www.car.cz
 

Bezpečná jízda začíná u maličkostí
     23.2.2005 10:25 - tisková zpráva


Abychom jezdili bezpečně, neměli bychom zapomínat na celou řadu „maličkostí“. Jednou z nich je například správné nahuštění pneumatik. Málokdo si při jízdě uvědomuje, že právě pneumatiky přenášejí na vozovku hnací a brzdné síly, a to na ploše, která nepřesahuje rozměry čtyř dopisních obálek.

Také proto se i na naše řidiče v konci loňského roku zaměřili technici významného výrobce pneumatik - firmy Michelin. Akce, při které se kontroluje stav a nahuštění pneumatik, má ve Francii již více než šestnáctiletou tradici. U nás se tato akce konala podruhé. Při prvním kontrolním měření na našich silnicích v roce 2003 byli odborníci přímo šokováni. Až 89 % českých řidičů jezdilo podle naměřených výsledků z této akce s podhuštěnými pneumatikami, přičemž ve třech čtvrtinách případů šlo o velmi nebezpečné hodnoty s rozdílem od normálu větším než 0,5 baru.

Loňská akce „Nahustěte své pneumatiky” již dopadla o něco lépe. Nesprávně nahuštěné pneumatiky mělo „jen“ 40 % řidičů. Pětina z nich ale dosáhla kritických hodnot v rozdílu nad 1 bar, což je pro provoz vozidla a jeho okolí velmi nebezpečné. Vždyť podhuštění o jeden bar znamená mimo jiné i čtyři metry rozdílu brzdné dráhy!

Ačkoli nejsou výsledky kontroly tlaku pneumatik stále uspokojivé, v připravenosti předběhli čeští řidiči Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Rumunsko, ale i Holandsko nebo Anglii, kde technici naměřili nejkritičtější hodnoty. Neuvěřitelných 80 % anglických řidičů mělo špatně nahuštěné pneumatiky a polovina z nich ohrožovala své okolí podhuštěním, kde hodnoty tlaku přesahovaly rozdíly od standardu až o 1 bar. Bezpečnostní zkouškou nejlépe prošli Rakušané, Němci a Švýcaři. Špatně „nahuštěno“ zde měla přibližně desetina testovaných aut.

Zanedbání péče o správný tlak pneumatik má velice vážné následky. Roztržením pneumatiky začíná skoro každá desátá nehoda na dálnici. Podhuštěná pneumatika má jiný tvar kontaktní plochy – tlak, který vyvíjí na vozovku, tak špatně rozkládá. Způsobuje zhoršení jízdních vlastností, prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém povrchu, zkracuje životnost pláště a zvyšuje i valivý odpor, což má za následek větší spotřebu paliva. Ke zlepšení tohoto stále alarmujícího stavu není potřeba žádných výdajů ze strany řidičů, stačí pouze změna přístupu – kontrolovat pneumatiky pravidelně a hustit je správně podle rozměru a zatížení auta. Za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru. Někdy může mít tlak jiné předepsané hodnoty pro přední a zadní nápravu.

Tlak je třeba měřit za studena, když jsou pneumatiky vychladlé. V praxi to znamená počkat s měřením alespoň hodinu po jízdě nebo před měřením jet nejméně dva až tři kilometry velmi pomalu, aby teplota pneumatik klesla.
Stačí tedy pravidelně investovat pouze malou chvíli, například při tankování vozidla a zkontrolovat nahuštění pneumatik, případně pneumatiky dohustit.

tisk info Autosalon Brno 2005


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose