní práci jsme nad ránem byli schopni pokračovat. Dojeli jsme do bivaku, kde nás však pořadatelé diskvalifikovali kvůli neprojetí potřebného počtu kontrolních bodů. Je to smutné a nemáme z toho radost, ale je to prostě tak a teď už na tom nic nezměníme," řekl Peter Mikula.

Příčinu závady popisuje navigátor Ivan Novák: „Selhání elektroniky na naší Toyotě měl na svědomí neskutečně jemný písek fesh–fesh. Jedná se o tak jemnou substanci, že se dostane prakticky všude. Představte si něco jako cement nebo mouku. Na pistě obvykle leží 20-30 cm této hmoty, v některých úsecích však i mnohem více. Samotná jízda tímto terénem má za následek, že se prach pohybuje všude kolem auta i uvnitř něj a škodí. Často se rovněž jezdí v prachové cloně za pomalejšími nebo naopak rychlejšími auty, což situaci ještě zhoršuje."

Peter Mikula k tomu dodává: „Pojistkovou skříň jsme sice měli utěsněnou a zalepenou, ale když jsme ji otevřeli, tak byla stejně plná prachu. Právě tento prach pravděpodobně způsobil propojení některých kontaktů a následoval zkrat, díky kterému vyhořela elektronika.“

Při své dakarské premiéře v roce 2010 skončil Peter Mikula v Argentině. Tentokrát se dostal do Chile. Pokusí se o zdolání Dakaru na třetí pokus? „Moc rád bych se sem alespoň ještě jednou vrátil. Minulý rok i letos jsme skončili po technických potížích. Kdybych udělal jezdeckou chybu, tak bych si to mohl právem vyčítat, ale my jsme letos jeli opravdu dobře, tedy až do okamžiku než začala zlobit technika. Nicméně takový je Dakar," uzavírá Peter Mikula.

Podle Petera Mikuly se Dakar stává každým rokem obtížnějším: „Nejsem sám, kdo si myslí, že obtížnost této soutěže roste rok od roku. Díky tomu se auta startující v kategorii produkčních vozů (neboli T2) stávají nekonkurenceschopnými, protože už na to prostě nemají. Dakar je také hodně o penězích, lépe řečeno o obrovských penězích. Pokud nedáte dohromady mamutí rozpočet, tak v podstatě nemáte šanci dojet. To vnímám tak trochu jako problém, protože v tomto ohledu se Dakar hodně vzdaluje nejen od rozumného závodění, ale i hodnot, kterými se pyšní."

Tak snad příště …

Držte nám palce!



Vinland Dakar Team


 
 
Fotogalerie:   Vinland Dakar tým v úvodu Dakaru 2011, foto týmu

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose