www.car.cz
 

Sardínie: Duval udržel vlajku Fordu nad hlavou. Pátý
     Pavel Jelínek


Italská rally (1. – 3. 10. 2004)
 
Tisková zpráva po 3. etapě
 
Duval udržel vlajku Fordu nad hlavou
 
Posádka týmu BP-Ford WRT, Francois Duval a Stéphane Prévot, dojela podeváté v letošní sezóně do cíle soutěže mistrovství světa na bodované pozici. Italskou rally dnes dokončila na pátém místě. Středomořská soutěž byla velice náročná. Tři dny na prosluněném ostrově se proměnily v boj o přežití. Místní šotolinové tratě si totiž vyžádaly velký počet posádek, které nespatřily cílovou rampu. Ford Focus RS WRC ale prokázal velkou odolnost a Belgickou posádku dovezl až do cíle třináctého podniku mistrovství světa.

Druhá týmová posádka, Markko Märtin a Michael Park, byla na nejlepší cestě k zisku třetího umístění na stupních vítězů v řadě. Necelých čtyřicet kilometrů před cílem ale musela po poruše motoru svůj Focus RS v barvách Castrolu odstavit. Duvalův výsledek znamená, že Ford si udržel druhé místo v šampionátu značek. Do konce mistrovství světa zbývají již jen tři soutěže.
 


Desítky let hostily Italskou rally hory nad letoviskem San Remo. Tento rok se poprvé konala na Sardinii, kde na posádky čekalo1228,92 šotolinových kilometrů, z nichž 384,23 bylo měřených. Devatenáct rychlostních zkoušek bylo velmi různorodých. Posádky se setkaly jak s měkkým písčitým povrchem, ve kterém se rychle vyjížděly koleje, tak s tratěmi drsnými a kamenitými. Všechny ale byly úzké a zatáčkovité, na krajnicích ležely velké kameny a posádky na nich nesměly udělat jedinou chybu.

Teploty atakovaly každý den hranici 30°C a to v kombinaci s drsnými tratěmi vyžadovalo velmi kvalitní pneumatiky, které týmu BP-Ford dodává Michelin. Piloti se snažili jet bez chyb, ale defektům a jinak poškozeným pneumatikám se ani tak nevyhnuli. Systém ATS ale pracoval bezchybně a udržel pneumatiky nahuštěné.

Duval s Prévotem odstartovali do dnešní etapy ze šesté pozice i přesto, že ve včerejší etapě ztratili pět a půl minuty po nárazu do zdi a poškození zavěšení zadní nápravy. Posledních šest rychlostních zkoušek na svazích Monte Limbara projeli bez větších problémů a po Martinově odstoupení se posunuli na pátou pozici celkového pořadí. Jediné potíže nastaly ve třech ranních zkouškách. Situaci jim komplikoval zvířený prach od pomalejší posádky, startující před nimi.

“Soutěž byla velice obtížná a jsem šťastný, že jsme v cíli,“ řekl třiadvacetiletý Duval. "Během víkendu jsem nenašel potřebnou jistotu. První dva dny bylo chování vozu nepředvídatelné, ale dnes to bylo mnohem lepší. Zdejší rychlostní zkoušky jsou velmi zvláštní. Jsou zatáčkovité, drsné, úzké a leží na nich spousta kamenů, o které můžete vůz poškodit. Jízda na tomto druhu rychlostních zkoušek není příliš zábavná a navrhoval bych raději vrátit Italskou rally zpátky na asfalt do San Rema! Tento víkend našemu týmu mnoho štěstí nepřinesl. My jsme ale znovu dojeli na bodech a tak je tu alespoň nějaké pozitivum.“

Märtin s Parkem odstartovali do finálového dne se ztrátou 2,9 vteřiny na třetího Carlose Sainze. Týmoví mechanici namontovali do Estoncova vozu upravené tlumiče a Markko byl na obou prvních dvou ranních erzetách druhý. Díky tomu se posunul před Sainze na třetí pozici. Tři kilometry před koncem poslední vložky prvního kola ale přišly problémy s motorem a to znamenalo konec nadějí.

“Pokazilo se turbo,“ řekl Märtin. “Na rozžhavený motor nám vytékal olej a když jsme se snažili nastartovat, turbo začalo hořet. Plameny jsme uhasili a odpojili jsme hadice zásobující chlazení turba olejem. Tím jsme zamezili dalšímu požáru motoru a podařilo se nám dojet do cíle zkoušky. Moc jsme se snažili dojet do další časové kontroly před vypršením limitu, ale přijeli jsme o dvě minuty později a byli jsme vyloučeni.“

Märtin věděl, že pokud by se mu podařilo dostat vůz do cíle, získal by cenné body alespoň pro tým Ford. “Auto je odolné a myslím, že jsme to mohli dokázat. Problémem byly i výfukové plyny, které se nám dostávaly do kokpitu. Při krátkém přejezdu mezi cílem zkoušky a časovou kontrolou nám to dělalo velké problémy. Nejsem si jistý, zda bychom si byli schopni se zápachem poradit. Měli jsme to pěkně rozjeté, mohli jsme být třetí. Výběr pneumatik byl podřízen podmínkám odpoledních rychlostních zkoušek, proto si myslím, že bychom třetí místo vybojovali,“ dodal Märtin.

Šéf týmu BP-Ford Malcolm Wilson upřesnil, že Märtinovo odstoupení zapříčinila porucha snímače turba, která vedla k explozi turba samotného. “Tento problém nás potkal vůbec poprvé,“ řekl. “Markko mohl dokončit tuto obtížnou soutěž na stupních vítězů, proto jsem zklamaný, že odstoupil. Francois získal cenné zkušenosti, které se mu v budoucnu budou hodit. Musím říci, že soutěž byla mnohem těžší, než jsme si všichni představovali.“

Mistrovství světa zůstane v oblasti Středozemního moře i při čtrnáctém podniku sezóny. Týmy se přesunou ze Sardinie na Korsiku a tam je čeká Rallye de France. Plně asfaltová soutěž se základnou v pobřežním městě Ajaccio se jede ve dnech 14.-17. října.
 
 
Konečné pořadí Italské rally
 
1.    SOLBERG, Petter     Subaru Impreza WRC    4.43.47.9
2.    LOEB, Sebastien Citröen Xsara WRC    4.45.55.8
3.    SAINZ , Carlos    Citröen Xsara WRC    4.47.08.8
4.    NAVARRA, Andrea    Subaru Impreza WRC    4.54.04.0
5.    DUVAL, François    Ford Focus WRC    4.54.35.9
6.    GALLI, Gigi    Mitsubishi Lancer gr.N    5.08.59.5
7.    GRÖNHOLM, Marcus    Peugeot 307 WRC    5.10.27.1
8.    WARMBOLD, Antony    Ford Focus WRC    5.11.51.1
9.       ANDERSSON, Per-Gunnar Suzuki Ignis S1600     5.12.51.5
10.    ANDREUCCI, Paolo Fiat Punto S1600    5.14.49.8


World Championship 2004
 
Jezdci
    
1.    Sebastien Loeb 100
2.    Petter Solberg 74
3.    Carlos Sainz 61
4.    Markko Martin 59
5.    Marcus Gronholm 49
6.    François Duval 47
7.    Mikko Hirvonen 23
8.    Harri Rovanpera 20
9.    Janne Tuohino 16
10.    Freddy Loix 7
11.    Daniel Carlsson 6
12.    Gilles Panizzi 6
13.    Andrea Navarra 5
14.    Cedric Robert     4
15.    Manfred Stohl 4    

Značky

1.    CITROEN 164
2.    FORD 117
3.    SUBARU     101
4.    PEUGEOT 80
5.    (MITSUBISHI 17)
 
 
 
foto Martin Viďourek
 
Martin Linhart,

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose